וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבועיים כן, שבועיים לא: האם נמצאה הדיאטה המושלמת?

24.9.2017 / 7:37

נמאס לכם להיכשל בדיאטה בכל פעם מחדש? אולי דווקא בהימנעות מהדברים שאתם אוהבים אתם שמים לעצמכם מקל בגלגלים? כעת, חוקרים בחנו דיאטה חדשה שיכולה לשנות את חוקי המשחק. אז איך בדיוק היא עובדת?

דירוג הדיאטות הטובות והגרועות ביותר/מערכת וואלה!

בסרטון: עוד דיאטות שנמצאו יעילות על ידי איגוד של מומחי בריאות ותזונאים בארה"ב

המלחמה העיקשת בעצמנו, התשוקה הבלתי נשלטת למתוקים, הרעב המתמיד – בעיני רבים, דיאטה מרגישה כמו מלחמה יומיומית, אך היא לא חייבת להיות כך. אם קשה לכם להתמיד בדיאטה, אתם לא בהכרח חייבים להשתעבד אליה לחלוטין. חוקרים מכמה אוניברסיטאות באוסטרליה טוענים שמצאו את המפתח להצלחה בדיאטה – ואולי תשמחו לגלות שהוא מצריך רק חצי מכמות ההתמדה שנדרשת בדיאטות המקובלות.

עוד בנושא:
שוב שכחתם לאכול בריא? נסו את השיטות האלה
רוצים לרזות? תפסיקו לספור קלוריות ושמרו מרחק מבשר


ממסקנות המחקר, שפורסם בכתב העת International Journal for Obesity, עולה כי באמצעות הקפדה על משטר תזונה קפדני של שבועיים, ולאחריו לקיחת הפסקה של שבועיים, ניתן לשמור על המשקל ביעילות רבה יותר מהשיטות הסטנדרטיות. זאת מכיוון שהשיטה הזאת, לדברי החוקרים, מסייעת לווסת בצורה טובה יותר את הרעב, שכידוע מהווה גורם מרכזי שמכשיל את הדיאטות.

החוקרים בחנו 47 בני אדם עם השמנת יתר (Obese), בין הגילאים 30 ל-50. הנבדקים חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות ונדרשו להתחיל בדיאטה שבה הופחתה צריכת הקלוריות שלהם בשליש. 23 מהנבדקים נדרשו להקפיד על משטר תזונה קפדני למשך 16 שבועות. הקבוצה השנייה נדרשה לדיאטה בת 30 שבועות, אך במהלכם כאמור הם נצמדו למשטר קפדני במשך שבועיים בכל פעם, ולאחר מכן הורו פשוט להשתדל לשמור על משקל יציב בשבועיים הנותרים – כלומר, לא לנסות לרזות, אך גם לא לזלול ללא שליטה.

אישה רעבה. ShutterStock
לא חייבים להתנזר ממתוקים?/ShutterStock

שישה חודשים לאחר שהסתיימה תקופת הדיאטה, הנבדקים שעשו דיאטה לסירוגין השילו ממשקלם בממוצע 8 קילוגרמים יותר מהקבוצה שנצמדה לדיאטה קפדנית. מובילת המחקר, פרופ' נואלה בירן, ציינה בהודעה לעיתונות כי הממצאים מאששים את התיאוריה שגורסת כי דיאטה קפדנית ומתמשכת משפיעה על תהליכים בגוף בצורה שדווקא מאטה את קצב ההרזיה, ואף עלולה לגרום לעלייה במשקל.

הרעבת הגוף דווקא גורמת לו לאגור שומנים

"תחושת הרעב היא מנגנון הישרדותי שעזר לבני האדם לשרוד בתקופות שבהן אספקת המזון לא הייתה עקבית", הסבירה פרופ' בירן. "כעת, כשכל המזון שאנחנו רוצים זמין לנו, אותו המנגנון תורם דווקא להגדלת היקף המותניים". לדבריה, המחקר שהובילה מתיישר עם מסקנות נוספות שמצביעות על כך שדיאטות לא עקביות דווקא משפרות את סיכויי ההרזיה.

בבסיס התיאוריה שביקשו לבדוק החוקרים עומד מנגנון ביולוגי בשם "התרמוגנזה הסתגלותית" (Adaptive Thermogenesis). כאשר אנחנו אוכלים, נוצרת אנרגיית חום שמגבירה את תהליך העיכול. מנגד, שינויים קיצוניים בתזונה מאטים את פעילות תהליך העיכול בטווח הארוך ודווקא מקשים על המאמצים לרזות. בנוסף, במצב של רעב, הגוף מבין שמדובר במקרה חירום ועליו לאגור חומרים חיוניים לשעת הצורך. ההפסקות בדיאטה מאפשרות לנו לאותת לגוף שלא מדובר במצב מסוכן, וכי ניתן להשתמש גם במאגרים לשעת חירום.

זוג שסובל מהשמנת יתר. ShutterStock
רעב מאותת לגוף שצריך לשמור על מאגרי השומן/ShutterStock

עם זאת, מדגישה פרופ' בירן כי דיאטות הצום שהפכו פופולריות בשנים האחרונות, כמו גם דיאטת 5:2 שבה מקפידים לאכול כמו שצריך חמישה ימים ואז אוכלים מה שרוצים במשך יומיים, נחשבות פחות יעילות מזו שנבדקה במחקר. "לא מעט מחקרים מראים שדיאטות שבהן מקפידים לאכול נכון פחות משבעה ימים ברצף הן לא יותר אפקטיביות לירידה במשקל מהשיטה הקונבנציונלית", אמרה.

עם זאת, חשוב לזכור כי בין כל המחקרים שמתפרסמים בשנים האחרונות וטוענים שמצאו את הנוסחה לירידה במשקל, מדובר בתהליך מאוד אישי, שתלוי גם באופי שלכם. לפני שאתם מתחילים דיאטה, חשוב לבדוק גם אם אתם אנשים שזקוקים למסגרת קפדנית, או דווקא צריכים את השחרור הזה אחת לכמה זמן. הנה דרך לבחון את הנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully