וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזה ממתקים ממש מזיקים לשיניים, ואיזה פחות

ד"ר ספי פורת, מאמר אורח

17.3.2019 / 10:05

הגמד והענק בעבודה? משלוחי מנות לגן הילדים? סתם חשק למשהו מושחת? כדאי שתקראו את זה. בחג הכי מתוק בשנה חשוב לדעת אילו ממתקים (מפתיעים) הכי פוגעים בשיניים, ולמה שוקולד זו דווקא בחירה נבונה (בעיקר אם הוא עם אגוזים)

משלוח מנות בעיצוב "הילולה". נמרוד סונדרס
מה תכניסו למשלוח השנה? משלוח מנות/נמרוד סונדרס

בעולם מושלם, הדברים שאנחנו הכי אוהבים היו גם הבריאים ביותר בשבילנו. בפועל, בעולם האמיתי, אנחנו צריכים לבחור כמעט בכל יום בין האושר שלנו לבין שמירה על הבריאות. פורים הוא חג שמציג דוגמה מצוינת לקונפליקט הזה - האם לחפש נשנושים בריאים למשלוחי מנות שאנחנו, וגם הילדים, אולי לא "נעוף עליהם", אבל ישמרו על הבריאות, או שאפשר קצת לשחרר את החבל וליהנות מכל הממתקים שאנחנו אוהבים?

עוד בנושא:
מה אסור לשים במשלוח מנות לילדים?
חג גדול לילדים? ממש לא בטוח. כך תעזרו לילדים לשרוד את פורים
7 פעולות שגרתיות שהורסות לכם את השיניים

ייתכן כי התשובה לשאלה הזאת נמצאת איפשהו באמצע - הכנסת ממתקים טעימים וקצת יותר בריאים למשלוח המנות, תוך הימנעות מהממתקים המסוכנים ביותר. נראה מורכב? אז כדי לעזור לכם קצת, הרכבנו בשבילכם את הרשימה של המאכלים הכי טובים והכי גרועים לשיניים במשלוחי המנות שלכם:

הממתקים הגרועים ביותר

1. חטיפים מלוחים - בטח ציפיתם שברשימה הזאת יככבו כל מני מתוקים מושחתים ולא חטיפים שנתפסים כפחות מזיקים. אז אולי יפתיע אתכם לגלות שדווקא חטיפים מלוחים נוטים להשאיר יותר חתיכות בין השיניים, שמתפרקות לסוכרים שמרכיבים אותן ומזמנות לאזור המון חיידקים רעבים. אם לכם או לילדיכם יש גשר בשיניים, בכלל עדיף להפחית בצריכת חטיפים אלו בגלל החתיכות הרבות שנתקעות בין הברזלים אחרי האכילה.

2. סוכריות גומי - זיכרונות הילדות של כולנו לא באמת היו מושלמים בלי הממתקים הדביקים האלו, אך למרבה הצער, לדביקות שלהן יש חיסרון אחד משמעותי. סוכריות הגומי נדבקות לשן, קשות להסרה, והחיידקים הופכים את הסוכר שבהן לחומצה שעלולה להרוס את שכבת הסידן הטבעית שמצפה את השן ולאפשר חדירת חיידקים ויצירת עששת בתוך השן.

חטיף צ'יפס. ShutterStock
הכי גרוע לשיניים. חטיף צ'יפס/ShutterStock

3. סוכריות על מקל - סוכריות, בניגוד לממתקים אחרים, נשארות בחלל הפה למשך זמן רב עד שהן נגמרות, מה שמגביר את הסיכוי להצטברות חיידקים שתרים אחר הסוכר הרב שמתפרק כשהן בתהליך המציצה. בנוסף, ילדים רבים נוטים לנסות ללעוס את הסוכריות, מה שמגביר את הסיכון לפגיעה בשן ולנזקים שיידרשו טיפול שיניים בשלב מאוחר יותר.

4. סוכריות ליקריץ - הכנסת סוכריות כאלו למשלוח מנות היא פשע כפול - זהו גם ממתק שרוב האנשים לא אוהבים, בלשון המעטה, וגם כזה שידוע כגורם שמכתים את השיניים ועלול לפגוע בלובן הטבעי שלהן.

אז מה כדאי להכניס למשלוח המנות?

1. שוקולד - גם הרשימה הזאת נפתחת עם המלצה די מפתיעה. שוקולד נתפס בעיני רבים כאויב הגדול ביותר של השיניים, אך בניגוד לממתקים אחרים, הוא נמס יחסית מהר בפה וקל יותר לנקות את השיניים אחרי אכילתו. אם אתם אוהבים שוקולד מריר, זה בכלל מצוין ומומלץ משום שהממתק הזה מכיל רכיבים שנלחמים בעששת ואפילו נוגדי חמצון שתורמים לשיפור הבריאות הכללית של הגוף.

שוקולד מריר. ShutterStock
דווקא פחות מזיק. שוקולד מריר/ShutterStock

2. פירות - זהו כנראה לא ה"ממתק" הראשון שיבחרו ילדיכם, אך כידוע, זהו הדבר הכי טוב שאתם יכולים להרגיל אותם לאכול עוד מגיל קטן. נסו לשלב במשלוח המנות פירות חתוכים וטעימים שכולם אוהבים - כמו בננה, תפוח, ענבים ותמרים.

3. סוכריות ומסטיקים ללא סוכר - בסעיף הזה אין הפתעה, אך זה בהחלט רעיון מצוין למשלוח המנות. סוכריות ומסטיקים ללא סוכר גם לא מותירים סוכר בפה שמזמין אליו חיידקים וגם מעודדים ייצור מוגבר של רוק שמאפשר שטיפה טבעית של הפה לשיפור הבריאות הדנטלית. הפעולה הזאת, אגב, מתרחשת ללא קשר למה שמכניסים לפה - גם אם מדובר בגומי חסר טעם. סעיף זה כמובן קלוונטי רק למבוגרים או לילדים מעל גיל 5.

4. ממתקים עם אגוזים - כל הממתקים הדביקים במשלוח המנות כאמור מגבירים את הסיכוי להשארת חתיכות עתירות סוכר בחלל הפה. כשאוכלים אגוזים, החתיכות הקשות שלהם משמשות כמעין כלי לניקוי טבעי של הפה מחתיכות הממתקים שעברו בו קודם. האגוזים גם מכילים חומרים מזינים שמשפרים את בריאות המוח ותורמים במידה מסוימת לשיפור הבריאות בדרכים נוספות.

הכותב הוא ד"ר ספי פורת, רופא שיניים ומנהל מרפאה לטיפולים אסתטיים בחלל הפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully