וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך: כך תבחרו את עדשות המגע שמתאימות לכם בדיוק

מיכל וייס בשיתוף סופר-פארם

8.3.2017 / 11:12

איך מתאימים את עדשות המגע למשתמש? אילו סוגים של עדשות מגע קיימים בשוק ומה קורה אם חומר מסוים מתחיל להציק? אלו העצות של האופטומטריסט איתן הלימי, שחשוב לקרוא רגע לפני שבוחרים את העדשה המושלמת

אילוסטרציה. ShutterStock
טיפול נכון והקפדה על בדיקות יהפכו את העדשות ליעילות ונוחות/ShutterStock

לפני כמה שנים זה קרה גם לי: המספר שלי אמנם נמוך, אבל התברר לי שהוא גבוה מספיק בשביל שכבר לא אוכל לצאת מהבית בלי משקפיים. מכיוון שהאפשרות שארכיב משקפיים לאורך כל שעות היום לא באה בחשבון, החלטתי לעבור לעדשות מגע. זו הייתה תחילתה של ידידות נפלאה: האופטומטריסטית שלי התאימה לי עדשות חודשיות, ומהרגע הראשון שלטתי היטב בהרכבתן ובהסרתן. רוב הזמן אפילו לא הרגשתי שהן שם.

עוד בנושא:
כל שנייה חשובה: כך תטפלו באופן מידי בפגיעות עיניים נפוצות
ענו וגלו: מה הייתם מוכנים לעשות כדי לראות חד וברור?
רואים רחוק: הדרך הכי פשוטה לשיפור הראייה שלכם

אבל בזמן האחרון משהו לא הסתדר: לקראת סוף כל חודש הן התחילו להציק לי ומצאתי את עצמי מוציאה אותן באמצע היום ולעתים אף משליכה אותן לפח לפני שתם זמנן באופן רשמי. רק כאשר החלפתי את סוג העדשות ואת נוזל העדשות הוטב לי.

אז איך בעצם בוחרים עדשות? מהם הקריטריונים המהותיים ולמה חשוב לשים לב? שוחחתי עם איתן הלימי, אופטומטריסט בכיר בסופר פארם אופטיק – תת רשת האופטיקה של סופר פארם.

בחורה עם משקפיים. ShutterStock
"חשוב לבצע התאמה ראשונית אצל אופטומטריסט מוסמך"/ShutterStock
"שתי קבוצות העל הן עדשות רכות ועדשות קשות נושמות. עדשות רכות ניתנות להחלפה על בסיס יומי, דו שבועי וחודשי. עדשות קשות נושמות מרכיבים בין שנה לשנתיים"

איך מתאימים את העדשה לעין?

"חשוב לבצע התאמה ראשונית אצל אופטומטריסט מוסמך, שייקח בחשבון את המרשם (לא תמיד מרשם המשקפיים תואם למרשם העדשות, מ"ו), את מבנה הקרנית ואת מצבה הבריאותי. בהתאמה הראשונית האופטומטריסט יבדוק את חדות הראייה עם העדשה, ועקוב אחר התזוזה שלה על הקרנית ויוודא מעבר תקין של דמעות בין הקרנית לעדשה. לאחר ההתאמה האופטומטריסט ילמד את הפציינט להרכיב ולהסיר את העדשות, יתאים להן תמיסה לניקוי וילמד אותו לנקות את העדשות ולטפל בהן".

ואחרי ההתאמה הראשונית אפשר לוותר על האופטומטריסט?

"צריך להקפיד על בדיקת ראייה לפחות פעם בשנה לוודא שהמספר לא השתנה. מובן שאם יש בעיות כדאי להתייעץ עם אופטומטריסט או רופא עיניים, אבל ביום יום – אפשר לרכוש עדשות ולהרכיב אותן לבד".

אילו סוגי עדשות קיימים בשוק ומה קורה אם חומר מסוים מתחיל להציק?

"שתי קבוצות העל הן עדשות רכות ועדשות קשות נושמות. עדשות רכות ניתנות להחלפה על בסיס יומי, דו שבועי וחודשי. עדשות קשות נושמות מרכיבים בין שנה לשנתיים. חשוב לדעת שיש מגוון גדול של חומרים, ואם אחד לא נעים אפשר בהחלט לנסות אחר. עדשות רכות זמינות בכמה חומרי גלם, הנבדלים ביניהם בכמות הלחות ובאחוז החמצן העובר לקרנית. הידרוג'ל מעביר לקרנית כ?50 אחוז מהחמצן הדרוש לה (ולכן מתאים להרכבה כשמונה שעות רצופות לכל היותר), הידרוג'ל עם תוסף לחות מעביר יותר חמצן לקרנית ולכן מתאים להרכבה עד 12 שעות רצופות וסיליקון הידרוג'ל הוא חומר חדש ומתקדם המעביר כ?99 אחוז מהחמצן הדרוש לקרנית ולכן ניתן להרכבה לאורך זמן. במשפחת הקשות הנושמות יש מעבר חמצן גבוה. הן יותאמו בדרך כלל לבעלי צילינדר גבוה, קרנית לא רגילה או יובש בלתי רגיל".

עוד באותו נושא

עדשות מגע צבעוניות עלולות להרוס לכם את העיניים

לכתבה המלאה
אילוסטרציה. ShutterStock
"מרבית משתמשי עדשות המגע בני ובנות 16?40, אבל אפשר להתחיל גם מוקדם יותר, כאשר הילד מגלה אחריות"/ShutterStock
"בשום אופן אין לשטוף את העדשה במי ברז או בכל נוזל אחר. גם את כלי האחסנה של העדשות יש לנקות באופן קבוע באמצעות התמיסה בלבד"

מה עוד יכול להשפיע על אי הנוחות?

"גם לנוזל העדשות יש תפקיד, וגם פה לפעמים זה עניין של ניסוי וטעייה. ייתכן שנוזל מסוים יהיה נעים יותר מאחר. בכל מקרה חשוב לדעת שלכל נוזל עדשות יש תוקף, ואין להשתמש בו אחרי שחלף תאריך פקיעתו".

ומה אם ניסיתי הכל והעדשות עדיין מציקות לי?

"לפעמים החומר מתאים ומקור אי הנעימות נובע מטיפול לא נכון בעדשה. חשוב לשטוף את הידיים ולייבשן ביסודיות לפני ההרכבה וההסרה ולשמור על רוטינה קבועה: להתחיל תמיד בעין ימין ולסיים בשמאל או להפך. לפני הרכבת העדשה חשוב לבדוק שאין בה חריצים או קרעים, ושהיא איננה הפוכה (עדשה הפוכה בעלת מבנה "צלחת" ואילו עדשה במנח הנכון בעלת מבנה "קערה", מ"ו). בשום אופן אין לשטוף את העדשה במי ברז או בכל נוזל אחר. גם את כלי האחסנה של העדשות יש לנקות באופן קבוע באמצעות התמיסה בלבד. רצוי להחליף את הכלי אחת לשלושה חודשים".

מאיזה גיל אפשר להתחיל להשתמש בעדשות?

"מרבית משתמשי עדשות המגע הם בין הגילאים 16?40, אבל אפשר להתחיל גם מוקדם יותר, כאשר הילד מגלה אחריות וכאשר הוריו מאמינים שיוכל להרכיב את העדשה ולטפל בה כראוי".

יש מקרים שבהם אי אפשר להשתמש בעדשות?

"כמעט לכל מקרה ניתן להתאים היום עדשות מגע - למרשם פשוט, למרשם צילינדרי ואפילו למרשם מולטיפוקלי (שילוב של מרחק וקריאה). חשוב לדעת שלאחר ניתוח להסרת משקפיים מבנה הקרנית משתנה באופן משמעותי וייתכן שלא ניתן יהיה להרכיב עדשות מגע. במקרים אחרים יותאמו עדשות מגע עם מבנה מיוחד".

לפרטים נוספים ולרכישת עדשות מגע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully