וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה מדי הרופאים תמיד ירוקים או כחולים?

22.2.2017 / 10:06

רבים חושבים שצבע מדי הרופאים נועד לבלוט בין הצוותים המסייעים, או שהוא נבחר באופן אקראי, אבל מסתבר שיש לכך סיבה מעניינת ומפתיעה, והיא קשורה לעיניים של הרופאים ולדם שלנו

רופא מודאג יוצא מחדר ניתוח. ShutterStock
ממש לא נבחרו במקרה/ShutterStock

כל מדען או חוקר יודע שלכל תהליך יש סיבה, גם אם אנחנו לא לגמרי מצליחים להבין אותה. בעולם הרפואה לא בדיוק מאמינים באקראיות, ולכל החלטה או בחירה יש נימוק והצדקה, בייחוד כשמדובר בתהליך המורכב והרגיש של הצלת חיי אדם. בתחילת המאה ה-20, מדי הרופאים היו בעיקר לבנים, עד שרופא אחד ביקש לשנות זאת בגלל סיבה פשוטה, אך משכנעת במיוחד. ההסבר למהלך פורסם לראשונה בכתב העת Today's Surgical Nurse בשנת 1998. בגלל שמדובר בנוהל בינלאומי, קשה לאמת אם הוא אכן התחיל בגלל אותו הרופא, אבל עם ההסבר להחלטה קשה להתווכח.

עוד בנושא:
רואים רחוק: הדרך הכי פשוטה לשיפור הראייה שלכם
אוכלים עם העיניים: כך המוח מושפע מצבעים בבחירת המזון
בחנו את עצמכם: האם תוכלו לראות את האובייקטים הנעלמים?

מה שהוביל את אותו הרופא להחליף את המדים הלבנים שלו בירוקים, היה הניסיון להגן על העיניים שלו. ההבנה שאליה הגיע, שנבדקה לעומקה בשנים שלאחר מכן, היא שמנתחים שמסתכלים על דם אדום לאורך זמן רב ולאחר מכן מסתכלים על המדים הלבנים מסתנוורים לכמה שניות. גוונים כמו כחול או ירוק מונעים את הסנוור הזה ותורמים ליעילות הניתוח.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ואנחנו חשבנו שזה בגלל שאלה הצבעים שמחמיאים לעיניים של מקדרימי/מערכת וואלה!, צילום מסך

סיבה נוספת וחשובה ביותר לבחירה הספציפית בצבע הירוק היא העובדה שהוא מנוגד לאדום על גבי ספקטרום הצבעים. כשהעין מנתחת כמה גוונים של צבע מסוים, כמו למשל גוונים שונים של אדום, שמנתחים נחשפים אליהם בעת הניתוח, היכולת להפריד ביניהם נחלשת. התבוננות בצבע שנמצא בצידו הנגדי של ספקטרום הצבעים, תסייע למנוע היחלשות זאת בצורה שעושה מעין "איפוס" לעיניים.

מכירים את זה שאתם בוהים באלמנט מסוים לאורך זמן ואז רואים אותו גם כשאתם עוצמים עיניים? תופעה זו נגרמת בגלל שהאור הלבן מכיל בתוכו את כל גווני הקשת, בהם גם אדום וירוק. בהייה ממושכת בצבע אדום תגרום לשחיקה זמנית של הקולטן שלו בעין וליצירת מעין "חור" בתמונה שיופיע בגוון הנגדי. רוצים לנסות את זה בעצמכם? צפו בתמונה שבסרטון הבא עד שתתחלף, מצמצו הרבה וצפו בתוצאה. מומלץ לעשות זאת על מסך מלא.

עוד באותו נושא

בחנו את עצמכם: האם אתם רואים צבעים כמו כולם?

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully