וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוכלים עם העיניים: כך המוח מושפע מצבעים בבחירת המזון

21.11.2016 / 7:13

אומנם כבר התרגלנו לקיומם של צבעי מאכל במזונות שלנו, אבל אם נלך צעד אחד אחורה ונחזור לימים שאוכל היה מגיע ישירות מהטבע, נוכל גם לדעת מה בריא ומה לא מבלי להסתכל על ערכים תזונתיים שרשומים של השקית. ככה זה עובד

תפוחים. ShutterStock
מה נראה לכם יותר בריא?/ShutterStock

האם אנחנו בוחרים את המזון שלנו לפי הצבע שלו? לפי מחקר חדש שפורסם בכתב העת Scientific Reports כנראה שכן. רק שבניגוד להגיון שהוטמע בנו בכביש, במקרה הזה, ירוק – משמעותו לעצור ואדום – לנסוע. על פי המחקר, הראיה היא החוש העיקרי שמדריך אותנו בבחירת האוכל שלנו. למעשה כדי להעריך את כמות הקלוריות במה שאנחנו אוכלים, המוח שלנו מסתבר, נעזר בצבעים.

"לפי מספר תיאוריות מערכת הראיה שלנו התפתחה לזהות בקלות פירות יער, פירות וירקות מזינים מתוך היער", אמרו החוקרים ממכון SISSA (The International School for Advanced Studies) שבאיטליה.

עוד בנושא:
מבחן הראייה האולטימטיבי: האם תראו את כל הצבעים?
תפוח ביום ירחיק מכם את הרופא? לא בטוח
מה רואים עיוורי צבעים?

חידון צבעים. אילוסטרציה, ShutterStock
צבע הוא אינדיקציה טובה לכמות קלוריות/ShutterStock, אילוסטרציה

מערכת הראיה האנושית היא טריכוטמית, בניגוד לראיה מונוכרמטית אצל בעלי חיים. ברשתית, האיבר רגיש לאור של העין, ישנם שלושה סוגים של קולטני אור, לאדום, כחול וירוק שנקראים מדוכים ומאפשרים לנו למעשה לראות צבעים רבים. "בני אנוש יעילים במיוחד בהפרדת הצבע האדום מהצבע הירוק", הסבירו החוקרים. "בניגוד לכלבים למשל שמסתמכים בעיקר על חוש הריח שלהם, אצל בני אדם זה בעיקר הצבע שמדריך אותנו".

עוד באותו נושא

בחנו את עצמכם: האם אתם רואים צבעים כמו כולם?

לכתבה המלאה

מתי השיטה לא עובדת?

אז מה בעצם אנחנו מחפשים במזון, שהעין יכולה לקלוט? תזונה, כמובן, וגם כמות קלוריות וחלבון גבוה. "במזונות טבעיים, צבע הוא אינדיקציה טובה לכמות קלוריות", אמרו החוקרים. לטענתם, במזונות אלה, ככל שהמזון הוא אדום יותר, כך הסיכוי שהוא מזין יותר, ואילו צבע ירוק הוא סימן לקלוריות דלות. מערכת הראייה שלנו מותאמת באופן ברור למצב זה. גם בניסוי שהם ערכו הם מצאו כי המשתתפים העריכו שמזונות בצבע אדום נתפשים כעשירים בקלוריות, לעומת הירוקים.

כאשר מדובר על אוכל מבושל, השיטה כבר לא עובדת, והצבעים לא מספקים מידע אמין באשר לאיכות המזון מבחינה קלורית, כך שלמוח אין העדפה לצבע זה או אחר. כשהחוקרים ביקשו להרחיב את הניסוי שלהם ולבדוק האם קיימת העדפה בין ירוק לאדום גם במוצרים אחרים שאינם אכילים, הם מצאו שגם שם אין העדפה לאחד מהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully