וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר מדאיג: הקשר בין מוצרי חלב דלי שומן ומחלת הפרקינסון

13.6.2017 / 7:05

צורכים מוצרי חלב דיאטטיים כדי לשמור על המשקל? הם אמנם עדיפים על התחליפים הרגילים בהיבט הזה, אך ייתכן כי הם יפגעו בכם בדרך אחרת. חוקרים בחנו את הקשר בין מוצרים אלו לבין הסיכון לפרקינסון והמסקנות מפתיעות

עריכת וידאו: מיכאל ברגמן

בווידאו: האם חלב רגיל באמת מסרטן? זה מה שאומרים המחקרים האחרונים

כשמתחילים לפתוח מודעות לתזונה בריאה יותר ובייחוד כשמנסים לרדת במשקל, רבים מאיתנו יבחרו להחליף את מוצרי החלב בגרסאות דלות שומן. אם גם אתם מקפידים לקנות את המוצר הרזה ביותר מבין האפשרויות שלפניכם, חשוב שתדעו שעשויות להיות לכך השלכות. מחקר חדש, שנערך בידי חוקרים מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הרווארד, ופורסם השבוע בכתב העת Neurology, מצא קשר בין צריכה מוגברת של מוצרי חלב דלי שומן, לבין סיכוי מוגבר לחלות בפרקינסון.

עוד בנושא:
איך קרה שבני האדם החלו לאכול מוצרי חלב?
לא רק חלב: כל התוספים שנכנסים לגבינות שלכם
לרקוד בכל גיל: טנגו מסייע לחולי פרקינסון

במסגרת המחקר, שמומן על ידי מכון הבריאות הלאומי בארצות הברית, נבדקו מצבם הבריאותי והרגלי התזונה של כ- 130 אלף בני אדם, מתוכם כ- 80 אלף נשים וכ-48 אלף גברים. המשתתפים לקחו חלק בפרויקט מחקרי של מכון הבריאות הלאומי האמריקאי, והחוקרים התחקו אחר המשתתפים במשך 25 שנה.

במהלך פרק הזמן הזה, נתבקשו המשתתפים למלא שאלון לגבי מצב בריאותם מדי שנתיים, ושאלון הסוקר את הרגלי התזונה שלהם כל ארבע שנים. החוקרים השתמשו בשאלון התזונה כדי להעריך איזה סוגים של מוצרי חלב דלי שומן ולא דלי שומן נצרכו – בהם חלב, שמנת, גבינה, חמאה, גלידה וסורבה – כמו גם תכיפות צריכת מוצרי החלב.

גבינה לבנה. ShutterStock
תחליפים דלי שומן מסייעים לשמור על המשקל – אבל באיזה מחיר?/ShutterStock

הם מצאו כי הסיכון לחלות במחלת הפרקינסון היה גבוה יותר ב-34 אחוזים בקרב מבוגרים שצרכו לפחות שלוש מנות של מוצרי חלב דלי-שומן מדי יום. זאת בהשוואה לאלה שצרכו רק מנה אחת של מוצרי חלב דלי-שומן ביום. כשהחוקרים בחנו ספציפית צריכת חלב נוזלי דל-שומן, הם מצאו כי שתייה של יותר ממנה אחת ממנו ביום הייתה קשורה לעלייה ב-39 אחוזים בסיכון לחלות בפרקינסון. הקשר הזה לא אותר בקרב הנבדקים שדיווחו על צריכת מוצרי חלב שאינם דלי שומן.

בסך הכול, לאורך 25 השנים ה אחרונות, מתוך 5,830 ממשתתפי המחקר שדיווחו כי צרכו לפחות שלוש מנות של מוצרי חלב דלי שומן ביום, רק אחוז אחד (60 בני אדם) פיתחו את מחלת הפרקינסון. בקרב 77 אלף המשתתפים שצרכו פחות ממנה אחת של מוצר חלב דל שומן ביום, רק 0.6 אחוזים, 483 בני אדם, אובחנו עם המחלה.

אין צורך להיפרד מכל מוצרי החלב הדיאטטיים

החוקרים ומבקרי המחקר הדגישו כי מדובר במחקר תצפיתי שבו נבחנת קורלציה בין משתנים שונים, ולא מוכח בו קשר של סיבה ותוצאה. "מדובר במחקר תצפיתי, וכמו כל מחקר תצפיתי, יש כאן פוטנציאל להטיה", אמרה ד"ר קת'רין יוז, חוקרת מבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת הרווארד, שהובילה את המחקר.

לדוגמה, הסיכון עשוי להיות בגלל גורם נוסף הקשור לצריכת מוצרי חלב דלי שומן והסיכון לחלות במחלה. כדי להימנע מהאפשרות הזאת, החוקרים שלטו במשתנים שעשויים להשפיע על הסיכון, כגון שתיית קפה, שנקשר בעבר עם סיכון נמוך יותר למחלה. "חשוב לציין שהסיכון לחלות במחלת הפרקינסון עדיין נמוך למדי, גם בקרב אנשים במחקר שלנו שצרכו כמויות גבוהות של חלב או מוצרי חלב דלי שומן", הוסיפה ד"ר יוז.

קפה. ShutterStock
נקשר לסיכון נמוך להתפתחות המחלה/ShutterStock

החוקרים גם לא יכלו לספק הסבר ודאי לקישור שנמצא כביכול. לדברי יוז, הסבר אפשרי אחד הוא שחלבון החלב מפחית את רמות חומצת השתן (urate). מחקרים קודמים בנושא הראו כי רמות גבוהות יחסית של חומצת שתן קשורות לסיכון נמוך יותר לחלות בפרקינסון.

יחד עם זאת, החוקרים לא יכולים לומר בוודאות מדוע הם לא מצאו קשר בין פרקינסון וצריכת מוצרי חלב שאינם דלי שומן. אולם, הם ציינו כי יכול להיות שמדובר בהשפעות סותרות של שומנים רוויים במוצרי חלב עם אחוזי שומן גבוהים שעוזרים לשמור על רמות תקינות של חומצת שתן, המגנות על הגוף מפני המחלה.

ג'יימס בק, מדען ראשי באגודת הפרקינסון, אמר כי הממצאים מחזקים ממצאי מעבדה קודמים שנאספו בתחום זה. עם זאת, הוא גם הזהיר שמדובר רק ב"קורלציה" ולאו דווקא בקשר של סיבה ותוצאה. "אני מציע שאנשים לא ישנו את התזונה שלהם באופן דרמטי", אמר לרשת CBS. "מדובר בעלייה קלה בסיכון לחלות במחלה, כאשר אם מסתכלים על כלל האוכלוסייה, היא עדיין יחסית נדירה", אמר. כמו כן, הוא הוסיף כי חשוב לקבל מנת סידן מספקת ממוצרי חלב כדי לשמור על בריאות העצמות.

שאריות של קוטלי חרקים בחלב?

מחקרים קודמים הציעו כי עשוי להיות קשר בין צריכת מוצרי חלב, בעיקר חלב נוזלי, וסיכון מוגבר לחלות בפרקינסון. קלייר בייל, מנהלת המחקר בארגון Parkinson's UK, אמרה לאתר Medical News Today כי המחקר מעניין אבל חשוב לזכור שהסיכון לחלות בפרקינסון עדיין נמוך. "הסיכון לפתח פרקינסון עומד על כ-1 מתוך 100 מקרים, גם בקרב מי שצורך הרבה מוצרי חלב".

אילוסטרציה. ShutterStock
ייתכן שגם חיידקי המעיים משפיעים על התפתחות המחלה/ShutterStock

בייל הוסיפה כי לא ברורה מהות הקשר בין מוצרי חלב דלי שומן ופרקינסון. "מחקרים קודמים הראו כי שאריות של קוטלי חרקים במוצרי חלב עשויות להיות מעורבות בדבר, ובאחרונה התפרסמו כמה מחקרים שהציעו כי חיידקים החיים במעיים עשויים לשחק תפקיד, אך יש עוד עבודה רבה בחקר תחום הזה".

"אם נבין יותר מדוע וכיצד הגורמים התזונתיים הללו משפיעים על הסיכון לחלות במחלת פרקינסון, זו יכולה להיות הזדמנות מסעירה לפיתוח טיפולים נחוצים שיוכלו להאט, לעצור או אפילו למנוע את המצב", הוסיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully