וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוקחים ללב: איך סטרס משפיע על הלב?

28.3.2016 / 14:12

מחקר שהוצג לאחרונה בארה"ב זיהה קשר בין רמות גבוהות של סטרס שהתבטאו באזור מסויים במוח, ובין דלקתיות מוגברת בעורקים. דלקתיות עורקים היא מהגורמים המובילים להתקפי לב ולשבץ

מוח. ShutterStock
35% 35% מהאנשים שהדגימו רמות גבוהות של סטרס מוחי עברו אירוע לבבי במהלך הניסוי/ShutterStock

ישנה הסכמה על כך שיש קשר בין סטרס לבריאות הלב, אך מה שעדיין טעון בירור זה מדוע יש קשר בין השניים? מחקר שנערך לאחרונה מציע שייתכן שטיבו של הקשר הזה הוא שאנשים שחווים רמות גבוהות של לחץ סובלים גם מרמות גבוהות יותר של דלקתיות בעורקים, מה שמגדיל את הסיכון שלהם ללקות בבעיות לבביות.

במחקר החדש, שהוצג בכנס השנתי של הקולג' האמריקאי לקרדיולוגיה, החוקרים עשו שימוש באמצעי דימות כדי לבחון את מוחם ועורקיהם של 293 בני אדם שהשתתפו בניסוי. הם מצאו הלימה בין פעילות של לחץ שמתרחשת באמיגדלה - אזור במוח שאחראי בין השאר על עיבוד הרגשות, ובין דלקתיות מוגברת בעורקים. "זהו ממצא ראוי לציון משום שדלקתיות עורקים היא אחד הגורמים המובילים להתקפי לב ולשבץ", אמר ד"ר אחמד טווקול, אחד מכותבי המחקר ומנהל-שותף של תכנית הדימות הקרדיולוגית בבית החולים הכללי של מסצ'וסטס.

החוקרים גילו ש-35% מהאנשים שהדגימו רמות גבוהות של סטרס מוחי עברו אירוע לבבי כלשהו במהלך תקופת הניסוי, שנמשכה קרוב ל-5 שנים. לעומתם, בקרב מי שרמות הסטרס שלהם היו נמוכות שיעורם של מי שסבלו מאירוע לב משמעותי עמד על 5% בלבד.

גורם מנבא למחלות לב

"המחקר הזה מדגים לראשונה שפעילות מטבולית באזורי מפתח מסויימים במוח יכולה להוות גורם מנבא להתפתחותן של מחלות לב בבני אדם, באופן בלתי קשור לגורמי סיכון מוכחים אחרים", אמר ד"ר טווקול.

עם זאת, יש לציין שהיקפו של המחקר היה קטן יחסית ולכן נחוצים מחקרים נוספים על מנת לאשר ולבסס את הקשר שזוהה בו. אך ממצאיו מצביעים על כך שמערכת היחסים שבין לחץ לדלקתיות עורקים היא סמן חשוב שראוי שייבחן במחקרים עתידיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully