וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מותר לעשות MRI אם יש לכם קעקוע?

כולם מכירים מיתוסים ואיסורים שקשורים לקעקועים. צוות חוקרים חרוץ החליט לבדוק את אחת האזהרות המלחיצות ביותר: האם באמת אסור למקועקעים לעבור סריקת MRI מחשש המגנטים יביאו לתגובה של צבעים מבוססי מתכות שטבועים בעור? התשובה עשויה להפתיע אתכם

MRI. ShutterStock
הפכה לאחד הפחדים הכי גדולים של מקועקעים. בדיקת MRI/ShutterStock

חוץ מהצורך להתחייב למשך כל החיים, קעקועים טומנים בחובם גם כמה סיכונים בריאותיים שצריך לקחת בחשבון. דלקות, זיהומים ואפילו אלרגיות לצבע הם סיבוכים אפשריים שיכולים לתקוף את המקועקע. גם שימוש בציוד שאינו מחוטא עלולה להוביל להדבקה במחלות שעוברות בדם כמו דלקת כבד נגיפית מסוג B ו-C וכמובן HIV. לעיתים רחוקות עלולות להיווצר בליטות עוריות שנקראות גרנולומות סביב האזור המקועקע, והפרט המפתיע ביותר היא הסברה לפיה קעקועים עלולים להוות סכנה בבדיקות MRI שאפילו נכנסה להמלצות של ה-FDA האמריקאי.

כן, מה שקראתם. עד לאחרונה נטו להזהיר מקועקעים או מי שבחר באיפור קבוע להימנע מהבדיקה בגלל חשש מנפיחות או צריבה מקומית במהלך בדיקות MRI. מחקר חדש מפריך את החשש מהסריקה החשובה.

עוד בנושא:
אני רק שאלה: איך קעקועים נשארים על הגוף לכל החיים?
הרופאים נדהמו: הגידול הסרטני הוא בכלל קעקוע
כתוב בעור: גברים מקועקעים בוגדים יותר

קעקוע. ShutterStock
צבעים על בסיס מתכות עלולים לגרום לתגובת מגנטים. קעקוע/ShutterStock

כדי להבין מאיפה בכלל התחיל החשש צריך ללכת צעד אחורה. הצבעים בהם עושים שימוש חודרים את השכבה החיצונית של העור (האפידרמיס) ונכנסים לתוך הדרמיס באמצעות מחט ושם יישארו החלקיקים הצבעוניים לצמיתות. הדיו יכול להכיל טיטניום, עופרת, כרום, אבץ, נחושת, ניקל ופחמן שחור. הם יכולים גם להכיל פיגמנטים מתחמוצות ברזל - וזאת אחת הסיבות לפיהן סברו שסריקת MRI יכולה לגרום לבעיות.

בדיקת MRI מתבצעת באמצעות תהודה מגנטית, שעלולה להתנגש עם הפיגמנטים שעשויים מברזל ומצויים מתחת לעור. מקרים כמו זה שפורסם בעיתון הרפואי "Health Sports" ב-2011 איששו את החשש כשמטופל קיבל "צריבה" בעור סביב הקעקוע שלו בזמן שעבר בדיקת MRI. "תרכובות אלו יכולות ליצור תיאורטית זרם חשמלי המגביר את טמפרטורת העור המקומית, מספיק כדי לגרום לשריפה עורית", נכתב בדו"ח הרפואי שנכתב לאחר האירוע.

עם זאת, בהתחשב בעובדה שמיליוני אנשים מקועקעים ברחבי העולם עוברים סריקות MRI ללא תקלות, צוות חוקרים במכון מקס פלנק למדעי המוח והמדעים בגרמניה ומכון וולקום בקינגס קולג' בלונדון החליט לבחון אחת ולתמיד כמה באמת גבוה הסיכון בפועל.

עוד באותו נושא

האם בעלי עור כהה מתקמטים פחות?

לכתבה המלאה
בחורה עם קעקועים אוכלת גלידה. ShutterStock
הסיכוי אמנם מזערי אבל עדיין קיים. בחורה מקועקעת/ShutterStock

החוקרים סרקו 330 מתנדבים בעלי לפחות קעקוע אחד במכונת MRI, וניתחו כל קעקוע מיד אחרי בדיקת הדימות. בסך הכל כלל המחקר 932 קעקועים בגודל של עד 20 ס"מ. "רוב המשתתפים לא חשו כלל בתופעות לוואי בגלל קעקועים", אומר הפיזיקאי ניקולאוס ויסקוף מהמכון הגרמני, "היה מקרה אחד ספציפי שבו תועדה תופעות לוואי - תחושת עקצוץ בעור - אבל ההרגשה הלא נעימה נעלמה תוך 24 שעות מבלי שהנבדק נזקק לטיפול רפואי".

החוקרים העריכו שההסתברות לתגובה שלילית הייתה בין 0.17 לבין 0.3 אחוזים. אמנם לא מדובר בסיכון ענק, אך הוא קיים. הם סיכמו בהמלצה למקועקעים עתידיים לבחון בקפידה את הצבעים בהם יעשה המקעקע שימוש ולוודא שהתהליך מתבצע באופן סטרילי.

  • עוד באותו נושא:
  • קעקועים
  • mri

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully