וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה הוכח מדעית: הדרכים הכי יעילות לחמם את הגוף בחורף

כמה פעמים הסתובבתם במשרד וזעקתם: "קר לי"? הגיע הזמן לשלוף את התותחים הכבדים ולייעל את הדרך שבה אנחנו מחממים את הגוף. בדרך אנחנו ננפץ לכם כמה מיתוסים

עוטפים ילד בצעיף. Giphy
אל תתנו להם להטעות אתכם, קור חורפי זה לא עסק נעים בדרך כלל/Giphy

שינויים במזג האוויר משפיעים עלינו. כל ירידה במעלות עלולה לגרום לנו להבריז מחדר הכושר, לחלות יותר או להעמיס כמויות גדולות יותר בצלחת בלי לשים לב. אם אתם מתבאסים כל חורף לחכות בקור בתחנת אוטובוס, לפגוש את החברים למשחק כדורסל או להוציא את הכלב אחרי הגשם - דעו שיש פתרונות יעילים שיסייעו לכם להתחמם.

למרבה המזל, ברוב עונות השנה הגוף שלנו משמש כמעין תנור פנימי שיכול לחמם אותנו בלי בעיה (לפעמים יותר מדי), אבל כשמזג האוויר קר במיוחד נדרשות אסטרטגיות חימום שימנעו מהגוף לאבד את חום. כשההבדל בטמפרטורת הגוף לזו של הסביבה הקפואה עולה, אנחנו נרגיש בהבדל מהר מאוד.

עוד בנושא:
למה כואב לנו יותר כשקר בחוץ?
קר לכם כל הזמן? הנה 9 סיבות אפשריות
7 דברים מוזרים שקורים לגוף שלכם כשקר בחוץ

איך הגוף מתנהג כשקר?

הדם שלנו זורם בעורקים ומעביר חומרים ביולוגים מזינים, חמצן וחום שמופק בשרירים אל העור, שם הוא משתחרר החוצה. כשאנחנו נכנסים לסביבה קרה, הגוף מגן על החום של האיברים הפנימיים ובמקביל מגביל את זרימת החום אל העור.

אסטרטגיית הגנה נוספת בה הגוף שלכם משתמש כדי להישאר חם היא הנעה בלתי רצונית של השרירים כדי להגביר את חילוף החומרים ולייצר יותר חום. הדרך הטובה ביותר להמחיש את התופעה היא לדמיין הליכה בימי החורף כשהשיניים פתאום מתחילות לנקוש והידיים והרגליים רועדות בצמרמורת. למרות שלכאורה נראה שזו פעולה לא ברורה של השרירים, למעשה מדובר במאמץ די מחוכם להגביר את טמפרטורת הגוף.

אישה סובלת מקור. ShutterStock
פעילות גופנית לא תעזור, חטיף לפני השינה דווקא כן. אישה קופאת מקור/ShutterStock

הבשורה הכי מבאסת היא העובדה שלא כולם מתחממים באותה הצורה. הבדלים בגודל הגוף, אחוזי השומן ופעילות מטבולית משפיעים על האופן שבו אתם והסובבים אתכם תחוו קור. אנשים קטני גוף בעלי פחות תאי שומן יאבדו חום מהר יותר לעומת אנשים גדולי גוף שיש להם הרבה תאי שומן שמשמשים כמבודד ששומר טוב יותר את החום. לצערנו, לא קל לשנות את מימדי הגוף שנתן לכם הטבע אבל אם תתכננו נכון את שגרת האכילה שלכם ותכירו טוב יותר את המנגנונים שעשויים לשמור עליכם מפני הצינה, תחממו ביתר קלות.

למה כובע? הוא בכלל לא פריט לבוש חשוב בחורף

כולנו מתכסים בשכבות רבות כדי להתחמם. למעיל מצטרפים כובע צמר, מחממי אוזניים וכפפות תואמות. בגדי החורף הם אמצעי יעיל מאוד לשמור על החום שאנחנו מפיקים נגד הקור בחוץ.

אך בניגוד להמלצותיה של אמא, הראש אינו המקור העיקרי לאיבוד חום כשהוא לא מכוסה. איברים אחרים פולטים חום בדיוק באותה המידה, לכן חשוב שתצטיידו גם במעיל אטום שישמור על החום בפלג גופכם העליון ועל מכנסיים ארוכים וצמודים ככל שניתן שישמרו על החלק התחתון חמים ונעים. אם עדיין קר לכם, אפשר להוסיף צעיפים וגרביים מיוחדים.

נועו, אבל לא יותר מדי: אנחנו לא רוצים שתזיעו

כאמור, פעילות פיזית גורמת לשרירים להתכווץ ולייצר חום נוסף. לו היה לנו מטבע על כל פעם שבעל בית קמצן הציע לנו לרוץ או לקפוץ במקום לתקן את החימום הדירה, היינו יכולים לקנות בעצמנו את הנכס.

אישה בסוודר צהוב וכובע צמר על רקע תכול. ShutterStock
מי אמר שחייבים לחבוש כובע כשקר? עדיף שתצמדו לסוודר טוב. אישה חורפית/ShutterStock

אבל כולם שוכחים מה קורה בהמשך התרחיש. פעילות גופנית תייצר לזמן קצר חום, אבל אם העלייה בטמפרטורת הגוף תאמיר יותר מדי, הוא יתחיל להזיע בדיוק כמו בקיץ. אין צורך להסביר שתהליך אידוי הזיעה יוביל לתחושת קור מבאסת.

מי אמר שאסור לנשנש לפני השינה? חטיף קטן יעלה את הטמפרטורות

אכילה מעודדת את ייצור חום בגופנו שכן תהליך פירוק המזון מגדיל במעט את טמפרטורת הגוף. לפעמים, כל מה שעושה את ההבדל הוא ארוחה קלילה לפני השינה שתחמם אתכם במשך הלילה. חשוב לזכור שהשפעה המטבולית של חטיף קטן עשויה להיות מועילה אבל היא אינה תירוץ לארוחות שחיתות.

יש לקור גם השפעות לא צפויות שצריך לקחת בחשבון

אולי לא שמתם לב אבל בחורף אנחנו מרגישים צורך להשתין יותר. התופעה, שמכונה cold diuresis היא תופעת לוואי של צמצום פעילות כלי הדם שנועדה לשמר את חום הגוף. כדי להפחית את לחץ הדם, הכליות יפרישו יותר נוזל החוצה ואתם תרוצו במהירות לשירותים. בהקשר זה חשוב להרבות בשתייה בעונת החורף במיוחד בגלל תופעה זו.

הגיע הזמן להתפשט: תשאירו את המעיל בחוץ

אם אתם נוטים להישאר עם המעיל גם כשכבר נכנסתם הביתה, כדאי לכם לחשוב על זה מחדש. בהתחלה זה ירגיש לכם נעים אבל מהר מאוד אתם תתחילו להזיע ותקררו. לכן, ברגע שעברתם את מפתן הדלת, הורידו מעליכם שכבות עליונות, בהתחלה זה יהיה פחות נעים, אבל זה בהחלט ישתלם לכם אחר כך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully