וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאבק משפטי בקנדה: אל תנתקו את שלום ממכשירי החייאה

7.11.2017 / 11:30

שלום ואנונו בן ה-25 לקה בדום לב עקב מחלת האסתמה שלו והוכרז כסובל ממות מוחי. משפחתו, המשתייכת לזרם אורתודוקסי, פנתה לבית המשפט בקנדה בבקשה שלא ינתקו אותו מהמכשירים שכן לבו עוד פועם. ההחלטה הסופית תינתן מחר

שלום וענונו. צילום מסך יוטיוב, צילום מסך
מתנהל קרב על חייו. שלום ואנונו/צילום מסך, צילום מסך יוטיוב

המקרה הבא מתאר את המפגש הלעיתים בלתי אפשרי בין האמונה הדתית של אדם ובין עולם הרפואה המודרני. שלום ואנונו, יהודי אורתודוקסי קנדי בן 25 הוכרז כסובל ממוות מוחי ואף הוצאה לו תעודת פטירה, אך הוריו פנו לבית המשפט בבקשה להשאירו בחיים. השופט הקנדי הוציא זו זמני עד מחר (יום רביעי), אז תינתן תשובה סופית ויוחלט האם לקבל את עמדת בית החולים או להתיר למשפחתו להשאירו בחיים על ידי אמצעי החייאה.

המקרה החל לאחר שואנונו לקה בהתקף אסתמה קשה ב-27 בספטמבר שהוביל לדום לב. לאחר כשלושה ימים הכריזו בבית החולים Humber River בטורונטו על מוות מוחי – שלמעשה מהווה נזק בלתי הפיך עבור המוח ומערכת הנשימה. ובכל זאת למרות שעל פי הרפואה המודרנית מוות מוחי הוא מוות לכל דבר, משפחתו הדתית של ואנונו מאמינה כי מוות מתרחש רק כאשר הלב מפסיק לפעול.

עוד בנושא:
מצמרר: רופאים תיעדו פעילות מוחית כעשר דקות אחרי המוות
איך מחליטים מתי ניתן לתרום איברים

מוות. ShutterStock
מתי ניתן להגדיר אדם כמת. חדר מיון בבית חולים/ShutterStock

הם לא לבד. אנשים רבים חושבים שהמוות מתרחש כאשר הלב מפסיק לפעום והריאות מפסיקות לנשום, אבל מכונות הנשמה מלאכותיות ותרופות מסוימות יכולות להמשיך ולתמוך בתפקודים אלה גם כאשר המוח כבר לא יכול, ומדובר על מוות מוחי. מוות מוחי מוגדר למעשה כמצב בלתי הפיך, שבו פעילות גזע המוח והמוח כולו פסקה. מכיוון שגזע המוח אחראי בין היתר על תפקודים כמו לחץ הדם, הכרה, דופק ונשימה ניתן לפרק זמן מסוים להמשיך לתמוך בגוף באמצעים מלאכותיים.

עוד באותו נושא

בעקבות הטרגדיה: מתי ניתן לקבוע מוות מוחי ומה המשמעות?

לכתבה המלאה

"רופא לא יכול להחליט לסיים את חייו של חולה. רק אלוהים"

"אם ינתקו את שלום מהמכשירים, זה יהיה נזק בלתי הפיך", כתב אביו מקסים, בתצהיר בית המשפט. ה-BBC ציטט את דבריו, שם הסביר כי "אמונתו של שלום היא שהפסקת התמיכה בחיים בנסיבות אלה היא רצח ולכן מנוגדת לאמונתו הבסיסית בקדושת חיי האדם". לטענת עורך הדין של המשפחה יו שר, "גם המשפחה וגם הקהילה מחויבים להתייחס לשאלה זו". הוא הוסיף כי "מגילת הזכויות והחופש של קנדה מגנה על אנשים מפני הפליה בדת וזה אמור להימשך עד סוף החיים. הגדרת המוות בקנדה צריכה לשקף את השוני הדתי של אזרחי המדינה".

אלפי אנשים מהקהילה היהודית בקנדה מלווים את משפחת ואנונו במה שהם רואים כקרב על חייו של שלום. כאשר השופט נתן את צו הביניים, מאות אנשים מחאו כפיים ונשמו לרווחה. אחת מהן, אחות במקצועה התראיינה ואמרה: "רופא לא יכול להחליט לסיים את חייו של חולה. רק אלוהים".

הקהל ממתין בבית המשפט

  • עוד באותו נושא:
  • מוות מוחי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully