וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 צעדים שיפחיתו את הסיכון שלך לחלות בסרטן השד

7.10.2018 / 9:03

מדי שנה באוקטובר מציינים ברחבי העולם את חודש המודעות לסרטן השד. בשנים האחרונות חלו שיפורים רבים באבחון המוקדם ובטיפול במחלה, אבל הנה כמה דברים שיכולים לעזור לך להישאר מחוץ לסטטיסטיקה

אישה מניחה ידיים על הלב. ShutterStock
שיעורי הריפוי וההישרדות בישראל הם מהגבוהים בעולם. סרטן השד/ShutterStock

סרטן השד הוא המחלה הממאירה השכיחה ביותר בקרב נשים בישראל. חודש אוקטובר הוא חודש המודעות לסרטן השד ומנתונים שמפרסמת האגודה למלחמה בסרטן עולה שבישראל חיות כיום 22,481 נשים שאובחנו עם סרטן השד. מדובר בנשים שהחלימו או שעדיין מתמודדות עם המחלה. לצד זאת, ישנם גם נתונים מעודדים: שיעורי הריפוי וההישרדות מסרטן השד בישראל הם מהגבוהים במדינות ה-OECD ועומדים על כמעט 90 אחוזים בקרב יהודיות ו-84.4 אחוזים בקרב ערביות.

החדשות הטובות הן, שגילוי מוקדם וטיפול מתאים משפרים מאוד את סיכויי ההחלמה מהמחלה. על אף שאין דרך ודאית אחת למנוע את התחלואה בסרטן השד, הנה כמה דברים שהמדע גילה שיכולים להפחית בצורה משמעותית את הסיכון לחלות בו:

עוד בנושא:
האם זיהום אוויר מעלה את הסיכון לחלות בסרטן השד?
תקווה חדשה: חוקרים ישראליים הצליחו להפוך תאי סרטן שד לבריאים
מדוע נשים רבות שניצחו את סרטן השד מתות ממחלות לב?

הגבילו את צריכת האלכוהול

כוס יין רוזה. ShutterStock
לא יותר מדרינק אחד ביום. יין/ShutterStock

צריכה קבועה של אלכוהול קשורה בלפחות שבעה סוגים שונים של סרטן, והקשר בין אלכוהול וסרטן השד הוא מובהק במיוחד, ייתכן שבשל העובדה שאלכוהול עלול להגביר את רמות האסטרוגן עד לרף בעל פוטנציאל מסוכן. ההמלצות הרשמיות מדברות על צריכת אלכוהול במתינות, והכוונה בכך היא לשתייה של לא יותר ממשקה אלכוהולי אחד ביום לנשים, ולא יותר משני משקאות אלכוהוליים לגברים. מומחים מסכימים שכל עוד עומדים במגבלות הללו, צריכת האלכוהול אינה מזיקה לבריאות, וככל הנראה אף מטיבה עמה בהיבטים מסויימים. אלא שהיתרונות הבריאותיים שנובעים משתיית אלכוהול נוגעים לבריאות הלב, ומחקר אחד שנערך בשנת 2015 והתפרסם בכתב העת המוערך BMJ מצא שאפילו משקה אחד ביום מעלה את סיכוייהן של נשים לחלות בסרטן, ובמיוחד בסרטן השד בעד 13 אחוזים. ממצא זה, בצירוף ממצאים תומכים נוספים, אף הובילו חוקרים שפרסמו מאמר בכתב העת the Lancet להמליץ לציבור להימנע משתיית אלכוהול לחלוטין.

עוד באותו נושא

סרטן השד: הסרטון הזה יגרום לכן ללכת להיבדק

לכתבה המלאה

פעילות גופנית

אישה מרימה משקולות. ShutterStock
300 דקות של פעילות בשבוע. אימון משקולות/ShutterStock

לפעילות גופנית יש תועלות בריאותיות רבות החל מהשפעה מיטיבה על בריאות הלב וכלי הדם וכלה בשיפור מצב הרוח. מחקרים מראים עוד שפעילות גופנית קבועה מפחיתה גם את הסיכון לחלות בסרטן השד, ויש לכך יותר מסיבה אחת ככל הנראה. התעמלות מפחיתה את הדלקתיות בגוף, מחזקת את המערכת החיסונית ומפחיתה את אחוזי השומן בגוף - אחוזי שומן נמוכים נמצאו מחקרית כקשורים בסיכון מופחת לסרטן השד. רמת הפעילות המומלצת לצורך הפחתה אידיאלית של הסיכון לחלות בסרטן השד עומדת על 300 דקות של פעילות גופנית בשבוע - כך עולה ממצאיו של מחקר אונקולוגי שפורסם בכתב העת JAMA בשנת 2015. בדומה לכך, מחקר אחר מצא שעד 40 אחוזים מכלל סוגי הסרטן קשורים בעודף משקל או השמנה, ופעילות גופנית יכולה לעזור גם במניעת מצבים אלה.

תזונה עשירה בסיבים

סלט ירקות עם ביצה קשה. ShutterStock
תוסיפו כמה שיותר סיבים לתזונה. סלט ירקות/ShutterStock

סיבים הם רכיב בתזונה שמקורה מן הצומח ושאותו הגוף אינו מסוגל לספוג או לעכל והם מסייעים לעיכול, לוויסות רמות הכולסטרול ושמירה על משקל תקין. מחקר שפורסם בשנת 2016 בכתב העת BMJ מצא שנשים שאכלו 3 מנות של פירות עתירי סיבים מדי יום בשנות העשרה לחייהן היו בסיכון נמוך ב-25 אחוזים לחלות בסרטן השד בבגרותן, בהשוואה לנשים שאכלו כמות פחותה של פירות עם סיבים.

הגבילו את צריכת השומן

גבינה לבנה. ShutterStock
תזונה דלת שומן מפחיתה את התמותה מסרטן. פרוסת לחם וגבינה לבנה/ShutterStock

מחקרים עדכניים אמנם מצאו קשר בין אכילת מוצרי חלב בעלי אחוזי שומן גבוהים ובין תוחלת חיים ארוכה ואפילו נמצא שהם מפחיתים את הסיכון לחלות בסוכרת סוג 2 ולסבול מהשמנת יתר. אולם, יש גם מחקרים אחרים, כמו זה שפורסם בחודש מאי האחרון בכתב העת JAMA Oncology שמצא שנשים שהתזונה שלהן היתה דלת שומן ועשירה בירקות, פירות ודגנים מלאים היו בסיכון נמוך ב-22 אחוזים למות מסרטן השד במשך יותר משמונה שנים שבהן התנהל המחקר, זאת בהשוואה לנשים שלא ביצעו שינויים דומים בתזונה שלהן. אותו מחקר לא הצליח לבודד את הסיבה המדוייקת שבגלל תזונה דלת שומן הפחיתה את סיכויי התמותה מסרטן, אולם החוקרים ציינו שנשים שנצמדו למשטר תזונתי שכזה ירדו במשקל וצרכו יותר רכיבי תזונה מועילים.

הימנעו מעישון

מפסיקה לעשן. ShutterStock
הרעלנים בסיגריות משפיעים על ההורמונים ועל התפתחות השדיים. סיגריה/ShutterStock

האסוציאציה הראשונה שעולה לראש כשחושבים על סיגריות היא סרטן הריאות, אולם מחקרים מראים שהחומרים המסרטנים שמצויים בסיגריות מגדילים את הסיכויים לחלות בסוגים נוספים של סרטן, בהם גם סרטן השד. אחד המחקרים הללו פורסם בשנת 2017 בכתב העת Breast Cancer Research וטען שהקשר הזה חזק במיוחד במקרים שבהם העישון החל בגיל צעיר יחסית. הסיבה לכך היא ככל הנראה האופן שבו החומרים הרעילים שבסיגריות משפיעים על התנהגות ההורמונים בגוף ועל התפתחות השדיים.

טיפולים הורמונליים - תחשבו פעמיים

אישה לוקחת כדור. ShutterStock
יש רופאים שסבורים שהסיכון עולה על התועלת. תחליפי הורמונים/ShutterStock

עוד בחירה שיכולה להשפיע על הסיכון לחלות בסרטן השד (ובמיוחד בקרב נשים שנמצאות בקבוצת סיכון גנטית לסרטן זה) היא לוותר על תחליפים הורמונליים לטיפול בתסמיני גיל המעבר. הטיפול בתופעות גיל המעבר כמו גלי חום ותשישות נעשה באמצעות תחליפי הורמונים, שמחקרים מצאו שעשויים להגדיל את הסיכון לסרטן השד. ממצאים אלו גורמים לחלק מהרופאים לחשוב שהסיכון הטמון בטיפולים אלה עולה על התועלות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully