פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      ים של יתרונות: כך הבילוי בחוף משפר את הבריאות שלכם

      בין אם אתם גולשים, שוחים, או סתם משתזפים על החוף – מחקרים מראים שהבילוי בסביבת הים מרגיע את הנפש ומחיה את הגוף. הנה כל הדרכים שבהם הבילוי הזה תורם לכם – אפילו בלי שתרגישו דבר

      ים של יתרונות: כך הבילוי בחוף משפר את הבריאות שלכם

      בסרטון: השמש עושה לכם טוב, אבל גם מסוכנת. כך תתגוננו מפניה

      גם בסוף השבוע הזה המוני אנשים יפקדו את חופי הים כדי לברוח מגל החום הכבד שמסרב לחלוף. שאלתם את עצמכם פעם מה יש בבילוי הזה שכל כך קורץ לנו, למרות החול, הדביקות והמדוזות? ההסבר הפשוט הוא שהים גורם לנו להרגיש טוב יותר. ההסבר העמוק יותר אומר כי הבילוי בסביבה הכל-כך מיוחדת הזאת מעצים את הגוף והנפש שלנו בהרבה יותר מובנים משאנחנו משערים.

      בששה סקרים שנערכו בארצות הברית נמצא כי האנשים השמחים ביותר היו אלו שחיו בהוואי, ועוד לא מעט מחקרים מצאו לכך הסברים די משכנעים. לדברי מומחים בתחומים שונים, התרומה של הים לבריאות הגוף והנפש עמוקה ורחבה מאוד. הנה הדרכים המרכזיות שבהן משפיע עליכם הבילוי המיוחד הזה.

      עוד בנושא:
      מלח ים מרפא פצעים? 7 מיתוסים קיציים ומסוכנים
      שיזוף נטול סיכון: האם בקרוב נוכל להשתזף בלי להיחשף לשמש?
      איך לצמצם את התסכול של החזרה לעבודה מחופשה?

      החול והמים – מחטאים ומחזקים

      מלח הים מכיל מינרלים חיוניים כמו מגנזיום, אשלגן ויוד. מרכיבים אלו נספגים בעור שלנו ומסייעים לגופנו להילחם בדלקות, להחלים מהר יותר מפציעות ולנקות רעלים מזיקים. אולם, לא כאן מסתכמת התרומה של הרחצה בים לבריאות.

      גם לשחייה במי הים יש יתרונות רבים. המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית קבעו לדוגמה כי שחייה של שעתיים וחצי בשבוע בלבד יכולה להפחית את הסיכון למחלות כרוניות ולהעצים את בריאות הלב, ביעילות רבה יותר מסוגי ספורט אחרים.

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      זמן מצוין ללמוד לגלוש (צילום: Shutterstock)

      מחקרים הראו כי השחייה גם מפחיתה דיכאון וחרדה, ונחשבת לענף התעמלות מומלץ למי שמתאושש מפציעות או סובל מכאבים כרוניים. כדי ליהנות מהיתרונות האלו, לא חייבים לשחות אגב. מומחים אומרים כי גם גלישת סאפ, גלישת גלים, או סוגים אחרים של ספורט ימי יסייעו לשפר במידה ניכרת את בריאות הגוף והנפש.

      לא אוהבים בכלל להזיז את הגוף במים? כדאי שתדעו שגם שונאי ההתעמלות הגדולים ביותר מפעילים את גופם יותר במהלך הביקור בים. חוקרים מצאו לדוגמה שעצם ההליכה על החול דורשת פי 2.5 יותר אנרגיה מהליכה על משטח רגיל. בכך ההליכה על החול מחזקת את שרירי הרגליים ומשפרת את הכושר – אפילו בלי שתרגישו שאתם מתעמלים. החוקרים מדגישים שכדי ליהנות ממלוא היתרונות של החול לשיפור הכושר, מומלץ ללכת יחפים על החוף ולהימנע מצעידה בכפכפים.

      השמש מסוכנת, אבל חיונית במידה

      חשיפה לשמש ללא מקדם הגנה מעמידה אותנו בין היתר בסיכון להתפתחות גידולים סרטניים ולהזדקנות מואצת של העור. עם זאת, חשיפה מבוקרת אליה הכרחית לייצור ויטמין D. מחקרים שונים הוכיחו כי הוויטמין הזה חיוני לחיזוק העצמות, למניעת שפעת והצטננות, להאטת ההידרדרות הקוגניטיבית, למניעת מיגרנות ואף לצמצום הסיכון לסרטן.

      אם צעירה וילדה אוחזות ידיים על חוף הים בשעת שקיעה (ShutterStock)
      20 דקות ואתם מסודרים (צילום: Shutterstock)

      אז כמה זמן צריך להיחשף לשמש כדי לקבל את הכמות הנדרשת של הוויטמין? מחקר מראה שבעונת הקיץ מספיקות בין 10 ל-20 דקות של חשיפה ללא מקדם הגנה. עם זאת, זמני החשיפה הדרושים משתנים מאדם לאדם. במחקר הנוכחי נבדקו אנשים שנשרפים באופן מתון ומשתזפים בצורה אחידה. גווני עור שונים ידרשו חשיפה מעט שונה. לאחר פרק הזמן הזה מומלץ למרוח קרם הגנה בעל מקדם של לפחות SPF 30.

      מה יש בים שמשרה עלינו כזאת שלווה?

      לא סתם בעלי דירות דורשים מחיר שגובל באי שפיות בעבור דירות עם נוף לים. מחקר שנערך באוניברסיטת קובה ביפן מצא כי אנשים שחיים בבתים עם נוף לים נחשבים רגועים יותר מאלו שמבעד לחלונם נשקף נוף עירוני.

      מחקר זה מצטרף למסקנות קודמות, בין היתר של מחקר שפורסם בכתב העת Health & Place ונערך בקרב תושבי בריטניה. מחקר זה מצא כי אנשים שגרים בקרבת הים נהנים מיתרונות רבים לבריאות הגוף והנפש.

      עם זאת, לא חייבים לראות את הים מהחלון כדי ליהנות מהיתרונות האלו. הפסיכולוג הקליני ריצ'רד שוסטר אמר בראיון לרשת NBC כי תחושת השלווה שאופפת אותנו בחוף הים מושפעת מכמה גורמים מרכזיים. "הצבע הכחול נקשר במוחנו עם תחושה של רוגע ושלווה", הוא ציין והוסיף כי גם רחש הגלים משפיע על מערכת העצבים הפאראסימפתטית, שמרגיעה את הגוף בצורה שמפחיתה את הגירויים השליליים במוחנו.