וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחפשים לשוטרים? זה מה שזה עושה לכם למוח

5.3.2017 / 6:30

חוקרים ביקשו לבדוק מה קורה לנו כשאנחנו לובשים מדים. הממצאים הפתיעו את החוקרים, והם בוודאי יפתיעו גם את כל מי שלובש מדים, בחג או בכל יום נתון

הכנות לפורים בדרום תל אביב. מרץ 2016. ראובן קסטרו
משנה את האופן שבו אנחנו תופסים אחרים/ראובן קסטרו

מחפשים תחפושת מקורית לפורים? כדאי שתקראו את זה קודם. מחקר חדש של צוות מדעני מוח מאוניברסיטת מקמאסטר שבקנדה הראה כי עצם לבישת מדים, בדומה למדי משטרה, משפיעה באופן אוטומטי על האופן שבו אנו תופסים אחרים. בנוסף, לבישת המדים עשויה ליצור דעה קדומה כלפי אנשים ממעמד חברתי נמוך יותר.

המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת Frontiers in Psychology, מעלה שאלות חשובות על סטריאוטיפים ועל האופן שבו כוח סמלי כמו זה שנשקף ממדי משטרה עשוי להשפיע על המגמות האלה.

עוד בנושא:
מטורף: בן 18 התחזה לרופא ונתפס על ידי שוטרים
לוקחים ללב: איך סטרס משפיע על הלב?
מחקר: כבר בגיל שש, ילדות חושבות שהן פחות חכמות מבנים

שיח על שיטור מוטה

"כולנו יודעים כי המשטרה בדרך כלל עושה עבודה מצוינת, אבל בשנים האחרונות קיים שיח ציבורי על השיטור המוטה בצפון אמריקה", הסבירו עורכי המחקר. "ביקשנו לבדוק אם המדים עצמם עשויים להיות בעלי השפעה עצמאית על כל ההיבטים האחרים של תפיסת המשטרה, חוויות ההכשרה או העבודה", אמרו.

העדלאידע בחולון. ראובן קסטרו
מפכ"ל המשטרה רוני אלשייך בעדלאידע בחולון בשנה שעברה/ראובן קסטרו

בסדרה של ניסויים, החוקרים בחנו כיצד משתתפי המחקר - רובם ככולם סטודנטים - מפנים את תשומת לבם במהלך משימות ספציפיות. בחלק מהתרחישים המשתתפים לבשו לבוש דומה למדי משטרה.

במהלך אחד הניסויים, המשתתפים התבקשו לזהות צורה פשוטה על מסך מחשב תוך כדי שדעתם מוסחת על ידי תמונות של פרצופי גבר לבנים, גברים שחורים, אנשים לבושים בחליפות עסקים ואחרים שלבושים קפוצ'ונים. החוקרים עקבו אחרי המשתתפים וזמני התגובה שלהם נותחו כדי להשוות כמה זמן דעתם הייתה מוסחת על ידי הדימויים השונים.

"בגדים הם בעלי משמעות"

החוקרים הופתעו לגלות שלא היו קיימים הבדלים בזמן תגובה בין אם היה מדובר בפרצופים לבנים או שחורים. ההפתעה מגיעה מפני שמחקרים קודמים, שחלק גדול מהם נערכו בארצות הברית, גילו כי רוב האנשים מקשרים אפרו-אמריקאים עם פשע. העדר לכאורה של הטיה גזעית במחקר הנוכחי עשוי להדגיש הבדל חשוב בין החברה הקנדית והאמריקאית.

ההבדלים, לעומת זאת, נחשפו כאשר דעתם של המשתתפים הייתה מוסחת על ידי תמונות של אנשים לבושים קפוצ'ונים. החוקרים ראו כי זמני התגובה של המשתתפים האטו והקפוצ'ונים משכו את תשומת לבם. למרבה ההפתעה, ההטיה הזו התרחשה רק כאשר המשתתפים לבשו מדים שדומים למדי משטרה.

"אנחנו יודעים כי בגדים הם בעלי משמעות וכי הסווטשרט הפך משום מה לסמל של מעמד חברתי נמוך או של נוער אורבני", אמרו החוקרים. "קיים סטריאוטיפ שמקשר קפוצ'ונים עם פשע ואלימות והוא עלול להיות מופעל במידה רבה יותר כאשר עוטים מדים דומים למדי משטרה". זה עשוי להיות חלק מהסיבות לשינויים שראינו בניסוי. לדברי החוקרים, התוצאות חשובות במיוחד עבור שוטרים, שאולי באופן לא מודע מרגישים מאוימים, כאשר איום כזה איננו קיים בפועל, ולהיפך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully