וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה רופאים התחילו לרשום את השם שלהם על כובעי ניתוח?

לפעמים שינוי קטן בדברים שעד עכשיו לקחנו כמובנים מאליהם יכול להציל חיים. כתיבת השם והתפקיד של אנשי הצוות הרפואי על כובעי חדר הניתוח שלהם חוסכת שניות חיוניות במצבים של חיים ומוות

בעשורים האחרונים חלו הרבה תמורות וחידושים בעולם הרפואה ששינו את אופן הטיפול במצבים רבים, הצילו ושיפרו חיים. דברים כמו טכנולוגיות חדשות, פריצות דרך מחקריות וכדומה, אבל לפעמים אלה דווקא הדברים הקטנים ביותר שיכולים לעשות הבדל בין חיים ומוות. כזה הוא המקרה של טרנד חדש בקרב צוותי חדר ניתוח - כתיבת שם איש הצוות ותפקידו על חזית כובעי הניתוח הסטריליים שאותם הם לובשים בחדר הניתוח.

הכל התחיל בכלל בקצה השני של העולם, באוסטרליה. רופא מרדים בשם רוב האקט, החליט לרשום את שמו ואת תפקידו על כובע הניתוח שלו, במטרה למנוע בלבולים במהלך ניתוחים. בהתחלה, הקולגות של ד"ר האקט לא ממש לקחו אותו ברצינות: "היו לא מעט הערות עוקצניות כמו 'אתה לא מצליח לזכור את השם של עצמך?'", הוא נזכר. אבל שנה עברה, ונראה שד"ר האקט הוא זה שצוחק אחרון. אתגר כובעי הניתוח #TheatreCapChallenge הפך לקמפיין עולמי ביוזמת ארגון PatientSafe Network, בניסיון להפחית טעויות ולשפר את התקשורת בין צוותים רפואיים בחדרי ניתוח.

עוד בנושא:
גם רופאים יכולים להתנהג רע, בעיקר כשאתם מורדמים
אישה הקליטה את הרופאים שלה במהלך ניתוח. לא תאמינו מה היא שמעה
צעירה נכוותה במהלך ניתוח בעקבות גזים שהשתחררו מגופה

"היוזמה אומצה ברחבי העולם ויש מחקרים שנערכו בארה"ב ובבריטניה שמראים שביכולתו של הרעיון הפשוט הזה להפחית את טעויות האנוש בטיפולים רפואיים", אומר ד"ר האקט בראיון לאתר Bored Panda.

רופאים, אחיות ושאר אנשי סגל רפואי ברחבי העולם מצטרפים לקמפיין ומביעים את תמיכתם באופן פומבי על ידי העלאת תמונות לרשתות החברתיות שמראות אותם עם הכובעים המסומנים שלהם. והם מסכימים שהרעיון הזה חוסך להם שניות חיוניות בחדר הניתוח במצבים של חיים ומוות. לטענתם, המהלך הזה מצמצם עיכובים וטעויות בזיהוי שקורות כאשר אנשי הסגל הכירורגי לא מזהים זה את זה או לא זוכרים את השמות של הקולגות שלצדם הם עובדים בחדר הניתוח.

"פעם נכנסתי לחדר ניתוח שבו שכב מטופל באמצע דום לב, והיו משהו כמו 20 איש בחדר. היה לי קשה אפילו לקבל כפפות סטריליות כי האדם שממנו ביקשתי ועליו הצבעתי חשב שאני פונה למי שעמד מאחוריו", מספר ד"ר האקט. "זה כל כך יותר קל לתקשר עם הקולגות שלך כשאתה יודע את השמות של כולם, זה משפר את יחסי העבודה וזה טוב גם לחולים.

עוד באותו נושא

לכל רופא יש את המכשיר הזה והוא מאוד מזוהם

לכתבה המלאה

עבור נשים שעוברות ניתוחים קיסריים, שלרוב נעשים בהרדמה מקומית, ונשארות ערות ובהכרה במהלך הניתוח, המהלך הזה בוודאי מהווה שיפור משמעותי. כך הן יכולות לדעת בדיוק מה שמם ומה תפקידם של כל אחד מאנשי הצוות שנמצאים סביבן, ברגע שהוא מרגש ומשמח עבורן.

על פי תקנות הבטיחות של ארגון הבריאות העולמי עבור חדרי ניתוח, על כל חברי הצוותים הכירורגיים להציג את עצמם בפני המטופלים לפני תחילת הניתוח. אולם, לדברי ד"ר האקט, לא תמיד הצוותים זוכרים להקפיד על הסעיף הזה.

עוד יתרון נלווה שבתי חולים שיישמו את המנהג הזה יוכלו להרוויח ממנו הוא חיסכון כלכלי וסביבתי. כובעי ניתוח חד פעמיים, שנזרקים לפח כפסולת רפואית לאחר שימוש בודד עשויים מחומר בשם ויסקוזה שאינו מתפרק בקלות ונחשב מזיק לסביבה. "בית חולים שבו 20 חדרי ניתוח יזרוק כ-100,000 כובעי ניתוח חד פעמיים מדי שנה, שעלותם המוערכת היא כ-10,000 דולר". שימוש בכובעי בד אישיים רב-פעמיים, שאותם ניתן לחטא ולכבס לשימוש חוזר, יחסכו גם את ההוצאה הכלכלית וגם את הנזק הסביבתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully