פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      טרנד הדגנים המלאים: האם קרקר מחומוס טוב לבריאות שלכם?

      חומוס הפך ממאכל פשוט לאחד מהטרנדים הבריאותיים הגדולים של השנים האחרונות. אסם מנצלת את זה ומשיקה קרקרים המבוססים על גרגירי החומוס. האם הם באמת מהווים חלופה בריאה לקרקרים רגילים?

      ארוחת בוקר (ShutterStock)
      קרקר חומוס נראה בריא על הנייר, אבל האם זה המצב באמת? (אילוסטרציה: Shutterstock)

      כמה פעמים שמעתם את הצירוף "דגנים מלאים" בשנה האחרונה? אם אתם לא חיים בכוכב אחר, כנראה נתקלתם בזה לא מעט. אם בעבר בחרתם בין כמה סוגים בודדים של לחמים בסופר, היום אתם יכולים לבחור לפעמים בין עשרות סוגים שונים של לחמים ממגוון סוגי קמחים. המגמה הזאת אמנם מבורכת ומצביעה על התעוררות של הציבור והגברת המודעות לבריאות, אך היא גם עשויה לבלבל את מי שלא בטוח מה אומרות ההגדרות מאחורי תוויות המוצרים.

      עוד בנושא:
      ניקוי רעלים ביתי: האם מיץ עשב חיטה של פריניב עושה את העבודה?
      נשנוש בריא? מבחן בריאות לקרקרים מחיטה מלאה של Tusso
      מבחן ארוחת הבוקר: בדקנו את הברנפלקס קינמון של תלמה

      גם אוסם מנצלת את המודעות הגוברת לבריאות ומשיקה סדרת מוצרים חדשה בשם "הפלוס התזונתי" – מוצרים שעל פי ההבטחות עשירים בסיבים תזונתיים, דגנים מלאים וחלבון. כדי לבדוק מה מסתתר מאחורי ההבטחה למוצרים בריאים ומזינים יותר, בחנו אחד מהם – קרקרים מחיטה המכילים דגנים מלאים וחומוס.

      מבדיקת הערכים התזונתיים של הקרקרים החדשים של אסם עולה כי הם מכילים שיעור גבוה יחסית של נתרן – 730 מ"ג ב-100 גרם. עם זאת, משרד הבריאות ממליץ לרכוש מוצרים המכילים עד 800 מ"ג נתרן, כך בהקשר הזה המוצר עומד בדרישה. עוד מכיל המוצר פחמימות בשיעור מעט גבוה – 54 גרם, אולם רק 5 גרם מתוכם הם סוכרים, וגם זה בגבול המותר. גם מבחינת שומן רווי המוצר עומד בדרישה ומכיל 2.7 גרם אל מול שיעור מרבי של 6 גרם.

      קרקר חומוס של אוסם (יח"צ)
      טעם מעניין, ערכים בריאים (צילום: יח"צ)

      אם לשפוט את הטעם של המוצר, החומוס יותר דומיננטי מכל דבר אחר – אך זה דווקא שינוי מרענן ונחמד לחובבי הז'אנר. מהבדיקה עולה כי המוצר אמנם לא דיאטטי, ומכיל 430 קלוריות ל-100 גרם, אך בהחלט מהווה אלטרנטיבה בריאה לקרקרים אחרים בקטגוריה.

      איך נערכה הבדיקה?

      כך קבענו אם המוצר בריא או לא (עיבוד תמונה)

      בשנה שעברה גובשו במשרד הבריאות המלצות שנועדו לסייע לצרכנים לקבוע אם המוצר שלפניהם בריא או לא. ההמלצות, שגיבשה ועדת האסדרה לתזונה בריאה, מגדירות כי מוצרים צריכים להכיל לא יותר מ-800 מ"ג נתרן ל-100 גרם, עד 22.5 גרם סוכר ועד 6 גרם שומן רווי. משקאות צריכים להכיל פחות מ-100 מ"ג נתרן, עד 6 גרם סוכר ועד 3 גרם שומן רווי.

      כשמסתכלים על התפריט היומי בשלמותו, חשוב להקפיד כי 25 עד 35 אחוזים ממנו יהיו מורכבים משומנים ו-45 עד 65 אחוזים ממנו יהיו פחמימות. עוד חשוב לצרוך בין 1,500 ל-2,400 מ"ג נתרן בכל יום.