וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמצעי מניעה מבטיח לגברים נמצא יעיל בניסוי על קופים

7.2.2017 / 16:30

ניסוי שנערך במרכז לחקר הפרימיטים בקליפורניה ועקב אחרי 16 קופי רזוס בוגרים במשך שנתיים מצאי כי אמצעי מניעה חדש שקרוי ווסלג'ל היה יעיל ב-100 אחוזים. השלב הבא - ניסויים קליניים בבני אדם

זרע. ShutterStock
האם ג'ל יכול לעצור אותם?/ShutterStock

רבות נכתב על הפער בין אמצעי המניעה הזמינים לגברים ולנשים. בעוד לנשים יש מעל לעשר אפשרויות של אמצעי מניעה, בהן פתרונות לטווח הארוך והקצר (המלווים בלא מעט תופעות לוואי), לגברים היו רק שתי אופציות במאה השנים האחרונות: קונדום וניתוח לקשירת צינורות הזרע. יחד עם זאת, אמצעי מבטיח אחד – הווסלג'ל – מעורר כעת הדים בקהילה המדעית, לאחר שפורסם השבוע כי במסגרת ניסוי אמריקאי על קופי רזוס, הוכחה יעילותו מעבר למצופה.

הווסלג'ל הוא אמצעי מניעה שפיתוחו החל בידי חוקרים אמריקאים בשנת 2010. מדובר בג'ל המורכב מחומר פולימרי, אותו מזריקים לצינורות הזרע. החומר מונע מהזרע להשתחרר והוא נספג מחדש בגוף. העיקרון דומה לתהליך קשירת צינורות הזרע, רק שכאן מדובר בהליך הפיך. בעבר נוסה הג'ל על ארנבים (בהצלחה רבה) וכעת החליטו החוקרים לנסות את יעילותו על קופי רזוס, אשר מערכת הרבייה שלהם דומה יותר לזו הקיימת בבני אדם.

הניסוי שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Basic and Clinical Andrology התקיים במרכז לחקר הפרימיטים בקליפורניה, בו התחקו החוקרים אחר 16 קופי רזוס זכרים בוגרים, במשך לפחות תקופת רבייה אחת – ואחרי שבעה מהם עד שנתיים לאחרי הזרקת הג'ל.

עוד בנושא:
במקום קונדום: אמצעי מניעה חדש לגברים
במקום גלולות וקונדום? האם יש דבר כזה ימים בטוחים

תופעות לוואי מינימליות

לאורך כל תקופת המעקב, בו דרו הקופים הזכרים עם בנות זוג והזדווגו עמן, לא נרשמו מקרי הריון. "הקופים הזכרים שקיבלו את הטיפול לא הכניסו את בנות זוגן להריון מאז ההזרקה", ציינו החוקרים. כמו כן צוין כי שיעור ההריון הצפוי בקרב זוגות קופי רזוס עומד על 80 אחוזים (שיעור הפוריות בקרב זן קופים זה הוא גבוה במיוחד). "נראה כי הנוכחות של הווסלג'ל בגופם לא יצרה קשיים ולוותה בתופעות לוואי מינימליות", הוסיפו החוקרים.

תופעת לוואי אחת שכן תועדה אצל אחד מהקופים שקיבלו את הטיפול הייתה דלקת מקומית באזור ההזרקה. תופעת לוואי זו מופיעה בלא מעט ניתוחים לקשירת צינורות זרע. באופן כללי, אמרו החוקרים כי שיעור תופעות הלוואי בקרב הקופים שקיבלו את הזריקה היה נמוך מזה שנצפה כאשר בניסוי אחר עברו קופים ניתוח לקשירת הצינורות.

קונדומים. ShutterStock
יחליף את הקונדומים בקרוב?/ShutterStock

החוקרים לא בדקו בניסוי זה האם הטיפול הפיך, אך הפיכות הטיפול נבדקה בעבר אצל ארנבים, כאשר הג'ל נשטף בהצלחה החוצה באמצעות תמיסה של סודה לשתייה."התרשמנו שהחלופה עבדה בכל קוף וקוף, אף על פי שזו הפעם הראשונה שניסינו אותה עליהם", אמרה אנג'לה קולגרוס שאוטן מהמרכז לחקר פרימטים בקליפורניה בהודעה לעיתונות.

מלבד היותו הפיך, מדובר בטיפול נטול הורמונים. אמצעי מניעה אחר שנמצא כיעיל בחודש אוקטובר זכה לפרסום שלילי בעקבות פרישת משתתפים בניסוי עקב תופעות לוואי הקשורות לשינויים הורמונליים, כגון שינויי מצב רוח ודכאון.

אופטימיות זהירה

השלב הבא הוא ניסויים קליניים של הג'ל על בני אדם, שאמורים לצאת לדרך בשנה הבאה, לאחר שיתקיימו מספר מחקרי בטיחות נוספים על קופים. לדברי החוקרים, מדובר בתוצאות מעודדות של ממש, שעשויות לסלול את הדרך לאמצעי מניעה אפקטיבי ובטוח לגברים.

"האפשרויות של גברים למניעת הריון לא השתנו הרבה במהלך העשורים האחרונים. יש את הניתוח לקשירת צינור הזרע, שאינו ממש הפיך, וקונדומים. אם הם ידעו שיש להם אמצעי מניעה הפיך שניתן לסמוך עליו אני חושבת שזה יפתה לא מעט מהם", אמרה קת'רין ונוודרט ממכון המחקר לפרימטים בקליפורניה וחברה בצוות המחקר בהודעה לעיתונות.

"אחד הדברים הנהדרים לגבי המודל של הקופים הוא שמערכת הרבייה הגברית מאוד דומה בקרב קופים ובני אדם, ויש להם אפילו יותר זרע מאשר לבני אדם", אמרה. "רוב הסיכויים הם שהאמצעי יהיה יעיל גם בקרב בני אדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully