וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם האדם הקדמון שכב במערה עם שפעת וחשב שהוא הולך למות

13.12.2017 / 9:26

מחקר שהתפרסם בבריטניה וטוען ש'שפעת גברית' היא מחלה אמיתית ושגברים באמת סובלים יותר ממחלות חורף, מעורר ויכוח סוער בקרב רופאים וחוקרים, שלא חוסכים ביקורת: "שפעת אינה לוקה בסקסיזם"

שיטה לשחרור אף סתום בתוך שניות/בימוי והגשה: ליאור נאור עריכה: אביב אירגז

בווידאו: אף סתום? יש לנו פיתרון פשוט לזה

אין דבר גרוע יותר מגבר חולה בבית – זו הצהרה שניתן לשמוע לעתים תכופות מנשים שהיה להן העונג המפוקפק להיות אחות רחמנייה בכפייה לבן זוג שנפל למשכב עקב שפעת. הקלישאה על הגבר הנוטה למות בשל חום שעלה מעט מעל ל-37.5 מעלות לא נוצרה בחלל ריק, וכנראה שלגברים יש באמת נטייה לקחת קשה את תסמיניה של מחלת החורף הנפוצה. וכעת הגברים החולניים מקבלים גיבוי מסקירה מדעית נרחבת שטוענת שייתכן שישנו בסיס אבולוציוני לחולשתם אל מול הווירוסים הללו.

הסקירה שפורסמה בכתב העת הבריטי לרפואה (BMJ) ונכתבה על ידי ד"ר קייל סו מאוניברסיטת ממוריאל בניופאונדלנד קנדה, טוענת שהאבולוציה אשמה בכך שגברים פיתחו מערכת חיסונית רגישה יותר לווירוסים שמשפיעים על מערכת הנשימה. "ייתכן שגברים אינם מפריזים בחומרת הסימפטומים שהם חווים, אלא שיש להם תגובה חיסונית חלשה יותר שמובילה לחומרת מחלה קשה יותר ואף לתמותה גבוהה יותר, ביחס למה שאנחנו רואים בנשים", כתב ד"ר סו.

עוד בנושא:
התסמונת המוזרה שתוקפת גברים לאחר אורגזמה
למה גברים הרבה יותר מעצבנים מנשים כשהם חולים?

אישה מטפלת בגבר חולה. ShutterStock
יכול להיות שהוא לא מגזים? גבר חולה/ShutterStock

הוא הוסיף כי "היות שגברים מהווים כמחצית מאוכלוסיית העולם, לקביעה שהתסמינים הוויראליים שהם חווים הם 'מוגזמים' מבלי להקדיש לכך בחינה מדעית מדוקדקת קודם עשויות להיות השלכות, למשל על טיב הטיפול שגברים מקבלים".

המושג "שפעת גברית" הפך כל כך נפוץ ושגור, עד שאפילו מילון אוקספורד ייחד לו הגדרה: "הצטננות או מחלה קלה אחרת, שתסמיניה נחווים על ידי גבר בצורה שנחשבת למוגזמת". לעומת זאת, הקהילה המדעית מעולם לא הקדישה מחקר לשאלה האם מדובר במצב אמיתי.

טסטוסטרון מחליש את התגובה החיסונית?

ד"ר סו מצא כמה ראיות שתומכות בקיומה של שפעת גברית, כמו למשל שבקרב גברים ישנו שיעור גבוה יותר של אשפוזים בבתי חולים הקשורים בתסמיני שפעת, בהשוואה לנשים. מחקר אמריקאי שבחן מקרי שפעת בין השנים 1997-2007 מצא ששיעור התמותה של גברים מסיבוכים של המחלה היה גבוה יותר מזה של נשים, ללא קשר למחלות רקע. מתברר שנשים בגיל הפוריות פשוט מתמודדות עם הצטננות טוב יותר מאשר גברים – זו המסקנה שאליה הגיעו החוקרים בעקבות השוואת תאים גבריים ותאים נשיים.

הסקירה שפורסמה ב-BMJ משערת שייתכן שטסטוסטרון מדכא את המערכת החיסונית של גברים ומקשה עליה להלחם בשפעת, בעוד שלהורמונים נשיים יש השפעה הפוכה והם מגבירים את התגובה החיסונית של הגוף.

אישה משתעלת. ShutterStock
ההורמונים הנשיים מחזקים את התגובה החיסונית/ShutterStock

אבל לא כולם בקהילה המדעית מסכימים עם המסקנות של ד"ר סו כפי שפורסמו במאמרו: "צר לנו לאכזב מחצית מהאוכלוסייה – אבל בניגוד לאמונה הרווחת ולכתוב במאמר הזה, אבל רוב רובן של הראיות המדעיות המבוססות מצביעות על כך ששפעת אינה לוקה בסקסיזם ושאין דבר כזה 'שפעת גברית'", אמרה פרופ' הלן סטוקס למפרד, ראש הרויאל קולג' לרפואה כללית.

ההמלצות הן יוניסקס: לנוח ולשתות הרבה

עם זאת, ציינה סטוקס למפרד כי "היו כמה מחקרים שהצביעו על כך שזיהומים בדרכי הנשימה מתבטאים בצורה חמורה יותר אצל גברים מאשר אצל נשים, וכי במצבים כאלה בכל מקרה ההמלצה היא אחידה לשני המינים: מנוחה בבית, שתייה מרובה ונטילת משככי כאבים ללא מרשם (כמו פראצטמול), במידת הצורך".

ד"ר סו לא מתרגש מהביקורת של עמיתיו וטוען עוד כי ייתכן שהסיבה שגברים סובלים יותר מתסמיני שפעת היא תולדה של אסטרטגיה הישרדותית עוד מימי האדם הקדמון, שעזרה להם להתגונן מפני טורפים וסייעה להם לשמר אנרגיה בצורה יעילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully