פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      אילו נעליים הכי בריאות לרגליים שלכם ואילו הכי מזיקות?

      חוקרים מהארוורד בדקו כיצד משפיעות הנעליים על בריאות הרגליים והמסקנה שלהם תפתיע גם אתכם - למה נעלי ספורט בעצם רק מחלישות את הרגל ומגדילות את הסיכון לפציעות והאם הכי טוב ללכת יחפים?

      ג'וליה רוברטס יחפה על השטיח האדום בפסטיבל קאן 2016 (GettyImages)
      אישה יפה וצודקת. ג'וליה רוברטס יחפה על השטיח האדום בפסטיבל קאן ב-2016 (צילום: GettyImages)

      אף אחד מאיתנו לא יוצא מהבית בבוקר בלי לנעול נעליים, הן פשוט חלק הכרחי ובלתי נפרד מהלבוש היומיומי שלנו. עבור חלקנו בחירת הנעליים היא אפילו אחד החלקים החשובים באאוטפיט. אבל יכול להיות שבעצם עדיף לנו בלעדיהן?

      מחקר שנערך על ידי חוקרים במחלקה לביולוגיה אנושית התפתחותית באוניברסיטת הארוורד היוקרתית העלה מסקנות מאוד מעניינות, לפיהן נעליים עם סוליות מרופדות ובולמי זעזועים - שנהנות מדימוי של בחירה בריאה עבור כפות הרגליים שלנו - למעשה מחלישות את הרגליים שלנו ומגדילה את פגיעותן לפציעות.

      עוד בנושא:
      נועלים נעליים בבית? זה עושה אתכם חולים
      אזהרה חמורה: סקיני ג'ינס סיכן את רגליה של בת 35
      קיץ חם: איך לשמור על כפות הרגליים?

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      מסתבר שיש דבר כזה 'יותר מדי תמיכה'. נעלי ריצה בולמות זעזועים (אילוסטרציה: shutterstock)

      במסגרת המחקר, נעשתה השוואה בין ההשפעה של ריצה בנעלי ספורט ובין ריצה ברגליים יחפות, והמסקנה של החוקרים היתה ש"להגן" על הרגל בעזרת נעליים עלול לגרום לנזק גדול יותר בטווח הארוך. הסיבה היא פשוטה, "כשאתם הולכים בנעליים כפות הרגליים שלכם נלחצות כנגד משטח נוקשה שמחליף את הקרקע וזה גורם לשרירים בכפות הרגליים לעבוד פחות קשה מאשר דריכה בכף רגל יחפה", הסביר דניאל ליברמן, ראש המחלקה לביולוגיה אנושית התפתחותית בהארוורד ומי שהוביל את המחקר, בראיון למגזין Time.

      נעלי עקב - עדיין הכי מזיקות

      כששרירי כף הרגל אינם מאומנים כראוי (עקב נעילת סוליות מרופדות) גדל הסיכון לפציעות וגם למצבים רפואיים כמו פלטפוס. עם זאת, ראוי לציין שנעלי ספורט הן תמיד בחירה עדיפה על פני נעלי עקב, שהן הבחירה המזיקה ביותר לרגל ולגוף בכלל. נוסף על העובדה שהן אינן נוחות כלל, נעילת נעלי עקב עלולה לשבש לחלוטין את מבנה השריר בשוקיים ולגרום לבעיות פרקים וכאבי שרירים. וכל הסיכונים הללו רק הולכים ומחמירים עם הגיל - כך שאם אתן חיות באיזושהי אשליה שאפשר "להתרגל" אליהן עם הזמן, ראו זאת כקריאת השכמה והתפכחות.

      עוד עניין שיש לשים לב אליו בבחירת נעליים הוא הרוחב - נעליים צרות מדי עלולות לגרום לעיוותים בכף הרגל.

      נעלי עקב ניוד lk בנט של קייט מידלטון, אדלייד, אוסטרליה, 23 אפריל 2014 (GettyImages , Daniel Kalisz)
      הכי גרועות שיש. קייט מידלטון בנעליים החביבות עליה (צילום: GettyImages)

      אז מה כן כדאי לנעול? על השאלה הזאת אין קונצנזוס, משום שמומחים חלוקים לגבי התשובה והיא עשויה להשתנות מאדם לאדם, ובהתאם לגיל, משקל וגובה. אולם, רובם מסכימים עם זאת שוויתור על נעליים כלל ועיקר הוא לא אופציה ריאלית ושהבחירה הטובה ביותר היא בנעל שמידתה מתאימה באופן מושלם (ואינה צרה או לוחצת) ושסולייתה מספקת לכף הרגל תמיכה מספקת, אך לא מוגזמת. ליברמן מכנה את האפשרות הזאת בשם "נעל מינימלית" - כלומר נעל שמחקה בצורה הקרובה ביותר רגל יחפה.

      כדי להבטיח שהנעליים שאתם נועלים אינן מגדילות את הסיכון שלכם לפציעות, ליברמן ממליץ להחליף זוגות לעתים קרובות כדי להבטיח שאתם מאמצים ומאמנים באופן שווה את כל שרירי הרגליים וכדי למנוע פציעות לחץ.