וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: מספיק שמישהו ינשום עליכם כדי שתידבקו בשפעת

25.1.2018 / 7:36

חשבתם שהחבר שלכם למשרד מדבק רק אם הוא משתעל או מתעטש? אז חשבתם. מספיק שאתם נושמים את אותו האוויר שהוא נושם ואתם נמצאים בסכנת הידבקות

חברי מערכת וואלה מתחסנים/צילום: עידו שחם, עריכה: הדס נאור

בווידיאו: אצלנו במשרד לא סומכים על המזל ומתחסנים נגד שפעת

עוד מילדות לימדו אותנו לשים יד על הפה כשאנחנו משתעלים או מתעטשים, במיוחד אם אנחנו חולים. מחקר חדש מאוניברסיטת מרילנד בארה"ב מצא ששפעת יכולה לעבור בנשימה בלבד ואין צורך בעיטושים ושיעולים כדי להעביר את הנגיף.

"אנשים מפיצים הרבה מאוד חיידקים גם כשהם לא משתעלים", כתב עורך המחקר דונלד מילטון פרופסור לבריאות הסביבה מבית הספר לרפואה ציבורית באוניברסיטת מרילנד. "כתוצאה מכך זה חשוב להבין שאנחנו עשויים להיות מדבקים כל הזמן".


עוד בנושא:
למה אנחנו עדיין מתים משפעת?
בין שפעת לדלקת גרון: מדריך מחלות החורף השלם
גם עכשיו: 4 דרכים להגן על הילדים שלכם מפני שפעת

מספק שאתם שואפים אוויר

במהלך עונת השפעת של 2012-2013, מילטון והצוות שלו איתרו ובדקו 142 סטודנטים שחלו בשפעת וניסו לבדוק כיצד הפיצו את הנגיף. הם ערכו למעלה ממאתיים פגישות שארכו כחצי שעה כל אחת, ובהן ישבו הסטודנטים במכונה שמדדה את הטיפות שהם מפיצים תוך כדי נשימה, דיבור, שיעול או התעטשות. בעוד ששיעול אכן הפיץ חלקיקים מנגיף השפעת, החוקרים גילו שכמעט מחצית מהחלקיקים הזעירים שנאספו בהיעדר שיעול הכילו גם את נגיף השפעת, דבר המצביע על כך שדי בשאיפת אוויר פשוטה כדי לגרום להדבקות במחלה.

עוד באותו נושא

חולה, גוסס, מת: איך אתם מתמודדים עם שפעת?

לכתבה המלאה
בית חולים עזה, שפעת חזירים. רויטרס
לא תצליחו לברוח מזה/רויטרס

החוקרים גם מצאו שגברים הפיצו יותר חיידקים בכל שיעול, אבל נשים לעומת זאת השתעלו הרבה יותר מגברים. אנשים עם מסת גוף גבוהה יותר נטו גם להפיץ יותר חלקיקים נגיפיים מאנשים עם BMI קטן יותר, אולי משום שרמות גבוהות יותר של BMI נקשרו לשיעורים גבוהים יותר של דלקת וסגירות תכופות יותר ופתיחה מחדש של דרכי הנשימה, הסביר מילטון. הוא גם ציין כי המחקר לא עקב אחר ההעברה הממשית של הנגיף, ולכן אי אפשר לומר בוודאות אם הטיפות הננשפות הן אלה שמדביקות בשפעת. למעשה, תוקפה של העברת חיידקים באוויר היא נושא שנוי במחלוקת בעולם הרפואי. אבל מילטון אומר כי המחקר החדש מציע כי "אם האדם לידך נראה ממש חולה, גם אם הוא לא משתעל, הוא ככל הנראה יכול להדביק אותך".

החוקרים, שעוסקים כעת במחקר שנערך במעונות האוניברסיטה ובודק איך מועברת השפעת בין הסטודנטים, מקווים כי מחקרי המשך שיוכיחו שהחלקיקים האלה יכולים להעביר את המחלה, ישנו את האופן שבו מבני ציבור מאווררים. בכל מקרה הם מבקשים להבהיר - המחקר שלהם צריך להזכיר לכולנו להישאר בבית אם אנחנו חולים. "המסר שלנו הוא להתרחק מאנשים אחרים כאשר אתה חולה עם תסמינים דמויי שפעת, גם אם אתה לא משתעל".

ומה אם החבר שלך לקיוביקל מגיע חולה? על פי החוקרים אין הרבה מה לעשות מפני שקשה מאוד להתגונן מפני חלקיקי נגיף שמשוטטים באוויר.

  • עוד באותו נושא:
  • שפעת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully