וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבוצת הפייסבוק הרפואית להורים "ילדוקטור" חוזרת לפעילות

חמישה חודשים לאחר שהפסיקה את פעילותה בפייסבוק תחת עננה של ביקורת מצד קולגות על בעיות אתיות, הקבוצה הפופולרית שמספקת מענה מקצועי לשאלות רפואיות של הורים חוזרת, בפורמט חדש ועם הנהלה חדשה: "שאלות של 'הבן שלי נפל על הראש - מה לעשות?' לא יאושרו יותר"

קבוצת הפייסבוק ילדוקטור נסגרת. פייסבוק, צילום מסך
חוזרת, אבל במתכונת קצת אחרת. הפוסט שהודיע על השעיית הפעילות בקבוצת ילדוקטור/צילום מסך, פייסבוק

חמישה חודשים לאחר שהשעתה את פעילותה בפייסבוק, קבוצת "ילדוקטור" תחזור לפעילות בימים הקרובים - כך נודע לוואלה! בריאות. קבוצת ילדוקטור פעלה בפייסבוק במשך שנתיים והיא נוסדה על ידי רופא הילדים ד"ר גילי גולדבלט, במטרה לתת מענה לשאלות הרבות של הורים בעניינים רפואיים. הקבוצה צברה תאוצה מהר ונוספו לה עשרות אלפי חברים שהעלו מדי יום מאות ואף אלפי שאלות לקיר הקבוצה, שעליהן ענו בהתנדבות אנשי מקצוע כמו רופאים, אחיות, רוקחות, יועצות שינה, יועצות הנקה ועוד.

בנובמבר האחרון כאמור, החליטו מנהלי הקבוצה ובראשם ד"ר גולדבלט להקפיא את פעילותה ולחסום את האפשרות להעלות בה שאלות חדשות. זאת, בעקבות החשש שפעילותה עלולה לחרוג אל תחומי הייעוץ הרפואי הפרטני ברשת (מה שמכונה גם "טלמדיסין") - שהינו אסור על פי חוקי משרד הבריאות. חזרתה של קבוצת ילדוקטור לפעילות לא תיעשה במתכונת המוכרת, כי אם בפורמט חדש, שבו לא יינתן מענה למקרים רפואיים דחופים או ייעוץ רפואי פרטני, כי אם מידע רפואי תומך להורים במקרים שבהם הילד כבר נבדק על ידי רופא.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לוקח צעד אחורה. ד"ר גילי גולדבלט, מייסד הקבוצה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שינוי נוסף בפורמט הוא בצוות המנהל של הקבוצה - ד"ר גולדבלט לקח צעד אחורה ואת הקבוצה ינהלו עדי בקר, אחות במקצועה, לצד ד"ר גיא שטויר, רופא מומחה ילדים ומחלות ריאה, ושי קלמנוביץ' - מנחת הורים ויועצת גמילה ושינה.

בשיחה עם וואלה! בריאות אישרה בקר את הדברים: "בשעה טובה ומוצלחת אנחנו חוזרים, אחרי שעשינו הרבה חשיבה על איך אנחנו רוצים שהקבוצה תראה. היא תפסה כיוון שלא ממש רצינו או תכננו, ולכן גם יצאנו להפסקה". באשר לפורמט החדש שבו הם מתכננים לפעול, אמרה בקר "אנחנו חוזרים בפורמט קצת שונה. שאלות כמו: 'הילד שלי חולה כבר 3 ימים מה אפשר לעשות?' לא יאושרו. באופן כללי, לא יאושרו שאלות שנוגעות למקרים פרטניים. המטרה היא מתן מידע רפואי, להבדיל מטיפול רפואי".

בניגוד למצב הקודם, שאלות שיועלו על ידי הגולשים לא יופיעו באופן אוטומטי על קיר הקבוצה, אלא רק לאחר שיאושרו על ידי אחת המתייגות בקבוצה, לאחר שיימצאו כמתאימות לחוקי הקבוצה החדשים, ובאותה הזדמנות גם יתוייגו בפוסט איש או אשת המקצוע הרלוונטיים למענה על השאלה.

עוד באותו נושא

בעקבות הטענות על בעיות אתיות: קבוצת הפייסבוק 'ילדוקטור' נסגרת

לכתבה המלאה
אילוסטרציה. ShutterStock
אם הילד קיבל מכה בראש, לכו לרופא. אל תעלו פוסט/ShutterStock
"כל השאלות מזן 'הבן שלי נפל על הראש – מה לעשות?' או 'לתינוקת שלי יש חום גבוה' לא יאושרו יותר. זה מצב שבו חייבים לגשת לראות רופא, ולנו אין דרך לעזור בשלט רחוק"

אז אילו שאלות יאושרו במסגרת הפורמט החדש? "אנחנו נכנסים לתמונה אחרי הביקור הפיזי אצל הרופא וכשיש כבר אבחנה", אומרת בקר. "אחרי שיצאת מהרופא וקיבלת אבחנה ונזכרת ששכחת לשאול משהו שנוגעות לאבחנה, או אם צריך להסביר עוד על אבחנה כלשהי - שאלות כאלה יאושרו. כל השאלות מזן 'הבן שלי נפל על הראש - מה לעשות?' או 'לתינוקת שלי יש חום גבוה' לא יאושרו יותר. זה מצב שבו חייבים לגשת לראות רופא, ולנו אין דרך לעזור בשלט רחוק", מסבירה בקר, ומדגישה כי לכל המתייגות בקבוצה (מי שאמונות על אישור השאלות ותיוג אנשי המקצוע המתאימים למענה) יש הכשרה רפואית.

מה יקרה אם מישהו יעלה שאלה פרטנית, או של מקרה דחוף - תתעלמו?
"המטרה שלי, בטח בהתחלה של הפעילות, היא לפנות לאותו הורה בפרטי ולהסביר לו למה צריך לפנות לרופא וללכת להבדק ולמה הפרסום של השאלה שלו לא יתאפשר. בהמשך זה כמובן יהיה תלוי בעומס השאלות ובזמן שלנו - המטרה היא לא להתעלם. במקרים דחופים יהיה לנו קשה להתעלם ולא להדגיש את חשיבות הפנייה לרופא".

מתי אתם צפויים לפתוח מחדש את הקבוצה?
"העלייה לאוויר תהיה בימים הקרובים, היום-מחר. בהתחלה נעלה פוסט עם הסבר על הפורמט החדש של הקבוצה ויהיה גם תקנון חדש, שכל החברים יצטרכו לאשר שהם קראו".

  • עוד באותו נושא:
  • ילדוקטור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully