וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולי קרוהן? זה כל מה שאתם חייבים לדעת על קנאביס רפואי

ד"ר עדי להט

24.10.2018 / 13:23

טיפול בקנאביס מסייע לאנשים שסובלים ממחלות מעי דלקתיות להתמודד עם הכאבים הקשים ולהחזיר את התיאבון, אך הוא לא מתאים לכולם. באילו מצבים עדיף להימנע, איך מקבלים מרשם, והאם הרפורמה החדשה תקל על התהליך? הנה התשובות

עריכת וידאו: ניר חן

בווידאו: דיווח על החלת רפורמת הקנאביס באולפן וואלה! NEWS

מחלות המעי הדלקתיות קרוהן וקוליטיס הן מחלות כרונית של דרכי העיכול. החולים בהן סובלים מכאבי בטן, שלשולים מרובים (חלקם דמיים), חום, כאבי פרקים, פריחות ולעיתים גם מעורבות מערכות נוספות בגוף. התלקחויות המחלה יכולות להמשך שבועות ולעיתים חודשים, וביניהן עשויות להיות תקופות רגיעה.

במחלת קרוהן הדלקת מערבת את כל עובי דופן המעי, ובשל כך עלולה לגרום להיצרויות בחלל המעי. היצרויות אלו גורמות לכאבי בטן קשים למטופלים, ביחוד לאחר האוכל, כך שמטופלים רבים נמנעים מלאכול ויורדים במשקל בצורה משמעותית. הקנאביס הרפואי מסייע בשיכוך הכאבים, והטיפול בו בחולים אלו מסייע לשיכוך כאבי הבטן. בנוסף, הוא ידוע כמעורר תאבון - והשילוב של שיכוך הכאב ועליה בתאבון מובילה לעליה במשקל התורמת מאד לשיפור מצבם הכללי של המטופלים.

עוד בנושא:
חוקרים סוף סוף הבינו מה גורם לקרוהן
7 דברים שלא ידעתם על קנאביס רפואי
המחלה המסתורית שתוקפת מעשני קנאביס

עם זאת חשוב להדגיש, כי הטיפול בקנאביס אינו מהווה תחליף לטיפול התרופתי, והוא ניתן בשילוב עם תרופות מונעות דלקת במטרה לשפר את איכות חייהם של החולים. הטיפולים הקונבנציונליים הקיימים היום לחולי בקרוהן וקוליטיס פועלים לאיזון הדלקת ולהבאת החולה לרגיעה.

איך מקבלים מרשם לקנאביס רפואי?

הטיפול בקנאביס אינו מתאים בהכרח לכל החולים במחלות מעי דלקתיות, וכמו כל טיפול יש להתאים אותו למטופל תוך התייחסות לתסמינים המשתנים בין חולה אחד למשנהו. השפעת הטיפול משתנה בין המטופלים, כאשר לחלקם הטיפול יסייע ולחלקם לא תגרם הקלה משמעותית ואף תתכן נסיגה ביכולת התפקוד.

הטיפול אינו מומלץ לילדים בגיל ההתבגרות ולנשים בהריון לאור השפעותיו על התפקוד המוחי. כמו כן יש לנהוג בזהירות רבה במטופלים עם היסטוריה משפחתית או אישית של מחלות נפש.

עוד באותו נושא

מחקר: קנאביס רפואי משפר את מצבם הבריאותי של חולי מחלות מעיים

לכתבה המלאה
ג'וינטים של מריחואנה. ShutterStock
הליך האישור הוא מורכב. ג'וינטים/ShutterStock

כיום נדרש הליך מורכב על מנת לקבל אישור ממשרד הבריאות לטיפול בקנאביס הרפואי . הליך האישור אורך לרוב מספר חודשים בשל מורכבותו ומיעוט הרופאים המאשרים את הטיפול. פירוט ההליך הנדרש נמצא באתר משרד הבריאות.

האם הרפורמה החדשה תשפר את המצב?

קנאביס רפואי אינו תרופת קסם המקלה בכל מצב. זהו טיפול שצריך לחקור אותו היטב, על מנת למצות באופן המיטבי את יכולותיו הרפואיות

בקנאביס מזנים שונים קיים הבדל ניכר במינון הרכיבים הפעילים הגורמים להשפעות שונות של החומר. הקנאביס ניתן למטופלים בחלוקה על ידי מגדלים שונים, ללא אחידות בין זני הגידול. לרופאים שהעבירו את הבקשה לרישיון אין כל השפעה על הרכב החומר שיקבל המטופל וסוגי הזנים הפעילים שבו, וההסבר וההכוונה למטופלים ניתנים על ידי אנשי צוות החלוקה בחברות ההפצה שאינם אנשי צוות רפואי.

לאחרונה, אושרה רפורמה חדשה לטיפול בקנאביס רפואי ולפיה רופאים נבחרים יקבלו רישיון מטעם משרד הבריאות להעניק מרשם לקנאביס רפואי, אשר יינתן בבתי המרקחת במינונים קבועים ככל תרופת מרשם אחרת. הכוונה היא שהקנאביס הרפואי יימכר כתרופה שתיוצר בסטנדרטים המקובלים על תעשיית התרופות, ותכיל הרכב ידוע ואחיד של חומרים פעילים. תהליך זה יתרום לכל הנוגעים בדבר: הרופאים יכירו את המגבלות והאפשרויות הקיימות ויהיו שלמים יותר עם הטיפול הניתן כתרופה העומדת בסטנדרטים המקובלים, המטופלים יוכלו לקבל את התרופה בקלות בבית המרקחת במינון המתאים להם וזמני ההמתנה עד לקבלת הטיפול יצומצמו.

יש מי שחושש כי הרפורמה תהפוך את הקנאביס לזמין עוד יותר עבור מי שלא באמת נזקק לו, אך דווקא המצב הקיים היום מקשה על המערכת הרפואית ואף מערער את היחסים בין המטפל למטופל. כיום רוב הרופאים אינם ממהרים לרשום טיפול שיעילותו אינה ידועה, והמטופלים פעמים רבות חשים שהרופא המטפל אינו רושם להם טיפול שיכול להקל על תסמיניהם. כאשר הקנאביס יינתן כתרופה, עם מינונים ואחוזי חומרים פעילים ידועים, הן הרופאים והן המטופלים ירגישו בטוחים יותר באיכות הטיפול הניתן להם.

לסיכום, קנאביס רפואי אינו תרופת קסם המקלה בכל מצב. זהו טיפול שצריך לחקור אותו היטב, על מנת למצות באופן המיטבי את יכולותיו הרפואיות. הרפורמה החדשה במשרד הבריאות עתידה לסייע לרופאים לתת את הטיפול המיטבי ולמטופלים לקבל את הטיפול לו הם נזקקים באיכות מבוקרת וטובה יותר ובפרק זמן קצר מבעבר.

ד"ר עדי להט היא גסטרואנטרולוגית בכירה במכון לגסטרואנטרולוגיה במרכז הרפואי שיבא תל השומר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully