וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאחורי המסכה: מסכות היופי שכדאי להיזהר מהן

חוה זינגבוים, מאמר אורח

26.2.2018 / 6:45

בשנה האחרונה נחשפנו לשלל מסכות טרנדיות שמצטלמות נהדר ברשתות החברתיות, אבל לא כל מה שנראה טוב באינסטגרם יראה טוב על עור הפנים. זה מה שמסתתר בתוך המסכות הפופולריות

twitter

בווידאו: זה מה שקורה כשמזמינים מסכה באינטרנט בלי לדעת עליה יותר מדי

בשנה האחרונה צצו לא מעט טרנדים של מסכות שהבטיחו זוהר מהיר לעור הפנים. הביוטי בלוגריות ערכו סרטונים ששברו את הרשת, ובמקביל מומחים בתחום הקוסמטיקה מיהרו להזהיר מפני הטרנד שעלול לגרום לנזקים בלתי הפיכים. רגע לפני חג המסכות, החלטנו לעשות סדר בנושא.

ניתן להגדיר מסכה כתכשיר קוסמטי היושב על גבי העור למספר דקות, ולאחר מכן נספג או נשטף. מה שיקבע את יעילות המסכה היא אך ורק דבר אחד: החומרים הפעילים שהיא מכילה. כלומר, החומרים הפעילים יקבעו את השפעת המסכה על עור הפנים ויגדירו האם המסכה פעילה על העור או רק יפה על העור.

עוד בנושא:
חמש מסכות פנים ביתיות שלא יצבעו לכם את הפנים בצהוב
בלי קוסמטיקאית: 5 טיפים ביתיים לשמירה על עור צעיר
תרגילי הפנים שגורמים לעור הפנים להראות צעיר ב-3 שנים

מסכה לפנים. ShutterStock
אקספוליאציה אגרסיבית. מסכת פחם/ShutterStock

חשוב להבחין בין עיקר לטפל ולדעת שהרכיבים הקובעים את מרקם וצבע המסכה לרוב אינם חומרים המשנים את פעילות העור אלא רק תורמים לתחושה ולמראה של המסכה על עור הפנים. הנה סקירה של כמה מהמסכות הקיימות כיום בשוק הקוסמטי.

מסכת פחם

מסכה שחורה המתייבשת לחלוטין על העור. בזמן ההסרה, מקלפים את המסכה מעל עור הפנים. המסכה תולשת את תאי העור משכבת העור העליונה ביותר יחד עם שיער פלומתי.

המסכה בעצם יוצרת אקספוליאציה (חידוש) אגרסיבית ביותר כיוון שהיא מסירה את שכבת העור המשמשת חלק ממערך הגנה שלו. בנוסף לתאי עור, המסכה מסירה את שכבת השומן העל עורי - שכבה המורכבת משומנים טבעיים העוזרים להגן עלינו מפני מיקרו אורגניזמים. "השחורים", הנקראים בשפה קלינית קומודונים, הנראים על גבי המסכה לאחר הסרתה הם למעשה אותם פילמנטים של סבום (שומנים חיוניים) ולא קומודונים. ללא אותם שומנים חיוניים העור שלנו חשוף ופגיע לחדירה של מיקרו-אורגניזמים, רדיקלים חופשיים ועוד גורמים מזיקים. כמו כן, זה מעלה את הסיכוי להתפרצויות אקנה, גרד ויובש. למסכה ספציפית זו אנשים רבים מגיבים באלרגיה.

מסכת חמצן

מסכות היוצרות בועות קטנטנות על גבי העור בעת הנחתה על העור, חלק מהמסכות יוצרות מעטה דק של בועות המתנדפות מהעור לאט, וחלקן יוצרות מעין אמבטיית קצף על עור הפנים. המסכות יוצרות בועות באותו האופן שנוצרות בועות בעת מזיגת שתייה מוגזת אל כוס. המסכות מכילות רכיבים הנקראים פחמנים רב-פלואורים המסיסים גז חמצני בקלות.

מסכה לפנים. ShutterStock
כמו אמבטיית קצף לעור הפנים. מסכת חמצן/ShutterStock
"אין מחקר קליני המוכיח כי למסכות חמצן יש השפעה חיובית על עור הפנים"

בדומה למים המסיסים פחמן דו-חמצני בסודה לשתייה, גז חמצני מפומפם באמצעות לחץ אל תוך המסכה הנוזלית. כאשר מניחים את המסכה על גבי העור, החמצן הכלוא בתוך המסכה חוזר לאיטו למצב צבירה של גז ונוצר קצף על גבי העור, בדומה לקצף הנוצר בעת שימוש בתכשיר ניקוי.

חמצן בנוי ממולקולות גדולות שאינן יכולות לחדור דרך העור שלנו. אחרת, היו לנו זימים כמו לדגים ולא היה לנו צורך לנשום אותו פנימה. חמצן חיוני לכל תפקודי העור, אבל העור, כמו כל הרקמות שלנו, משתמש בחמצן המובל אליו דרך כלי דם. על כן אין לחמצן היושב על גבי העור שום יכולת להשפיע על תפקוד העור מבפנים. בנוסף לעובדות ביולוגיות ופיזיולוגיות אלו, אין מחקר קליני המוכיח כי למסכות חמצן יש השפעה חיובית על עור הפנים.

מסכת מגנטים

"בסיס המסכה עלול לחסום את נקבוביות העור ולגרום לקומודונים, ולכן אינו מתאים לעור עם נטייה לאקנה"

מדובר במסכה המכילה חלקיקי מתכת ונמרחת על גבי העור, לאחר מספר דקות מסירים אותה באמצעות מגנט. אין אף הוכחה מדעית לכך שמסכות מגנט יכולות להשפיע על מחזור הדם ועל תהליך ייצור קולגן (כמו שרבים מהיצרנים טוענים), בנוסף צריך לקחת בחשבון כי בסיס המסכה עלול לחסום את נקבוביות העור ולגרום לקומודונים, ולכן אינו מתאים לעור עם נטייה לאקנה. גם כאן חשוב לקרוא את שאר רכיבי המסכה ולהבין שבמידה שלמסכה יכולות של חידוש העור, לחות והגנה אנטיאוקסידנטית יהיה זה הודות לרכיבים פעילים נוספים המרכיבים את המסכה ולא הודות למגנט.

לאחרונה יצאה לשוק מסכת בד שעליה דבוקים ריבועים קטנים של מגנטים. כל בר דעת יודע שבכדי להפעיל שדה מגנטי יש צורך בשני קטבים. במקרה של פיסת הבד הזו יש רק קוטב אחד, רק את החלק של המגנט, ולכן למגנטים המודבקים על גבי הבד אין שום משמעות טיפולית.

מסכה לפנים. ShutterStock
מה שקובע את האפקטיביות זה הסרום שבו היא ספוגה. מסכת נייר/ShutterStock

מסכות בד

מדובר בפיסת בד החתוכה בצורת מבנה פנים, הספוגה בסרום. הבד עשוי מכותנה (כיום ניתן למצוא גם מסכות באותו סגנון העשויות סיליקון) ואינו פעיל בכלל על העור. מה שקובע את האפקטיביות של המסכה הוא אך ורק הסרום שבו היא ספוגה. לכן, חשוב מאוד לשים לב לרכיבים הפעילים בתוך הסרום כדי להבין את תפקיד המסכה ולבחור בסוג המתאים ביותר בהתאם למטרה הטיפולית .

לדוגמה, מסכת בד הספוגה בסרום מחדש המכיל חומצות אלפא הידרוקסיות ורטינול תסייע לתהליך חידוש העור, מסכת בד הספוגה בסרום המכיל אנטי אוקסידנטים תגן על העור מפני נזקי רדיקלים חופשיים, מסכת בד הספוגה בסרום המכיל מדכאי מלנין תסייע להבהרת העור וכדומה. למעשה ניתן להכין מסכה כזו בבית על ידי הספגת גאזה עדינה בסרום הטיפולי שלכם והנחתה על גבי העור למספר דקות.

מהיכן מגיעה המסכה ומה היא מכילה?

אחת התופעות המדאיגות בשנה האחרונה היא שבעקבות חשיפה לרשתות החברתיות שנשים ונערות קונות מסכות דרך האינטרנט - המוצרים מגיעים אליהן הביתה ואין להן מושג מהיכן הגיעו, מי החברה שמייצרת אותם והאם הם עומדים בתקנים של משרד הבריאות. יש להבדיל בין מסכה שמצטלמת טוב, שיש לה מרקם נעים או שונה על העור, לבין מסכה טיפולית המסוגלת להשפיע על עומק העור ומכילה חומרים חיוניים לשיפור מראה ותפקוד העור.

אישה מורחת קרם ידיים. ShutterStock
לפני שאתם מורחים משהו על הפנים, בדקו אותו קודם על גב כף היד/ShutterStock

מספר דגשים חשובים שיש לשים אליהם לב כשרוכשים מסכה:

- יש לרכוש את המסכה מחברה מוכרת, שקיבלה את אישור משרד הבריאות הישראלי או את אישור ה-FDA האמריקאי, ולא להתפתות לכל טרנד שצץ ברשתות החברתיות ועלול להזיק לך.

- בצעו בדיקת התאמה - שימי לב למטרה לשמה המסכה נועדה והאם זה משהו שאת באמת צריכה.

- בצעו בדיקת רגישות - לאחר רכישת המסכה ולפני הנחתה על הפנים נסו אותה במקום נסתר, למשל מאחורי האוזן או על גב כף היד ובדקו שהעור לא מגיב בגירוי או אודם וכי ניתן להסיר את החומר בקלות.

הכותבת היא מייסדת ומנכ"לית חברת קוסמטיקה פרא רפואית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully