וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנה סיבה ממש טובה למה כדאי ללכת לאותו רופא כל הזמן

4.7.2018 / 7:57

רובנו מצאנו את עצמנו לא פעם ולא פעמיים הולכים לרופא המשפחה הראשון שהיה פנוי ולאו דווקא לרופא שלנו. למה מדובר בטעות ומה היצמדות לרופא אחד יכולה לעשות לנו לבריאות?

רופא וחולה. ShutterStock
אחת ממערכות היחסים החשובות ביותר שלכם. רופא וחולה/ShutterStock

לרובנו זה קרה. אתם מרגישים לא טוב והדבר הראשון שאתם עושים זה לקבוע תור לרופא, אבל לא בהכרח רופא המשפחה שלכם - אלא זה שפנוי באותו רגע. מחקר חדש מצא כי ישנה חשיבות מאוד גדולה לקבלת טיפול אצל רופא קבוע, והיא אפילו יכולה להציל לכם את החיים.

מחקרי עבר כבר הצביעו על כך שהיצמדות לאותו רופא מטפל קשורה למספר יתרונות בריאותיים, ביניהם נטילת תרופות אחראית וקבועה יותר, מספר אשפוזים נמוכים יותר, לקיחת חיסונים בזמן ושמירה על מדדים טובים בכללי. כעת, מחקר חדש מאוניברסיטת מנצ'סטר באנגליה שהתפרסם בכתב העת המדעי BMJ, מצא כי קיים קשר הרבה יותר הדוק בין השניים, ואפילו תוחלת החיים שלכם מושפעת מכך.

עוד בנושא:
גם רופאים יכולים להתנהג רע, בעיקר כשאתם מורדמים
למה מתמחים צריכים לראות רופא יותר מכולנו?
לא רק השכר: ההבדל האמיתי בין רופאים גברים לרופאות נשים

אפקט אנושי

"אנחנו למעשה אומרים שבזמן שבו הדגש בתקשורת הוא על מכונות וטכנולוגיה חדשה, המאמר שלנו מראה שהצד האנושי של הרפואה הוא עדיין חשוב מאוד ואפילו יכול להוות עניין של חיים מוות", הסבירו החוקרים שבחנו 22 מחקרים בנושא שנערכו משנת 2010 ואילך במדינות כמו ארה"ב, אנגליה, דרום קוריאה וגם ישראל. "תופעה זו חלה על רופאים כלליים כמו גם על מומחים", הסבירו החוקרים. "מצאנו מאמרים הכוללים מנתחים ופסיכיאטרים, כך שאנחנו חושבים שזה אפקט אנושי שכולל את כל עולם הרפואה".

רופאים שוטפים ידיים לפני ניתוח. shutterstock, ShutterStock
תקף גם למנתחים ומומחים/ShutterStock, shutterstock

לטענת החוקרים, המטופלים מרגישים נוח יותר לפתוח ולדון בבעיות הרפואיות עם הרופא שלהם, מה שמאפשר לרופאים לצבור ידע על המטופלים שלהם ולתת להם בסופו של הדבר את הטיפול הטוב ביותר. עם זאת, החוקרים מציינים כי המחקר אינו מראה באופן וודאי שהיצמדות לרופא מטפל אחד במשך שנים היא זו שמורידה את שיעורי התמותה. למחקר היו גם מספר מגבלות, מפני שחלק מהמחקרים הסתמכו על רשומות מטופלים מהעבר ולא גייסו מטופלים והביטו על הנתונים לאחר מכן. בנוסף, לא כל המחקרים לקחו בחשבון את כל מגוון ההשפעות האפשריות האחרות, כגון: גיל, מין, עישון ומעמד חברתי-כלכלי. בנוסף, אנשים הסובלים מבעיות בריאות רבות יחסית, רואים גם מגוון רחב יותר של רופאים, והם גם עלולים להיות בסיכון גבוה יותר למוות ממילא.

לטענת חלק מהחוקרים היתרונות של שמירה על אותו צוות רפואי מועילה לא רק עבור החולים אלא גם עבור הרופאים. "ממצאים אלה מסתדרים עם מה שאנחנו כבר יודעים על היתרונות של המשכיות הטיפול עבור חולים, אבל גם עבור הרופאים שמכירים את המטופלים שלהם טוב יותר, מבחינה טיפולית ואנושית", אמרו. לדבריהם, לרופאים שרואים את אותו המטופל לאורך זמן יש הערכה טובה יותר של ערכי המטופל והעדפותיו, כמו גם על המורכבות סביב תוכנית הטיפול והמצב החברתי. "יש גם תחושה של נאמנות וקשר לתוצאות הטיפול של המטופל. המטופל עשוי להיות מוכן יותר לבצע את המלצות הרופא המשפחה בשל אמון למשל".

  • עוד באותו נושא:
  • רופא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully