וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהם פרכוסי חום בילדים ואיך יש להגיב אם זה קורה לילד שלכם?

19.2.2017 / 7:15

עוויתות, איבוד הכרה, גלגול עיניים וקצף מהפה – הילד שלכם לא אחוז דיבוק, רוב הסיכויים שמדובר בפרכוסי חום. מדובר בחוויה מלחיצה ולא נעימה, שיכולה לקרות גם בעקבות חום לא מאוד גבוה. רופאת ילדים מסבירה איך לזהות פרכוס וכיצד לטפל בו

אמא מודדת חום לתינוק. ShutterStock
תופעה שכיחה שקורית בזמן עליית החום למעל 38 מעלות/ShutterStock

איזה הורה לא יילחץ כשיראה פתאום את ילדו או ילדתו הקטנים מגלגלים את עיניהם, סובלים מעוויתות לא רצוניות ואף מאבדים את ההכרה? בעוד שמדובר במצב מפחיד העשוי להתפרש כמסכן חיים, לא מעט ילדים בין גילאי חצי שנה לשש עשויים לסבול מפרכוסי חום, תופעה שכיחה המופיעה אצל ילדים בזמן עליית חום הגוף למעל ל-38 מעלות, ברוב המקרים בעקבות זיהום נגיפי או חיידקי.

עוד בנושא:
מותר לשלוח ילד עם חום לגן?
כל מה שצריך לדעת על חום בפעוטות

אז מה זה בעצם פרכוס חום, מה גורם לו והאם הוא מסוכן, מהם התסמינים וכיצד מטפלים? שאלנו מומחית לרפואת ילדים, והרי לפניכם המידע המלא.

תופעה שכיחה ולא מסוכנת

"פרכוסי חום בילדים הם לרוב אירועים מבהילים עבור ההורים, במיוחד אם מדובר בפעם הראשונה, אבל מדובר בתופעה שכיחה ולרוב לא מסוכנת", אמרה לוואלה! בריאות ד"ר אורלי רכס, מומחית ברפואת ילדים ממרפאת גבעת אולגה במחוז שרון שומרון של שירותי בריאות כללית.

כשמדברים על פרכוס, מסבירה ד"ר רכס, מדובר על מאפיינים כגון תנועות ידיים ורגליים בלתי רצוניות, איבוד הכרה או ניתוק, לעתים הקצפה מהפה וגלגול עיניים. "זה נראה מפחיד אבל חשוב לזכור שאין נזק מוחי או כל נזק אחר כשהפרכוס נמשך מתחת לרבע שעה", אמרה.

אילוסטרציה. ShutterStock
השכיבו את הילד במקום בטוח, על הצד/ShutterStock

מדובר בתופעה המתרחשת בשניים עד חמישה אחוזים מהילדים בזמן מחלת חום, בדרך כלל מגיל חצי שנה ועד גילאי חמש עד שש, ולאחר מכן זה חולף. "לא ממש יודעים מה גורם לזה, אפשר להגיד שזה מעין 'קצר' במוח. זה כנראה קשור לחוסר הבשלות של מנגנון ויסות החום במוח של ילדים, שלוקח לו זמן להתאפס על עצמו", הסבירה.

פרכוסי חום יכולים להיות פשוטים או מורכבים, כאשר לרוב – בשמונים אחוז מהמקרים – מדובר בפרכוסים פשוטים. "לרוב מדובר בפרכוס פשוט, כלומר שהוא לא נמשך מעל לרבע שעה ואינו חוזר שוב תוך 24 שעות", אמרה ד"ר רכס.

פרכוסי חום שכיחים יותר בקרב תינוקות סביב גיל שנה וחצי. כמו כן, אם במשפחה היה מישהו שסבל בעבר מפרכוסי חום, ישנו סיכון גבוה יותר שגם לילד יהיו פרכוסי חום, אך לא ידוע על גן מסוים שאחראי לכך.

5 דקות מלחיצות

אז מה עושים כשהילד מתחיל להראות את תסמיני הפרכוס? "צריך להשכיב את הילד במקום בטוח, על הצד, לסלק את ההפרשות במידה ויש קצף, אבל לא להכניס את היד לפה או למשוך את הלשון או משהו כזה, זה בדרך כלל נפסק מעצמו תוך כמה דקות".

ילד ישן. ShutterStock
אל תבהלו אם הילד ירדם או יהיה מעט ישנוני לאחר הפרכוס, זה נורמלי/ShutterStock

להורים המודאגים שזו הפעם הראשונה שילדם חווה את החוויה המפוקפקת הזו, או במידה שהפרכוס נמשך מעל לחמש דקות, מומלץ להזמין אמבולנס. "אמנם עד רבע שעה לא נגרם נזק, אבל אם אחרי חמש דקות הפרכוס לא נפסק זה מאפשר מספיק זמן למד"א להגיע ולראות שלא מדובר במשהו אחר".

לאחר מכן מומלץ ללכת לרופא ילדים שיסביר על התופעה, תוך מעקב ומודעות לכך שזה עשוי להתרחש שוב. "אצל שלושים עד חמישים אחוז מהילדים שחוו פרכוס פעם אחת, זה יחזור במחלת חום אחרת בטווח הגילאים הזה. צריך לדעת שזה יכול לקרות שוב ולהיערך לזה, להשתמש במשככי כאבים לפי ההתוויות כדי להוריד חום, אם הוא מעל ל-38", אמרה. בדרך כלל אין צורך לחזור לבית החולים אחרי הפעם הראשונה. כמו כן מוסיפה ד"ר רכס שאין להיבהל אם לאחר הפרכוס הילד נראה ישנוני. "הילד אחרי פרכוס יכול להיות קצת ישנוני, להירדם – לא להבהל, זה נורמלי".

כמו כן, היא אומרת כי לא נמצא קשר של ממש בין פרכוסים לבין מחלת האפילפסיה. "בדרך כלל אין קשר לאפילפסיה – עד כה נמצא שרק אחוז אחד עד שניים מהילדים עם פרכוסי חום יפתחו אפילפסיה ולא נמצא קשר של ממש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully