וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרי המוות מסרטן ירדו ב-26%. איך זה קרה?

7.1.2018 / 14:00

אולי זה יפיע אתכם אבל לא רק ההתקדמות במחקר של מחלת הסרטן היא שתרמה לירידה המשמעותית. בדיקות סקר שהפכו שכיחות יותר עוזרות בגילוי מוקדם - וגם: יותר ויותר אנשים מפסיקים לעשן

ממוגרפיה לסרטן השד. ShutterStock
ירידה מבורכת. רופא בוחן צילום רנטגן/ShutterStock

למרבה הצער אנחנו עדיין ממשיכים לשמוע על מקרי מוות מצערים ממחלת הסרטן, אבל נתונים מעודדים שמגיעים מהאגודה האמריקאית לסרטן (ACS) מצביעים על ירידה משמעותית במקרי המוות מסרטן – ירידה שמייצגת 2.4 מיליון אנשים שחייהם למעשה ניצלו.

הירידה בשיעור התמותה העולמי ממחלות שונות ממשיכה גם במגמת ירידה בתמותה ממחלת הסרטן. שיעור התמותה מסרטן ירד ב-1.7 אחוזים מ-2014 עד 2015, בהמשך לירידה שהחלה ב-1991 והגיע ל-26 אחוזים. הדו"ח הראה כי הירידה בתמותה מסרטן הייתה משמעותית יותר בקרב גברים (32 אחוזים מאז 1990) מאשר אצל נשים (23 אחוזים מאז 1991). בעוד שסרטן הריאות נותר גורם מוביל למוות מהמחלה, שיעורי התמותה ירדו ב-45 אחוזים בקרב גברים מ-1990 עד 2015 וב-19 אחוזים בקרב נשים בשנים 2002-2005.

עוד בנושא:
סרטן הוא סיבת המוות השכיחה בישראל; ירידה בתמותה מסוכרת
מחקר: רוב התרופות החדשות נגד סרטן לא יעילות

ירידה במספר המעשנים

מומחים טוענים כי יש כמה גורמים שהביאו לירידה המשמעותית, כאשר אחד המשמעותיים ביותר הוא הירידה במשפר המעשנים שמגיעה בעקבות קמפיינים חזקים ובשל המיסוי הגובה על סיגריות ומוצרי טבק. אסטרטגיות מניעה שונות כולל בדיקות סקר שנכנסו לשימוש תדיר יותר כמו ממוגרפיה לסרטן השד, בדיקות דם לסרטן ערמונית וקולונוסקופיה לסרטן המעי הגס – נמצאו כתורמות לשיעורי תמותה נמוכים יותר. ההתקדמות בטיפול בסרטן שיחק גם הוא תפקיד גדול ביצירת אבחונים חדשים של סרטן ובהפחתת מקרי המוות מהמחלה.

קולונסקופיה. ShutterStock
נכנסו לשימוש תדיר יותר. בדיקת קולונסקופיה/ShutterStock

חשוב לציין כי במקביל, מחקרים שחקרו את האפקטיביות של שתי שיטות סקר עיקריות: ממוגרפיה לאיתור סרטן השד, ובדיקת אנטיגן ספציפית (PSA) לגילוי סרטן הערמונית הטילו ספק ביעילות שלהן. חלק מהמחקרים לא הראו שהשיטות הללו היו קשורות לירידה במספר מקרי המוות מסוגי סרטן אלה. לעומת זאת הם הובילו לעלייה בתוצאות חיוביות כוזבות שדרשו בדיקה נוספת – מה שיכול לשים את הנבדקים בסיכון לסיבוכים בריאותיים וחרדה מיותרת.

אלפי מקרים חדשים בכל יום

אחמדן ג'מאל, סגן נשיא למחקר במעקב ובריאות בשירות ACS והכותב הראשי של הדו"ח, הסביר לאתר TIME כי הסקירות צריכות להשתפר. "בעתיד, אנחנו צריכים להבין איך לעשות בדיקת הקרנה מושלמת יותר לגילוי סרטן או לגילוי נגעים שאם יוותרו ללא בדיקה או שלא יזוהו - עלולים לגדול ולהפוך קטלניים" אמר. גם הגישה להקרנה וגם לטיפול חשובות, הוסיף.

הדו"ח העריך כי יהיו 1,735,350 מקרי סרטן חדשים בארה"ב לבדה בשנת 2018, שמהווים כ-4,700 מקרים בכל יום, ו -609,640 מקרי מוות מסרטן באותה שנה. בנוסף הדו"ח הראה כי בעוד מקרי המוות מסרטן ממשיכים לרדת, הם נשארים גבוהים יותר בקרב אנשים עם הכנסה נמוכה ובקרב אפריקאים אמריקאים. שיעורי המוות היו גבוהים ב-14 אחוזים בקרב שחורים מאשר בקרב לבנים בשנת 2015.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully