וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליל מנוחה: כך תלמדו את התינוק שלכם לישון בלילה, ב-6 צעדים פשוטים

20.9.2017 / 7:57

בשבועות הראשונים זה נראה כמו מדע בדיוני, אבל תאמינו לנו – זה אפשרי. נני השינה שלנו, שלי פרופר רוזן, תלמד אתכם איך להרדים את התינוק שלכם באופן עצמאי, ואיך להקנות לו (ולכם) הרגלי שינה מעולים

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף Reckitt Benicksers
תינוק ישן בעריסה. ShutterStock
זה לא חלום/ShutterStock

שינה היא אחד הנושאים הכי לוהטים אצל הורים צעירים. אין הורה שלא מרגיש שהוא חייב עוד שעת שינה, ואין ילד שלא מקים את ההורים שלו כמה פעמים בלילה, רק כי הוא יכול. אבל בעוד שבשבועות הראשונים אחרי הלידה שינה היא רק חלום רחוק, החל מגיל 5 חודשים אפשר להפוך את החלום הזה למציאות, ואפילו די בקלות.

הילד שלכם מוכן. ואתם?

ניתן ללמד תינוקות הרדמות עצמאית החל מגיל חמישה חודשים, משום שבגיל זה יש את המוכנות הפיזית לכך מבחינת מערכת השינה, והן מפני שהורמון המלטונין מתחיל להיות מופרש יותר בגיל זה ועוזר לרוגע ובכך גם להירדמות.
אבל למרות שהתינוק שלכם בהחלט מוכן פיזית לשינה עצמאית, התהליך הזה תלוי גם בכם ההורים, ובדעה שלכם.

האם אתם מרגישים שהילדים שלכם מוכנים ללמוד הרדמות עצמאית? האם אתם מרגישים שאותה תלות שעזרה להם עד כה להירדם כבר לא עוזרת להם? אתם מרגישים שהם עייפים ועצבניים וזקוקים לכם שתלמדו אותם איך להירדם בכוחות עצמם כדי שישנו טוב יותר? אם התשובה לשאלות אלו היא כן. זה הזמן להתחיל וללמד אותם.

לעזור להם לעשות את מה שהם מסוגלים לו

את היכולת הפיזית להרדם לבד יש לתינוקות, כאמור, מגיל חמישה חודשים - אבל אתם ההורים צריכים ללמד אותם איך לממש אותה, מפני שהם לא יודעים עדיין שקיימת אצלם היכולת הכל כך חשובה הזו.

תינוק נרדם. ShutterStock
צריך ללמד אותם להרדם לבד/ShutterStock

למה הם לא יודעים? תחשבו על זה כך - אם מהרגע שהם היו נולדים לא הייתם שמים אותם על הרצפה אפילו לא לרגע אחד, הם לא היו יודעים שיש להם את היכולת לנסות להתהפך, לזחול ואפילו ללכת. את כל זה הם יודעים כי אתם מאפשרים להם לנסות. בדיוק אותו הדבר עם ההרדמות העצמאית. אל תשכחו שעד גיל חמישה חודשים (או יותר) עזרתם להם להירדם, כי הם לא היו בשלים לכך עדיין והיו זקוקים לעזרתכם.

עכשיו, כשהם מוכנים, ואתם ההורים סומכים עליהם ומבינים שזה לטובתם, אתם יכולים להראות להם שהיכולת הזו קיימת אצלם על ידי כך שתהיו לצדם, תחבקו, תכילו ותלמדו.

אז איך בדיוק מלמדים שינה? הנה 6 צעדים ראשונים:

המטרה הכללית היא להניח את הילד רגוע במיטה, ולתת לו לישון. אם הוא בוכה וזקוק לכם אתם צריכים להיענות לו, אבל ברגע שהוא נרדם – להניח אותו שוב במיטה. נשמע מסובך? כך תעשו את זה:

אמא ותינוק. ShutterStock
תהיו לצדם, תחבקו, תכילו ותלמדו/ShutterStock

1. מתחילים בשנת הערב (ולא בשנות היום), מאחר וזה יכול לקחת זמן (עד שעתיים) בהתחלה, ולא נרצה לפספס שנות יום. שימו את הילד שלכם במיטה ואמרו לילה טוב. שימו לב - אתם מתחילים בערב, אבל מהרגע שהתחלתם בערב יש להמשיך כך גם בשנות היום למחרת, וכמובן גם בשנות הלילה הבאות.

2. אם התינוק שלכם מתחיל לבכות - הניחו עליו יד, אמרו "לילה טוב, הולכים לישון" בקול מאד רגוע. רכנו אליו בעודו במיטה וחבקו אותו. אם זה לא עובד והילד עדיין בוכה - הרימו אותו, כאשר אתם צמודים למיטה שלו, הילד במאונך (הבטן שלו צמודה לבטן שלכם) והטוסיק שלו מעל המיטה, ואתם מחבקים אותו צמוד אליכם. ניתן גם לומר: "לילה, אתה הולך לישון חמוד, לילה טוב, אמא/אבא פה", לחבק, לנשק וכל דבר שעולה על דעתכם. כשהוא נרגע, שימו אותו שוב במיטה.

3. אם הוא שוב בוכה, הרימו שוב והרגיעו באותה דרך. חשוב לדבר בטון נעים, רגוע וממש להיות כל כולכם שם איתו, להבין שאתם מלמדים אותו משהו חדש שהוא לא יודע עדיין שהוא יכול ומסוגל, אבל אתם יודעים שהוא יכול ומסוגל, ולכן אתם שם עבורו כדי לחבק ולהכיל. בשנייה שנרגע, הניחו אותו שוב במיטה.

אמא מרדימה תינוק. ShutterStock
אם הוא צריך אתכם זה בסדר, אך ברגע שהוא נרדם החזירו אותו למיטה/ShutterStock

4. לא מצליחים להרגיע או שההרגעה בידיים לא מספיקה? עשו סיבוב או שניים בחדר. כשהתינוק נרגע, שימו אותו במיטה וצאו מהחדר. אם הוא שוב מתחיל לבכות, חזרו מיד ועשו את אותו רצף פעולות עד שיירגע שוב.

5. אם אתם מרגישים שהילד זקוק שתהיו לידו עד שהוא נרדם, אפשרו לו זאת בעזרת "שיטת הכיסא" - שימו כיסא לידו, וכל 3-4 ימים התרחקו עם הכיסא לכיוון הדלת. אם הילד זקוק לכם להרגעה כמובן שתקומו מהכיסא, תחבקו או תרימו אותו, ולכשיירגע חיזרו שוב לכיסא. השלב הכמעט אחרון של שלב זה הוא בעצם ישיבה מחוץ לדלת של החדר, כך שיראה אתכם.

בשלב הסופי והאחרון אתם אומרים לו לילה טוב, ומסבירים שאתם פה בבית ושעוד מעט תגיעו לראות שהוא נרדם והכל בסדר, ואכן כך תעשו. שיטת הכיסא חשובה ביותר לתינוקות ופעוטות שזקוקים להורה בחדר מכל מיני סיבות. היא מאפשרת מענה לצורך של הילד מבלי ליצור תלות בהרדמה.

6. אם הילד מתעורר בלילה שלא בשביל לאכול - נחזור על אותם שלבים, בדיוק כמו שעשינו בתחילת הערב.

שלי פרופר-רוזן היא עובדת סוציאלית, מדריכת הורים מוסמכת מכון אדלר, מומחית בשנת תינוקות ומנהלת קבוצת הפייסבוק "המדריך לשינה מתוקה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully