וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אורגזמה למוח": התופעה החדשה והמוזרה שעוזרת לשפר את המצב הנפשי

14.10.2018 / 10:54

הרשת מלאה בכוכבים שלא עובדים קשה בשביל להתפרסם. אולם, כוכבי ה- ASMR לוקחים את זה לשלב הבא עם סרטונים שכל כולם לעיסות, לחישות ורעשים משונים. למה כל כך הרבה צעירים מכורים ומה אומרים על כך פסיכולוגים מומחים?

Youtube

הסרטון הזה ביוטיוב אורך שעה ועשר דקות. רואים בו אישה שמקישה על בקבוק, מדפדפת במגזין יופי, מסרקת את השיער, משחקת עם מספריים ובעיקר מדברת בלחש לאורך כל הסרטון. אתם בטח קוראים את זה וחושבים מי לעזאזל יקדיש שעה שלמה להאזנה לסרטון כזה. ובכן, אם תיכנסו לסרטון, תוכלו לראות שיש לו יותר מ-8 מיליון צפיות.

הסרטון הזה הוא חלק מתופעה שסוחפת בשנים האחרונות צעירים מכל רחבי העולם. כשמומחים מתריעים שהלחץ משפיע יותר ויותר על הצעירים כיום, רבים מהם מחפשים דרכים חדשות ויצירתיות לשפר את המצב הנפשי בלי לעבוד קשה מדי. כאן נכנסים לתמונה סרטונים של אנשים שכל תפקידם הוא לייצר צלילים ש"עושים נעים במוח".

שמה המקצועי של התופעה הוא "תגובת מדיריאן חושית אוטונומית", או ASMR (Autonomous sensory meridian response). קטעי הווידאו המוצלחים ביותר בתחום כוללים לחישות, נקישות על פריטים מסוימים וצלילים שפשוט כיף להאזין להם. צעירים רבים מדווחים שההאזנה לצלילים האלו יוצרת תחושה מרגיעה ונעימה, כמעט אופורית, שחלק מהם מכנים גם כ"אורגזמה למוח".

סריקת מוח. PLOS ONE, אתר רשמי
תגובת מדיריאן חושית אוטונומית. סריקות מוח/אתר רשמי, PLOS ONE

למעשה, האפקט כל כך מזכיר אורגזמה, עד שהמשרד למלחמה בפורנוגרפיה בסין החליט לאסור את פרסום הסרטונים האלה ברשתות הווידאו במדינה. בהצהרה שפרסם המשרד וצוטטה ב"גרדיאן" הבריטי נכתב כי "כל חברות האינטרנט במדינה מוכרחות למלא את חובתם להגן על קטינים מהתוכן המסוכן הזה".

עוד באותו נושא

מה זה מיינדפולנס, ולמה כולם מדברים על זה?

לכתבה המלאה

"בהתחלה צחקתי, אבל אז הבנתי כמה כוח זה נותן"

רבים מספרים כי האזנה לצלילים לא רק עוזרת להם להירגע ולהתגבר על סטרס, אלא גם להתמודד בצורה טובה יותר עם התקפי חרדה והפרעות שינה. קיילי הוגס, אמריקאית בת 27, סיפרה בראיון להפינגטון פוסט על ההשפעה המדהימה של השיטה על החיים שלה.

"בהתחלה האזנתי לסרטונים האלה כדי לטפל במיגרנה ממושכת. זה עזר לי להתמודד עם הכאב בזמן שחיכיתי שהתרופות יתחילו להשפיע", היא נזכרת. "מהר מאוד התחלתי להשתמש בזה גם כדי להירגע כשנכנסתי לפאניקה ועם הזמן גם הבנתי שזה עוזר לי לנקות את הראש כדי להירדם מהר יותר בלילה".

צעירה אחרת, קיילי בוניבל, בת 20 מקליפורניה, סיפרה כי גם החיים שלה השתפרו בעקבות הסרטונים, אך מזווית אחרת לגמרי. לדבריה, דווקא דרך התגובות לסרטונים והשיח סביבם, היא מצאה אנשים נוספים שמתמודדים עם סטרס, חרדה ודיכאון - וזו למעשה הייתה פלטפורמה שבה היא יכלה לשתף, לקבל ולתת תמיכה.

גבר מחזיק את הראש. ShutterStock
"פלטפורמה שבה אפשר לשתף, לקבל ולתת תמיכה". גבר מדוכא/ShutterStock

"בהתחלה, הסרטונים האלו גרמו לי לצחוק, אבל מהר מאוד הבנתי כמה כוח הם נותנים לי, דרך היכרות עם קהילה של אנשים שמבינים בדיוק מה אני עוברת. הפסקתי להרגיש לבד בגלל שידעתי שאני אף פעם לא לבד", סיפרה.

מה אומרים המחקרים?

"סרטוני ASMR יכולים להפחית במידה ניכרת את קצב פעימות הלב – ואלו ראיות אובייקטיביות שאכן מדובר בטכניקת הירגעות יעילה"

ככל שעובר הזמן, יותר ויותר צעירים מגלים את הסרטונים האלו, אך בגלל שמדובר בתופעה חדשה, גם עמדת המומחים לגביה עדיין לא גובשה והמחקר בנושא נמצא בחיתוליו. צעירים רבים קראו למדענים לחקור את התופעה כדי לתת למה שהם מרגישים איזשהו ביסוס מדעי.

ואכן, כמה חלוצים בתחום כבר החלו לחקור את התופעה. במחקר שנערך ביוני האחרון ופורסם בכתב העת Plos One היוקרתי, נמצא כי האזנה ל-ASMR יוצרת "עקצוצים בקצה הראש" ואכן משפיעה על מצב הנפש.

"המחקר שלנו הראה כי ל-ASMR יש השפעה מרגיעה, שמעצימה גם את השייכות החברתית של המאזינים", הסבירה ג'יולה פואריו, מומחית לפסיכולוגיה מאוניברסיטת שפילד, שלקחה חלק במחקר. "חשוב מכך, מצאנו שסרטוני ASMR יכולים להפחית במידה ניכרת את קצב פעימות הלב - ואלו ראיות אובייקטיביות שמצביעות על כך שאכן מדובר בטכניקת הירגעות יעילה".

עם זאת, פואריו מדגישה שזה עדיין לא הזמן לקביעה חד משמעית. "בשלב הזה, מוקדם לדבר על יישום פרקטי של ASMR לטיפול באנשים, אבל נראה כי היום אנשים כבר משתמשים בסרטונים אלו כדי להילחם בסטרס, חרדה, דיכאון, בעיות שינה ואפילו בדידות", אמרה.

בין אם הגירוי הקולי באמת משפיע על המוח ובין אם מדובר באפקט פלסיבו - השיטה קוסמת לכל כך הרבה אנשים בייחוד משום שאין מה להפסיד. לא מדובר בתרופות עם תופעות לוואי מפחידות או בטיפול ניסיוני שיעלה מאות שקלים בחודש. כמובן שעדיף שטכניקות כאלו לא יחליפו טיפול מעמיק יותר בדברים שמפריעים לכם - אך הן בהחלט יכולות לתת לנו דחיפה שאנחנו לעיתים כל כך זקוקים לה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully