וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

7 מצבים שעלולים לגרום לכם לסחרחורת

29.5.2018 / 7:02

מדובר באחת התופעות הפיזיולוגיות הכי שכיחות שיש וחלק מכך נובע שהיא מתרחשת בעקבות כמה גורמים שונים. אז מה עלול לגרום לכם לסחרחורת והאם מדובר בהכרח במצב רפואי לא תקין?

סחרחורת. ShutterStock
תופעה שכיחה מאוד שעלולה לנבוע מכמה גורמים/ShutterStock

סחרחורות הן תסמין פיזי מאוד נפוץ אצל אנשים רבים, ויש כאלה שחווים אותן באופן שכיח למדי. אלה שנתקלו בהן בעבר יודעים שהן לרוב מגיעות כשאנחנו שוכחים לשתות או כשאנחנו קמים מישיבה או ממצב שכיבה לעמידה, אבל אלו אינן הסיבות היחידות.

עוד בנושא:
ההפרעה ששליש מהעולם סובל, או יסבול ממנה
כל סוגי כאבי הראש והטיפול בהם
קרח מונע נפיחות? הטעויות המסוכנות שאתם עושים בעזרה ראשונה

סחרחורות אינה מחלה, אלא תסמין שקשור למצבים רבים ושונים זה מזה. מדובר על תחושה שלעיתים קרובות קשה לתאר. היא יכולה לגרום להרגשה שאדם עומד ליפול או להתעלף, אבל הצורה השכיחה ביותר היא תחושה שהגוף מסתובב או ש"כל העולם" סובב סביבך. במקרים נדירים יותר יכולה להופיע סחרחורת שגורמת לתחושה של נטייה של הגוף לצד מסוים מבלי תחושת הסיבוב. כאשר חשים סחרחורת הדבר מקשה על הסובל ממנה לסובב את ראשו או ללכת ישר.
הנה 7 מצבים שעלולים לגרום לראש שלכם להסתחרר:

איור של אדם דואג. ShutterStock
כשליש מהעולם סובל או יסבול מחרדה/ShutterStock

חרדה

רק לאחרונה פרסם המכון הלאומי לבריאות בארה"ב כי 2.6 מיליארד אנשים, כשליש מבני האדם על כדור הארץ, לוקים בהפרעות חרדה כרגע או ילקו בהן בשלב מסוים בעתידם. עבור מיליארדי אנשים, ההפרעות הללו יכולות לנוע בין חרדה מתמשכת, הסחת דעת וקיפאון של כל הגוף ועד להתקף פאניקה מלא. חרדה עלולה לגרום לסובלים ממנה לחוסר תפקוד והצפה רגשית שעלולה בתורה לגרום לדפיקות לב מואצות, סחרחורות, לחץ בחזה, וקוצר נשימה, רעד וריצות לשירותים.

עוד באותו נושא

הקירות זזים והעולם לא מפסיק להסתובב: הסחרחורת שהופכת את החיים לגיהינום

לכתבה המלאה

אורטוסטטיזם

נכון, השם של התופעה הוא מוזר, אבל בפועל מדובר בתופעה שמתרחשת כשקמים במהירות מישיבה ליד שולחן או ביקיצה מהירה מדי מהמיטה לשירותים באמצע הלילה. לעיתים קרובות מתארים אנשים תחושת כבדות, סחרחורת או "שחור בעיניים" ולרוב זה חולף במהירות.

התסמינים הללו מופיעים כתוצאה מירידה זמנית בכמות הדם שמגיעה למוח, כך שלמעשה המוח חש מחסור בחמצן. מעבר מהיר ממצב של שכיבה למצב של עמידה גורם לכוח הכבידה למשוך דם רב למטה לכיוון הרגליים ופלג הגוף התחתון. כתוצאה מכך פחות דם זורם למוח. כשיותר דם נותר למטה פחות דם מגיע ללב, ולכן פחות דם גם יוצא מהלב, בין היתר לכיוון הראש.

תנוחה לא נכונה

סחרחורת תנוחתית שקרויה Benign Paroxysmal Positional Vertigo ובקיצור BPPV, היא אחד מהגורמים השכיחים לסחרחורות. התופעה נגרמת בזמן שינוי מיקום הראש כמו בעת שכיבה על הצד, שינוי תנוחה במיטה, כיפוף הראש לאחור בזמן ישיבה או עמידה וכדומה. סוג זה מופיע לרוב כאשר חלקיקי סידן זעירים באוזן הפנימית יוצאים ממקומם וזזים ללא שליטה באחת מהתעלות באוזן הפנימית שאחראיות על מערכת שיווי המשקל של הגוף.

לחץ דם. ShutterStock
לא רק לחץ דם גבוה נחשב מסוכון. אישה מודדת לחץ דם/ShutterStock

לחץ דם נמוך

כולם יודעים שלחץ דם גבוהה זה מאוד לא בריא, אבל לא כולנו מתייחסים כך ללחץ דם נמוך, שגם לו היכולת לסכן חיים. ערכי לחץ הדם משתנים מאדם לאדם מסיבות רבות ומגוונות, אך על פי הכלל לחץ דם סיסטולי הנמוך מ- 90 מילימטר כספית או ערכים הנמוכים מ- 60 מ"מ כספית של לחץ הדם הדיאסטולי מאובחנים כלחץ דם נמוך.

חלק מהתופעות שהכי מתקשרות ללחץ דם נמוך הן סחרחורות, טשטוש ואפילו אובדן הכרה. בנוסף לכך יכולות להתלוות אליהם גם קוצר נשימה, צמא, עייפות ושינוי טמפרטורה. כל אלה עשויות להעיד על בעיה גדולה יותר.

אנמיה

אנמיה היא ירידה במספר תאי הדם או בריכוז ההמוגלובין - חלבון שמכיל ברזל, הנושא את החמצן בדם. מדובר על הפרעה שכיחה ביותר, והיא עלולה לגרום במחסור באספקת דם לרקמות הגוף השונות ועלולה לגרום לסחרחורות, עייפות, תחושה כללית רעה, קוצר נשימה, ירידה בריכוז, רגישות לקור ופלפיטציות (תחושה של דופק מהיר או לא סדיר). חיוורון של העור יכול לרמז על אנמיה אך זיהויו תלוי, כמובן, בגון העור ולעתים לא ניתן להבחין בשינוי עד להתפתחות אנמיה חמורה.

זיהום באוזניים

חיידקים ווירוסים, כמו גם הצטברויות נוזלים עלולים לגרום לסחרחורת, בחילות ואובדן שמיעה זמני בעקבות חוסר איזון או דלקת באוזן הפנימית.

מחלה אחת העונה לשם מנייר קשורה גם היא לשינויים באוזן הפנימית והיא עלולה בין היתר לגרום לסובלים ממנה לסחרחורות קשות, בעיות שמיעה וטנטון. המחלה שהגורמים אליה לא ברורים, גורמת להתקפי סחרחורת קשים שאורכים כמה דקות עד שעות וחולפים לאחר מכן לשבועות וחודשים. לא מדובר במחלה שכיחה והיא תוקפת לרוב נשים וגברים בגיל העמידה.

הזדקנות

סחרחורת וחוסר שיווי משקל נוטים להופיע יותר כאשר מערכת שיווי המשקל של האוזן הפנימית, כמו גם של השרירים והגוף כולו, אינה עובדת בהרמוניה - מצב שכיח יותר כאשר אנשים מזדקנים. בעיות הקשורות ללב וכלי דם עלולות גם הן להיות שכיחות יותר בזקנה והן יכולות לגרום לסחרחורת גם על ידי פגיעה בזרימת הדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully