וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף סוף חדשות טובות לנשים שסובלות ממיגרנות

24.12.2018 / 15:38

חוקרים זיהו דפוס משונה אך עקבי - עם התפתחותה של סוכרת סוג 2, נשים שסובלות ממיגרנות החלו לדווח על פחות ופחות התקפים של כאבי הראש המגבילים. ייתכן שמדובר בגילוי שיסייע לגילוי מוקדם ומניעה של המחלה המטבולית

אישה צעירה שוכבת על הספה ואוחזת את ראשה בין שתי ידיה. ShutterStock
לפחות הפעם יש לנו חדשות טובות. אישה סובלת ממיגרנה/ShutterStock

להסתכל על חצי הכוס המלאה זה לא תמיד דבר קל, בוודאי לא כשאת סובלת ממיגרנה מוחצת ומשתקת, אבל מחקר חדש מתיימר לעזור עם זה. חוקרים ממכון גוסטב רוסי בצרפת, שעברו בדקדקנות על תיקיהן הרפואיים של יותר מ-74 אלף נשים, טוענים שהם הצליחו למצוא יתרון שממנו נהנות נשים שסובלות ממיגרנות.

את ממצאיהם הם ביססו על נתונים קיימים ממחקר רפואי ארוך טווח שהתנהל בין השנים 1925-1950, והם הסיקו מהם שנשים שסובלות ממיגרנות נמצאות בסיכון נמוך משמעותית לפתח סוכרת מסוג 2.

עוד בנושא:
האם מיגרנות בכלל נועדו להגן על המוח שלכם?
האם הטיפול שמעלים סוכרת באמת עובד?
סוכרת: ההשפעה המפתיעה של מלון מר על רמות הסוכר

בדיקה למחלת סוכרת. ShutterStock
כל עוד המיגרנות קיימות, הסיכון לסוכרת סוג 2 נמוך משמעותית. אישה עושה בדיקת סוכר/ShutterStock

החדשות הטובות הללו מפתיעות למדי, שכן מיגרנות הן תופעה מוכרת ומתועדת היטב בספרות הרפואית מזה שנים רבות, ועד כה לא נמצאו לה יתרונות, להיפך. מחקרי עבר מצאו קשר בין המצב הנוירולוגי הזה ובין מגוון רחב מאוד של תחלואים אחרים, כמו מחלות לב, לחץ דם גבוה, השמנה ועוד.

היו אפילו מחקרים שטענו שייתכן שישנו קשר בין מיגרנות ובין עמידות לאינסולין - מצב שגורם לעלייה ברמת הגלוקוז בדם. בדומה למיגרנות, גם עמידות לאינסולין היא מצב רפואי שיש לו קשר להשמנה. אבל למרות כל הממצאים הקודמים הללו, המסקנות של המחקר העדכני דווקא שונות בתכלית.

עוד באותו נושא

7 דברים שלא ידעתם שיכולים לגרום למיגרנות

לכתבה המלאה

סיכון נמוך ב-30% לסוכרת

לאחר שניטרלו משתנים משפיעים אחרים כמו משקל ועוד, גילו החוקרים שנשים שסובלות ממיגרנות נהנות מסיכון מופחת ב-30 אחוזים לפתח סוכרת מסוג 2. הטבה משמעותית לכל הדעות.

החוקרים הבחינו גם בעוד דבר מה נוסף - נשים שסבלו בעבר ממיגרנות וכן פיתחו סוכרת סוג 2 לאורך השנים, דיווחו על הפחתה משמעותית בתדירות המיגרנות שלהן בשנים שקדמו להתפתחות הסוכרת. יתרה מכך, בשלב שבו כבר התקבלה האבחנה הסופית של סוכרת מסוג 2, המיגרנות של אותן נשים נעלמו כלא היו ולא חזרו בעשורים שלאחר מכן.

אישה עם כאב ראש. ShutterStock
עם תחילת ההתפתחות של המצב הסוכרתי, תכיפות המיגרנות מתחילה לרדת. כאב ראש/ShutterStock

הדפוס המשונה הזה מצביע על כך שכאשר הנשים הללו מתחילות לפתח סוכרת, המיגרנות שלהן הולכות ופוחתות.

החוקרים הציעו את ההסבר הבא לדפוס המטבולי הזה: "ייתכן שמשום שריכוז הגלוקוז בפלזמה עולה עם הגיל עד לרמה שממנה מאבחנים סוכרת סוג 2, הישנות תסמיני המיגרנות פוחתת", כתבו במסקנותיהם, שפורסמו בכתב העת JAMA Neurology.

נורת אזהרה מוקדמת

לשם הדיוק יש להבהיר כי המחקר פשוט איתר קשר נסיבתי מעניין בין מיגרנות ובין סוכרת מסוג 2, והוא אינו מוכיח שאחת מהמחלות הללו גורמת או מונעת את השנייה. כדי לרדת לעומקו של הקשר הזה בין מיגרנות ובין סוכרת יהיה צורך בעריכת מחקרים נוספים.

ולמרות זאת, החוקרים מקווים שלממצאיהם תהיה בכל זאת השפעה יישומית חשובה, משום שהפחתה בתסמיני מיגרנה בקרב נשים שסובלות מהן במשך שנים עשויה להוות נורת אזהרה מוקדמת שתסייע באבחון וזיהוי מוקדם של התפתחות סוכרת סוג 2.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully