וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אישה בתחום של גברים: ראיון עם האורולוגית הראשונה בארץ

6.3.2017 / 10:00

לפני עשרים שנה החליטה ד"ר יהודית קליינמן ללכת להתמחות דווקא במקצוע שנחשב על פי רוב לגברי. לכבוד יום האישה היא מספרת על ההתמודדות מול מטופלים גברים, ולמה לפעמים הם מעדיפים רופאה אישה

ד"ר יהודית קליימן. באדיבות המצולמים
הגיעה לתחום די במקרה. ד"ר יהודית קליינמן/באדיבות המצולמים

כאשר ד"ר יהודית קליינמן, החליטה לפני כ-20 שנה שהיא מתכוונת להתמחות באורולוגיה - ענף המזוהה לרוב עם גברים (הן כמטפלים והן כמטופלים) - היא הייתה האישה הראשונה בארץ לעשות זאת. כיום, קליינמן בת ה-50, אם לשניים, מגבעת שמואל, היא מנהלת רפואית של מרחב בלפור תל אביב במכבי שירותי בריאות ורופאה אורולוגית.

אומנם היום יש כבר כ-20 רופאות המתמחות באורולוגיה בארץ (מתוך 260 רופאים המתמחים בתחום בישראל), אך קליינמן, שהיא גם אישה דתייה - הייתה הראשונה שהעזה לפנות ולטפל בתחום הנחשב "גברי". זאת, על אף שגם נשים נזקקות לאורולוגים. "נכנסתי לתחום חדש והייחודיות הזו, עצם זה שאת אישה בתחום הזה, קסמה לי מההתחלה", סיפרה קליינמן, שבכלל התכוונה בתחילת דרכה להתמחות בתור כירורגית.

עוד בנושא:
שיעורי התמותה של רופאות נמוכים מאלה של רופאים
לא רק השכר: ההבדל האמיתי בין רופאים גברים לרופאות נשים
זו אולי הרופאה הכי מבוגרת בעולם, ולא תאמינו בת כמה היא

מסלול לא שגרתי

"מההתחלה רציתי ללכת להתמחות במקצוע כירורגי, שגם זה לא מקצוע מאוד שגרתי עבור נשים. לא הכרתי בכלל את מקצוע האורולוגיה אז, עברנו עליו בלימודים ולא נחשפתי אליו בצורה משמעותית", היא מספרת.

בעקבות אילוצים של מחסור בתקנים, החליטה ללכת על מסלול לא שגרתי עבורה. "לא היו תקנים פנויים, ובזמן שחיכיתי יצרתי קשר עם מחלקה בה עשיתי תורנויות והגעתי לביקורים לימודיים. שם הכרתי מישהו שעשה רוטציה באורולוגיה ובכירורגיה. התיידדנו, ואז יצרו איתי קשר ועדכנו אותי שאין עדיין מקום פנוי בכירורגיה אבל יש מקום פנוי באורולוגיה, ושאולי כדאי לי להתחיל שם. היתר זה היסטוריה", הוסיפה.

אילוסטרציה: כאבי בטן. ShutterStock
אורולוגיה זה גם לנשים/ShutterStock

אורולוגיה הוא ענף רפואה המתמקד במערכות השתן אצל גברים ואצל נשים, ובמערכת הרבייה של הגברים. בין היתר מדובר בענף בו מאבחנים ומטפלים בדלקות בדרכי השתן, בגידולים (שפירים או ממאירים) בערמונית, באין אונות אצל גברים ועוד.

כאמור, תחום האורולוגיה ממש לא נוגע רק לגברים, וכשליש מהמטופלים הן למעשה נשים. "כולם חושבים שאורולוגיה זה מטופלים גברים בלבד, אבל יש לא מעט נשים שפונות לאורולוגים", מסבירה ד"ר קליינמן. "קיבלתי לא מעט פעמים פידבק מנשים שהן שמחות שאפשר להיפתח ולשתף בדברים אינטימיים כמו בריחת שתן עם אישה".

היא נזכרת כי בימיה הראשונים בתפקיד, היא חששה שמא מגדרה ירתיע מטופלים פוטנציאליים, אך עד מהרה התפכחה. "בהתחלה חששתי שאולי גברים לא יסכימו שאני אטפל בהם. שאלתי את מנהל המחלקה מה לעשות אם גברים לא ירצו שאבדוק אותם, והוא ענה לי משהו שמלווה אותי תמיד - שכמו שאני אתייחס ככה יתייחסו אליי, ואם אבוא בצורה מקצועית ורצינית, זה היחס שאקבל חזרה", אמרה. לדבריה היא יכולה לספור על כף יד אחת את מספר הפעמים שגברים לא הסכימו שתבדוק אותם. "אני לא מכריחה ואם יותר נוח למטופלים להיבדק על ידי גבר, אין שום בעיה עם זה", הוסיפה.

האם גברים חשים חוסר נוחות בנוכחותה?

"אמנם זאת הכללה, אבל אולי יש משהו בכך שלרוב לנשים יש יותר אמפתיה וסבלנות, וזה חשוב כשמתעסקים בבעיות אינטימיות של אנשים"

עיסוקה של ד"ר קליינמן כאורולוגיה והאינטראקציה עם המטופלים לאורך זמן הפריכו לא מעט הנחות שהיו לה לגבי חוסר נוחות שעשויים לחוש מטופלים גברים אצל מטפלת אישה, בעיקר כשזה נוגע לנושאים אישיים.

"היה פעם פציינט שיצר איתי קשר באופן פרטי, לקבל טיפול באין אונות. שאלתי אותו, אם לא היה לו נוח יותר ללכת לגבר בנושא הזה? והוא דווקא רצה ללכת לאישה. הוא הסביר שמבחינתו גבר הוא תחרות, וקשה לו לפתוח בפניו את הפגם והחולשה שלו, לדבריו, בפני גבר אחר. הוא ראה אישה כדמות יותר טיפולית ואמהית והרגיש יותר בנוח לדבר עם מישהי, וזה מאוד הפתיע אותי", סיפרה.

במקרה אחר, מטופל הסביר לה כי חיפש אורולוגית אישה מאחר והוטרד מינית על ידי גבר בילדותו, והוא חש לא בנוח לעבור טיפול אצל גבר. "אמנם זאת הכללה, אבל אולי יש משהו בכך שלרוב לנשים יש יותר אמפתיה וסבלנות, וזה חשוב כשמתעסקים בבעיות אינטימיות של אנשים".

רופא במרפאה. ShutterStock
רופא במרפאה/ShutterStock

ד"ר קליינמן צפתה בתחילת דרכה גם בעיות אפשריות עם מטופלים מהמגזר הדתי, אך גם כאן חששותיה התבדו. "חשבתי שהאוכלוסייה הדתית או החרדית תהיה בעייתית אבל מגיעים אליי גם לא מעט מטופלים מהאוכלוסייה הזאת", לדבריה.

כמו כן, היא מאמינה כי קל יותר לאנשים דתיים לפנות אליה, שכן היא מקפידה בענייני צניעות. "בגלל שמקפידים במקרים כאלה יותר על עניין הצניעות, עצם היותי דתייה יכול להוות יתרון מבחינת מטופלים מסוימים. בסופו של דבר מדובר בעניין של אישיות, כל אחד מביא את הערכים שלו מהבית".

יש מקום לדעתה לעוד ועוד נשים בתחום, והיא מברכת על כל אישה הנכנסת אליו. "אנחנו עדיין פלח קטן אבל המצב הולך ומשתפר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully