וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם סודה לשתייה משפרת את השפעתן של תרופות נגד סרטן?

5.6.2018 / 12:16

היא נמצאת בכל מטבח והעלות שלה נמוכה מאוד. אז איך הפכה סודה לשתייה למוצר שעוזר לטיפולי אימונותרפיה ואיך עובד המנגנון שעוזר לה לעשות את זה?

אילוסטרציה. ShutterStock
נמצאת בכל מטבח. סודה לשתייה/ShutterStock

סודה לשתייה נקשרת פעמים רבות, בצדק או שלא, להלבנת שיניים או לנטרול ריחות רעים מהגוף, אבל טרם שמענו עליה כתוספת לתרופות נגד סרטן. מחקר של מכון וויסטר ואוניברסיטת פנסילבניה בפילדלפיה, שפורסם בכתב העת Cell, מצא כי החומר שמצוי כמעט בכל מטבח יכול לעזור לתרופות אימונותרפיות להילחם בסוגי סרטן קשים לטיפול.

גידולים סרטניים סולידיים נמצאים במצב תמידי של מחסור בחמצן היוצר סביבה חומצית (כמו שקורה לנו בשרירים לאחר פעילות גופנית ולכן הם כואבים). אחד החלבונים שאחראיים על חלוקת תאים וגם חלוקה של תאי גידול הוא mTOR. החוקרים מצאו שאזורים בתוך הגידול שסובלים מחוסר חמצן ועלייה בחומציות מבטאים פחות mTOR פעיל. עד כה זה אולי נשמע לכם כדבר טוב, אבל מכיוון שיש טיפולים לסרטן שמעכבים את פעילותו הרי שבאופן פרדוקסלי ירידה בפעילות החלבון גורמת לתגובה פחותה לטיפול בסרטן.

במחקר החדש החוקרים ניסו להבין את המנגנון הפנימי והם מצאו דרך מאוד פשוטה להפוך אותו - וזה כאמור שימוש בסודה לשתייה.

עוד בנושא:
כך פלשו התרופות שהאריכו את חיי חולי סרטן העור לסוגי סרטן נוספים
האם תאי סרטן התמכרו לתרופות?

מיאלומה. ShutterStock
להפוך את הגידול לפגיע יותר. תאי סרטן/ShutterStock

במחקר הנוכחי החוקרים ביקשו לבדוק אם ניתן להפוך את התהליך. הם מצאו כי כאשר העכברים קיבלו תוספת של סודה לשתייה, שזה חומר בסיסי, במי השתייה שלהם. הדבר הפחית את החומציות בגידול והעלאה את ביטוי הmTOR הפעיל ולכן תיאורטית עשוי לשפר את התגובה לטיפול.

עוד באותו נושא

מחקר: רוב התרופות החדשות נגד סרטן לא יעילות

לכתבה המלאה

עלות נמוכה והשפעה גדולה

"ההערכה שלנו היא שברגע שהערנו את תהליכי התאים אנחנו יכולים להפוך את הגידול עצמו להרבה יותר פגיע לטיפול התרופתי", הסבירו החוקרים. "הרעיון הוא מאוד פשוט ומצטרפת אליו העובדה שלא מדובר בתרופה שעולה מאה אלף דולר אלא בסודה לשתייה".

טיפול של אימונותרפיה הוכח להיות פחות יעיל בתנאים חומציים בגלל הפעלת תאי T מופחתת, כך שלממצא הנוכחי יכולות להיות השלכות חשובות. תפקיד החומציות בהתקדמות הסרטן ובטיפולו הוא תחום חדש של מחקר, מה שאומר שיש לצוות המחקר עוד הרבה עבודה לעשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully