וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אנשים נשארים מודעים לסביבה בדקות שאחרי המוות?

22.10.2017 / 7:19

במחקר המקיף ביותר שנערך על אנשים ש"חזרו מהמתים" ניסו החוקרים להבין כמה זמן אחרי המוות המוח ממשיך לתפקד. הם מעריכים כי במקרים רבים האדם אף עשוי לשמוע את ההכרזה על המוות של עצמו

מוות. ShutterStock
האם אנשים שומעים את הכרזת המוות של עצמם?/ShutterStock

אומרים שידע הוא הדרך הטובה ביותר להפיג את הפחד ואולי זו הסיבה שרופאים ומדענים בוחרים להקדיש זמן ומשאבים לחקר הנושא שמפחיד את כולנו - המוות ומה שקורה לתודעה אחרי הרגע הבלתי נמנע הזה. זוהי אחת התעלומות הגדולות והמסקרנות ביותר, אך האם באמת יש דרך לפתור אותה? כדי לנסות ולמצוא מענה לשאלה המורכבת, חברו קבוצת חוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת ניו יורק.

עוד בנושא:
מתי ניתן לקבוע מוות מוחי ומה המשמעות?
פחד מוות: 10 סיבות המוות המובילות בעולם
יש חיים אחרי המוות? האיש שמת פעמיים מגלה

לטובת המחקר, שעדיין מתנהל ונחשב למקיף ביותר מסוגו עד כה, צוות המומחים בחן מטופלים רבים באירופה ובארצות הברית שלקו בדום לב וניצלו. על פי הממצאים שאספו עד כה, החוקרים מאמינים כי בדקות שאחרי המוות הלב אמנם מפסיק לפעום, אך המוח פעיל מספיק כדי לאפשר לאנשים להיות מודעים למה שקורה סביבם. הם מעריכים כי במקרים רבים האדם מבין שהוא מת, ואף עשוי לשמוע את קביעת שעת המוות של הרופא.

"הנבחנים מתארים ששמעו רופאים ואחיות עובדים סביבם. הם תיארו את השיחות במלואן, כאשר לא הייתה להם כל דרך לדעת את הדברים האלה", הסביר בראיון לאתר Live Science מוביל המחקר, ד"ר סם פרניה. לדבריו, הסיפורים של הנבדקים אומתו מול הצוותים הרפואיים, שבחלק מהמקרים נדהמו לגלות שהמטופלים, שלהגדרתם כבר נחשבו מתים, היו מסוגלים לקלוט ולזכור את כל הפרטים האלה.

פעילות המוח נפסקת רק לאחר כמה שעות?

במהלך דום לב, נעצרת פעילות האותות החשמליים הנדרשים לפעילותו התקינה של הלב. פעולה זו גורמת לדם להפסיק לזרום אל כל התאים והרקמות בגוף, בהם גם המוח. הפסקה זו גורמת בתורה לעצירה הדרגתית של הפעילות המוחית. בשלב זה, החוקרים מאמינים כי קליפת המוח, מוקד החשיבה המודעת, עדיין מתפקדת, אם כי בעצימות נמוכה מאוד.

רופאה בוחנת סריקות מוח. ShutterStock
המוח ממשיך לתפקד בעצימות נמוכה מאוד/ShutterStock

לדבריהם, קליפת המוח מתפקדת בעצימות נמוכה כל כך, עד שלא ניתן יהיה למדוד אותה בדרכים המקובלות כיום. עם זאת, הם מאמינים כי עצירה סופית של הפעילות באזור זה עשויה לקחת עד שעות לאחר המוות. להערכתם, אנשים רבים נשארים מודעים לסביבה למשך חלק מסוים (וכנראה קצר בהרבה) מהזמן הזה.

ד"ר פרניה וצוותו לא מסתפקים רק בראיונות עם אנשים שהיו במצב הזה, אלא אף בוחנים בקפידה את המוח של אנשים ש"תלויים בין חיים למוות". זאת כדי להבין כמה חמצן בדיוק עובר אליו ברגעים אלו, מתי בדיוק קליפת המוח חוזרת לפעילות לאחר שהחייאה מצליחה וכיצד הנתונים האלה באמת משפיעים על התודעה בזמן רגיש זה.

השלב הבא במחקרם יהיה גיבוש שיטות מדויקות יותר למדידת פעילות המוח בחדרי הטיפול הנמרץ. הם מקווים בדרך זו גם לשפר את יכולות ההחייאה של הצוותים הרפואיים, תוך מציאת דרכים חדשות לעכב את המוות המוחי ולהגדיל את הסיכויים של האדם לשרוד.

פעילות המוח מתעצמת לאחר ההחייאה?

אחת האמונות הכי נפוצות בקשר של ה"חזרה מהמוות" גורסת שאנשים "שבים" במקרים רבים עם יכולות וכישורים חדשים. אנחנו שומעים לא מעט סיפורים על אנשים שמתחילים לדבר בשפה אחרת, לנגן על כלי שמעולם לא נגעו בו, או מראים יכולות ייחודיות ומדהימות. עם זאת, דווקא במקרה הזה החוקרים מאמינים כי מדובר בלא יותר מ"ניפוח הוליוודי" של המצב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ניפוח הוליוודי", מתוך ה-OA, סדרה העוסקת בחיים אחרי המוות/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מה שמתרחש בפועל זה שאנשים שעברו חוויה כל כך עוצמתית, עשויים לחזור עם שינויים חיוביים. הם עשויים להיות יותר נדיבים, יותר מעורבים ועם רצון מוגבר לעזור לאנשים סביבם", אמר ד"ר פרניה. "אנשים אלו במקרים רבים מוצאים משמעות חדשה לחיים, אבל לא מדובר בהעצמה פתאומית וקסומה של היכולות או הזיכרון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully