פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      הפעילות הזאת תפחית פי 13 את הסיכון לקרע בלידה

      פעילות גופנית במהלך ההריון נמצאה במחקרים כבעלת יתרונות בריאותיים רבים עבור היולדת, אך מחקר חדש מסמן פעילות ספציפית שיכולה לחסוך מיולדות הרבה מאוד כאב וסבל

      אישה יולדת בחדר לידה (ShutterStock)
      לא מעט נשים מחפשות שיטות להפחית את הסיכון לקרעים בלידה. אישה בחדר לידה (אילוסטרציה: shutterstock)

      יש הרבה חששות שמלווים אישה הרה לקראת הלידה, אחד המשמעותיים שבהם הוא הסיכון לסבול מקרע בפירנאום. הפירנאום הוא החלק שבין שפתי הפות ופי הטבעת. קרעים מסוג זה הם אירוע שכיח בלידות נרתיקיות והם קורים יותר בלידות ראשונות מאשר בלידות חוזרות. לקרעים בפירנאום יש דרגות חומרה שונות בעלות השלכות משתנות על בריאותה העתידית של האישה, כאשר הדרגות החמורות יותר עלולות לגרום לפגיעה בשליטה על הסוגרים או לבעיות בתפקוד המיני.

      לכן, אין זה פלא שלא מעט נשים מחפשות שיטות להפחית את סיכוייהן לסבול מקרעים כאלה בלידה, ולשם כך הן מתרגלות שיטות עיסוי שמטרתן להגמיש את האזור הרגיש הזה לקראת הלידה. אלא שמחקרים שנערכו לאורך השנים אינם תמימי דעים באשר ליעילותם של עיסויים כאלה.

      עוד בנושא:
      איך מתכוננים ללידה ראשונה? מיילדת מסבירה
      שלא יברח לכן: אלה התרגילים שאתן חייבות לעשות אחרי הלידה
      תסמינים לאחר לידה שאסור לך להתעלם מהם

      כעת, קובע מחקר חדש כי אירובי מים או התעמלות מים עשויה להפחית פי 13 את הסיכון של אישה לסבול מקרעים וגינליים בלידה. חוקרים סבורים שפעילות אירובית במים מסייעת לחיזוק שרירי הליבה, מה שמאפשר לנשים ללחוץ בעוצמה פחותה בזמן הלידה.

      אישה בהריון עושה תרגילים בבריכה (ShutterStock)
      אימון במים 3 פעמים בשבוע. אישה הרה בבריכה (אילוסטרציה: shutterstock)

      את המחקר הובילה ד"ר ראקל רודריגז בלאנקה, הממונה על מחלקת היולדות בבית החולים האוניברסיטאי סן ססיליו בגרנדה, ספרד. מספר רב של מחקרים הראו כי פעילות גופנית בזמן ההריון מפחיתה את הסיכון ללקות בסוכרת הריון ובדיכאון לאחר לידה וכן, תורמת לשיפור איכות השינה של האם במהלך ההריון. אולם, הראיות המדעיות שקושרות בין פעילות גופנית בהריון ובין הפחתת הסיכון לקרעים בלידה היו בלתי מספקות עד כה.

      למרות היתרונות המוכחים הרבים של פעילות גופנית בזמן ההריון, נשים רבות חוששות לעסוק בה מחשש שיזיקו לעובר או לעצמן. אולם, חששות אלה אינם רלוונטיים במקרה של התעמלות במים משום שהמים מפחיתים את עצמת הכבידה ומגדילים את ההתנגדות.

      לצורך המחקר, החוקרים השוו בין 65 נשים הרות שעסקו בפעילות גופנית במים 3 פעמים בשבוע ובין 64 נשים הרות אחרות. כל אימון ארך שעה וכלל 45 דקות של פעילות אירובית במים ו-15 דקות של מתיחות. לאחר שכל הנשים שהשתתפו במחקר ילדו, החוקרים ביצעו הערכה של מצב הפרינאום שלהן והאם סבלו מקרע או עברו חיתוך חיץ (אפיזיוטומיה).

      התוצאות הראו שנשים שהתאמנו במים במהלך ההריון היו בעלות סיכוי גבוה פי 12.5 לעבור את הלידה ללא קרעים בפרינאום, בהשוואה לנשים בקבוצת הביקורת. לדברי החוקרים, לשיעור העלייה במשקל של הנשים במהלך ההריון לא נמצאה כל השפעה על הסיכון לקרע בלידה.