פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מה באמת יש בפירות היבשים שאנחנו אוכלים?

      המלכים הבלתי מעורערים של ט"ו בשבט נתפסים כנשנושים בריאים ביותר, אבל על אף היתרונות הבריאותיים הרבים שלהם וערכיהם התזונתיים הייחודיים, לחלקם יש גם כמה חסרונות שחשוב להיות מודעים אליהם, כדי לדעת באילו פירות יבשים כדאי לבחור

      פירות יבשים (ShutterStock)
      האם כל הפירות היבשים מצוינים לבריאות? (צילום: Shutterstock)

      רוב חגי ישראל מאופיינים במאכלים עתירי קלוריות שעלולים להזיק לבריאות בצריכה מוגברת. בחנוכה אנחנו זוללים סופגניות ולביבות, בפורים - אוזני המן וממתקים, וזה עוד לפני שהתחלנו לדבר על הסעודות המסורתיות העמוסות בערבי החג. לכן, ט"ו בשבט נתפס בעיני רבים כחג בריא יותר, עם הנשנוש המסורתי והכל כך ישראלי - פירות יבשים. ה"ממתקים של הטבע" אכן נחשבים בחירה בריאה יותר ממאפים עתירי סוכר וממתקים, אך יש לזכור שקיימת שונות רבה בהרכבם התזונתי. הנה כמה עובדות שחשוב להכיר על מאכל החג המסורתי.

      עוד בנושא:
      מצעד 10 הפירות היבשים המזינים ביותר
      טוב בשבט: הפירות היבשים והאגוזים שאתם חייבים לעצמכם
      כמה קלוריות באמת מכילה קערת פירות יבשים?

      פירות רגילים גדלים כמעט ללא התערבות של יד אדם. לעומתם, הפירות היבשים עוברים במקרים רבים תהליכים שאמורים להפוך אותם לטעימים יותר וגם למשתלמים יותר ליצרנים. בתהליך הזה מוסיפים לחלק מהפירות סוכר במטרה לשפר את הטעם שלהם. הפירות שנוטים להוסיף להם כמויות גבוהות יותר של סוכר כוללים בין היתר אננס, פפאיה, בננות וחמוציות.

      חמוציות מיובשות (ShutterStock)
      עלולות להכיל כמויות סוכר גבוהות, חמוציות מיובשות (צילום: Shutterstock)

      בנוסף, חשוב להבין שהשאיפה של המשווקים היא להאריך ככל הניתן את חיי המדף של הפירות. זו הסיבה שחלק מהפירות היבשים עלולים להכיל חומרים משמרים כמו גופרית דו-חמצנית. תהליך זה מתבצע בפירות כגון שזיף, משמש וצימוקים.

      חלק מהאנשים רגישים לחומר זה, שעלול לגרום לבעיות נשימה והפרעות במערכת העיכול. נוסף על כך, פירות יבשים רבים מכילים מגוון רחב של תוספים מיותרים. מחומרי הזגה ושמנים צמחיים, ועד צבעי מאכל מלאכותיים, העלולים גם הם לגרום לתופעות שונות בקרב אנשים רגישים וילדים.

      לא מוכרחים לוותר על הנשנוש האהוב

      יחד עם זאת, יש לציין כי הפירות היבשים עדיין מהווים נשנוש מזין ובריא כל עוד צורכים אותו במידה - כמו בכל דבר בחיים. במחקר שפורסם ב-2011 בכתב העת Nutrition Research אף נמצא קשר בין צריכה של פירות יבשים לבין הפחתת הסיכון להשמנת יתר. כמו כן נמצא כי רמות הוויטמינים והמינרלים החיוניים בגופם של אנשים הצורכים פירות יבשים גבוהות יותר מאשר בקרב כלל האוכלוסייה. פירות אלו מכילים גם נוגדי חמצון המסייעים להילחם ברדיקלים החופשיים בגוף שעלולים לגרום למחלות שונות.

      תמר צהוב (ShutterStock)
      מתייבש באופן טבעי על העץ. תמר (צילום: Shutterstock)

      חשוב לזכור כי במשפחת הפירות היבשים, כמו בכל קבוצת מזונות אחרת, יש פירות בריאים יותר ופחות. לכן, כשמתחשק לכם לנשנש משהו מתוק, מומלץ לבחור בפירות יבשים שאינם מכילים תוספת סוכר וחומרים משמרים - כמו התמר.

      הייחודיות של התמר באה לידי ביטוי בעובדה שהוא מתייבש באופן טבעי על העץ כחלק מתהליך ההבשלה שלו. זה אומר למעשה שהייבוש לא נעשה באופן מלאכותי, ולכן גם אין צורך להוסיף לו חומרים משמרים, כגון גופרית דו חמצנית. התמר מטבעו דל בשומן ומכיל שפע סיבים תזונתיים שמשפרים את בריאות מערכת העיכול וגם מאריכים את תחושת השובע.