וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערה? נשים שהן "טיפוסים של בוקר" חולות פחות בסרטן השד

8.11.2018 / 14:56

מחקר מקיף מצא שנשים שממהרות להשכים בבוקר חולות פחות בסרטן השד מחברותיהן שמעדיפות להיות פעילות בשעות הערב. גם לאיכות ומשך השינה יש קשר לאבחון המחלה. האם הגיע הזמן לישון פחות?

סרטן השד. ShutterStock
תפקוד טוב יותר בשעות הבוקר מפחית בכמעט 50% את הסיכוי לחלות בסרטן השד/ShutterStock

נשים שהן "טיפוס של בוקר" נוטות לחלות פחות בסרטן שד לעומת נשים שפעילות יותר בשעות הערב, כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת בריסטול. צוות החוקרים בחן יותר מ-400 אלף נבדקות ומצא שאלה שמשכימות קום ומתפקדות טוב יותר בשעות הבוקר מצויות בסיכון נמוך יותר ב-48 אחוזים לחלות בסרטן לעומת חברותיהן שנוטות להתעורר מאוחר יותר.

בנוסף, נמצאו גם כמה ראיות לקשר סיבתי בין שינה במשך זמן ארוך יותר לסרטן השד. נשים שישנות יותר מזמן השינה המומלץ (שבע עד שמונה שעות בלילה) מגדילות בכ-20 אחוזים את הסיכוי לחלות במחלה עם כל שעה נוספת שבילו מתחת לשמיכה.

עוד בנושא:
בזכות הגילוי המוקדם: יותר נשים בישראל מחלימות מסרטן השד
סרטן השד: הסרטון הזה יגרום לכן ללכת להיבדק
מדוע נשים רבות שניצחו את סרטן השד מתות ממחלות לב?

אישה ישנה במיטה. ShutterStock
שינה של יותר משמונה שעות מעידה גם היא על סיכון מוגדל לחלות בסרטן השד. אישה ישנה במיטתה/ShutterStock

ד"ר רבקה ריצ'מונד, עמיתת מחקר במחלקת האפידמיולוגיה לסרטן בבריסטול הובילה את סקירת הנתונים הגנטיים הגדולה ביותר שנערכה עד כה לטובת נושא זה. החוקרים השתמשו בשיטה שנקראת "אקראיזציה מנדלית", בה נבחנו גורמים גנטיים הקשורים להעדפה של שעות בוקר או ערב, משך שינה ונדודי שינה והשפעתם על הסיכוי לפתח שד סרטן.

ניתוח הנתונים העלה שהעדפת הבוקר הפחיתה משמעותית את הסיכון לסרטן השד ועלה בקנה אחד עם מחקרים קודמים בנושא שהוכיחו שעבודה במשמרות לילה וחשיפה לאור מלאכותי בלילה נחשבים גם הם גורמי סיכון נוספים לסרטן השד ולבריאות נפשית ירודה.

עוד באותו נושא

קומו לפני השעון המעורר: שינה מרובה מקצרת לכם את החיים

לכתבה המלאה
אישה פותחת חלון. ShutterStock
האם את "פרפר לילה" או חובבת יקיצה מוקדמת? אישה פותחת חלון בבוקר/ShutterStock

החוקרים מאמינים שלממצאים שלהם יהיו השלכות על קובעי המדיניות והמעסיקים במשק. "לממצאים יש השלכות אפשריות על הרגלי השינה של האוכלוסייה הכללית לטובת שיפור צמצום התחלואה בסרטן השד בקרב נשים", טענה ד"ר ריצ'מונד.

עייפות במשרד. ShutterStock
יקיצה מוקדמת משפיעה גם על מצב הרוח. אישה מנמנמת במשרד/ShutterStock

כמו כן, מאחר שהמנגנונים שמקשרים את שעות הקימה והתחלואה בסרטן עדיין לא ברורים צפויים החוקרים לשוב ולבחון אותם. "אנחנו רוצים להשתמש בנתונים גנטיים מאוכלוסיות גדולות כדי להבין כיצד הפרעה לשעון הגוף הטבעי של הגוף יכולה לתרום לסיכון לסרטן השד", סיכמה ד"ר ריצ'מונד, "זה לא ששינוי הרגלי השינה יכולים להשפיע על הסיכון לסרטן השד. זה כנראה מורכב יותר מזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully