וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תפסיקו לדאוג: הילקוט לא באמת הורס לילדים את הגב

6.9.2018 / 6:34

קניתם לילדה תיק אורתופדי במאות שקלים רק כדי לשמור על בריאות הגב שלה? כדאי שתשמרו את הכסף לדברים אחרים. אין הוכחות שמצביעות על הקשר שבין נשיאת ילקוט כבד ופוטנציאל לכאבים בגבם של הילדים. אז איך בכל אפשר לדאוג שהקטנים שלכם לא יקרסו תחת עומס הספרים?

ילד עם ילקוט בית ספר. ShutterStock
יאיי! אין סיבה שתקנו את התיק הכי יקר בחנות. ילד נושא ילקוט/ShutterStock

בתחילת כל שנת לימודים, הורים רבים קונים לילדיהם ילקוטים חדשים שזכו למיטב ההמלצות ותווי תקן מחמירים ביותר רק כדי לשמור על בריאות הגב של התלמידים הנרגשים. מסתבר שהם טועים. מי שחושב אחרת ומכניס את הנושא לפרופורציות הוא ד"ר מייקל הולמס, מאוניברסיטת ברוק באונטריו שבקנדה, שטוען שההורים לא צריכים להיכנס ללחץ מפני שאין הוכחות לכך שתיקים יכולים לגרום לכאבי גב או לנזק בעמוד השדרה.

זאת, בתנאי שההורים ילמדו את הילדים לשאת את הילקוט כראוי בשתי הרצועות והמשקל יחולק באופן שווה. למעשה, כל תיק יכול להתאים לילדכם חוץ מתיקי כתף שעשויים לגרום לנזק אמיתי לילדכם בשל חלוקה לא סבירה של המשקל.

עוד בנושא:
פותחת תיק בבקשה: הפריט היומיומי שדופק לכם את הגב
זו הסיבה שמכנסי סקיני מסוכנים לבריאות
למה באפריקה אין כאבי גב ואצלנו כן?

ילד מצייר. ShutterStock
תנו להם קרדיט, ילדים חסונים וחזקים הרבה יותר משאתם חושבים. ילד חמוד/ShutterStock

המסקנות מנפצות את הבועה סביב הילת הבריאות של ילקוטים יקרים שמשווקים ככאלה שיכולים למנוע כאב גב לטווח ארוך. ד"ר הולמס אומר שאתם ממש לא חייבים להשקיע סכומים לא מבוטלים. "בכל ספטמבר אנחנו קוראים ושומעים מומחים שמתווכחים אם ילקוטים גורמים לכאבי גב וצוואר לילדים, ואני סבור שאפשר להירגע".

הספרות האחרונה בנושא מצאה מעט מאוד ראיות שתומכת בקשר שבין בין נשיאת תרמיל וכאבי גב. כך למשל סקירה שפורסמה בכתב העת הבריטי לרפואת ספורט מחודש מאי האחרון בה נבחנו חמישה מחקרים עדכניים בנושא, שללה הימצאות ראיות משכנעות על הסיכוי שתיקי בית הספר יגדילו את הסיכון לכאבי גב אצל ילדים ובני נוער.

עוד באותו נושא

תופסות ראש: 9 מיתוסים על כינים

לכתבה המלאה
תלמידים בבית הספר. ShutterStock
נכון שחיפשתם תירוץ שלא לבזבז יותר על ציוד לבית הספר? ילדים רצים לשיעור/ShutterStock

"הפילוסופיה שלי היא שברוב המקרים הורים לא צריכים לדאוג יותר מדי", אמר ד"ר הולמס, "אם התרמיל במשקל סביר ומתאים בצורה טובה, ילדים שלא נושאים אותו מספיק זמן לא יסבלו מנזק לטווח ארוך".

כדי להקל על דאגות ההורים ולהכניס אותם לפרופורציות, ד"ר הולמס מציג תרחיש מקביל. "אחות סיעודית, שמרימה מאות מטופלים ביום במשך כל שנות הקריירה, תסבול מהשפעה מצטברת על עומס השדרה שיגרום בסופו של דבר נזק לעמוד השדרה. לעומת זאת, ילדים חזקים וחסונים הרבה יותר. ובמקרה של עייפות הם מתאוששים מהר יותר".

המומחה הקנדי שב ומזהיר מפני תיקי צד שיכולים להפעיל לחץ על השרירים, רקמות ועצבים בכתף, יגרמו כאב בצוואר, הכתפיים והגב העליון. מחקר שפורסם בשנת 2013 בכתב העת Journal of Physapy Science אפילו מצא שנשיאת תיק על כתף אחת יכולה אפילו להשפיע על ההליכה.

לוקרים. שאטרסטוק, ShutterStock
עודדו את הילדים לאחסן את הציוד הכבד בלוקר. ארוניות איחסון בבית הספר/ShutterStock, שאטרסטוק

לפי הנחיות האגודה האמריקאית לכירופרקטיקה יש להקפיד שהתרמיל לא יעלה על חמישה עד עשרה אחוזים ממשקל הילד, כדאי להעדיף תיקים בעלי רצועת מותניים, אשר יחלקו את העומס גם עם הירכיים, רצועות כתפיות רחבות ומרופדות, גב מרופד וחלוקת תאים כך המשקל יכול להיות להתפרס באופן שווה.

"רכישת ילקוט טוב היא רק חצי מהעבודה", אומר ד"ר הולמס, "גם את תיק הגב האורתופדי אסור לשאת על כתף אחת וללכת, כי גם היא לא תפתור בעתיד כאבי גב. הורים צריכים לעודד את הילדים להקפיד על תרמילים עם שתי כתפיות ולאחסן את מה שהם לא צריכים בלוקרים או בשולחנות הכיתה כדי לסייע במניעת פציעות כואבות בעתיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully