וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אנחנו מפחדים לדבר בטלפון ואיך מתגברים על זה?

13.2.2017 / 9:03

הדופק מתגבר לקראת שיחת טלפון חשובה? אתם ממש לא לבד. מסתבר שגם אנשים שלא סובלים מחרדה חברתית נלחצים משיחת טלפון. ממה נובעת התופעה ומה אפשר לעשות כדי להרגיע את עצמנו?

AP
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ משוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, 28 בינואר 2017. AP
לא כל שיחה צריכה להרגיש ככה/AP

פעם, לא כל כך מזמן, ניהול שיחות בטלפון היה חלק מרכזי מחיינו, אבל היום מרבית התקשורת שלנו מתנהלת בהודעות ווטסאפ ובמיילים, או באינטרנט ובאפליקציות ייעודיות להזמנת שולחן במסעדה, לקביעת תור או לקבלת שירות. עם זאת, שיחות הטלפון לא נעלמו לחלוטין, והן כלי חשוב גם בעבודה וגם בשעות הפנאי. עבור לא מעט אנשים, שיחה בטלפון היא דבר מלחיץ, שיש להתכונן אליו מראש ולספור את הרגעים לסופו. מדוע אנשים מסוימים נלחצים כל כך מניהול שיחה בטלפון ואיך אפשר להתמודד עם זה?

עוד בנושא:
חולים מדאגה: איך הפחד שלכם ממחלות משפיע על הלב
מנותקים: החרדה החדשה של העולם המודרני
הפחד שעולה לכם הרבה מאוד כסף

אז למה אנחנו מפחדים משיחות טלפון?

לחץ מקיום שיחה בטלפון אינו מעיד בהכרח על חרדה חברתית. יש אנשים שלא מביעים חשש מאינטראקציות חברתיות יומיומיות המתרחשות פנים-אל-פנים, אך כן נלחצים משיחות טלפון. לתופעה יש מספר סיבות, הקשורות באופייה הייחודי של השיחה.

אי אפשר לדעת מה האדם האחר חושב
מילים הן רק חלק קטן מהתקשורת שלנו. יש עוד מגוון אמצעים שאנו רותמים לשימושנו כדי להעביר מסרים כמו הבעות פנים, שפת גוף ומחוות שונות. האלמנטים האלו מורגשים בשיחות פנים מול פנים, בעוד שהמצב שונה בתכלית בטלפון.

בראיון לניו יורק מגזין הסבירה אליסון פאפאדאקיס, מרצה לפסיכולוגיה קלינית באוניברסיטת ג'ונס הופקינס במרילנד כי "בשיחות טלפון, כל מה שיש לנו זה הקול, לכן זה יכול למרוט את העצבים של אנשים מסוימים".

בטלפון קשה לנו לתפוס את כוונת האדם השני וגם לדעת מה דעתו על מה שאנחנו אומרים. פאפאדאקיס הסבירה כי "אפשר לדוגמה להשמיע הערה זדונית, ובשיחה פנים אל פנים זה ייתפס כבדיחה אם לדובר יש חיוך על הפנים, אבל מסובך יותר להעביר את המסר במהלך שיחת טלפון".

עוד באותו נושא

אתם מעבירים את החרדות שלכם לילדים – כך תשברו את המעגל

לכתבה המלאה
ילדים משחקים בטלפון. ShutterStock
הבעות לא עוברות בטלפון/ShutterStock

אלכסנדר קווין, פסיכולוג קליני מאוניברסיטת טאפטס במסצ'וסטס, מוסיף כי "לפעמים כשאנחנו מדברים עם מישהו, אנחנו מעודדים אותו להמשיך לדבר באמצעות הבעות פנים. הן משחקות תפקיד חשוב בתהליך התקשורת". מחוות כמו גבה מורמת, או הנדת הראש יעודדו את הדובר להמשיך, בעוד שמבט מזוגג אל החלל עשוי לאותת כי שותפנו לשיח לא מתעניין במה שיש לנו להגיד. "ללא הסימנים המעידים הללו, השיחה הופכת למעין משחק ניחושים בלי דרך לדעת שהובנת והבנת כהלכה", אמר קווין.

לחץ להגיב בזמן
כשאנחנו מתכתבים בהודעות טקסט, יש לנו זמן לארגן את המחשבות שלנו, לערוך ולשקול כל אות ומילה לפני שלוחצים על כפתור השליחה. בשיחת טלפון, מדובר בסיפור אחר – אנחנו צריכים להיות "בהיכון" ולהגיב באותו הרגע, כשכל מילה שלנו היא בעצם הימו'. "אפשר לתקן את עצמך ולחזור בך מדברים שאמרת, אבל הם כבר נאמרו ויצאו לחלל האוויר", הדגישה פאפאדאקיס.

כמו כן, הפסקות בדיבור עשויות להיות בעייתיות יותר בשיחת טלפון. כשאנו מדברים פנים מול פנים, ניתן לראות מתי אדם חושב על משהו או מפסיק לדבר בגלל שדעתו הוסחה. בשיחות טלפון לעומת זאת, קשה לדעת מה פשר הדממה הרגעית, והיא עשויה להתפרש בצורה שלילית ולא בצדק.

פחד משיפוטיות
לדבר בטלפון זה קצת כמו לדבר בפני קהל שישפוט ויעריך את תפקודנו – והדבר עשוי להוסיף למידת החרדה. "אנחנו לא אוהבים שאנשים שופטים אותנו", אמר ג'רמי ג'יימיסון, פסיכולוג חברתי מאוניברסיטת רוצ'סטר, לאתר Business Insider. "הישרדותנו כבני אדם תלויה באנשים אחרים – אנחנו יצורים מאוד חברתיים, אז בכל פעם שאנחנו מאפשרים לאחרים לשפוט אותנו, זה יוצר עבורנו מתח רב. זה דומה לחוויות של נאום בפני קהל או ראיון עבודה, חוויות של הערכה שלנו בידי אחרים. אנשים מפחדים לתפקד פחות טוב במצבים כאלה", הוסיף.

סיה בהופעה חיה. AP
מאפיינים דומים לפחד במה/AP

חוסר ניסיון
שיחה בטלפון היא דבר שמצריך ניסיון והכרה של הניואנסים – מתי לדבר, מתי להקשיב, מתי לעצור או לקדם את השיחה. כיום אנשים רבים, בעיקר בני נוער, אינם מורגלים בפרקטיקה הזו. ג'יימסון מדגיש כי "הם (בני הנוער) מבינים את חוקי ההתכתבות ואת המשמעות של כל אמוג'י, אבל אין להם את אותו סוג ידע לגבי שיחה בטלפון. הם לא יודעים את החוקים או מבינים מה קורה. זה כמו שסבא או סבתא לומדים להשתמש בפייסבוק".

איך להתגבר על הפחד?

כמו כל דבר המעורר חרדה ופחד, הדרך הטובה ביותר לגשת אל הנושא היא להתנסות בו, כלומר לדבר בטלפון כסוג של אקט טיפולי. ככל שנעשה זאת יותר, הוא יהיה פחות מאיים. כך תעשו זאת:

שנו את צורת החשיבה
אם אתם חוששים להציק למישהו, או מפחדים להיתקע עם המילים, נסו להגיד לעצמכם כמה מילות עידוד שישימו את הדברים בהקשר הנכון. פאפאדאקיס אמרה בהקשר הזה כי "מומלץ לשים דברים בקונטקסט – אתה לא האדם היחיד שידבר איתו היום, וגם אם תטעה, זו לא תהיה הטעות היחידה. חוץ מזה מה שנראה לנו כטעות דרסטית בקושי ייקלט ברדאר של האדם האחר".

הציבו יעדים קונקרטיים
כדי להתמודד עם חרדת השיחה, מומלץ להציב לעצמכם מטרות לשיחה. אפשר לדוגמה להחליט להישאר על הקו במשך חמש דקות מלאות. אם שיחת חולין מלחיצה אתכם ואתם חוששים שיאזלו לכן המילים, הכינו מתווה כללי לנושאי השיחה ואפילו נסו להתאמן עליו בקול. רון פרידמן, פסיכולוג ומומחה להתנהגות אמר למגזין Business Insider כי "הסיכויים שלך לממש את כוונתך גבוהים פי ארבעה אם אתה מתכנן בדיוק מה אתה הולך לעשות ומתי אתה הולך לעשות את זה".

ברק אובמה משוחח בטלפון עם מלך סעודיה עבדאללה לקראת נאומו על דאעש 10 בספטמבר 2014. רויטרס
בסוף תעשו את זה בקוליות/רויטרס

פתחו בשאלה
כשאנחנו מתחילים שיחה בשאלה אנחנו מאותתים לבן השיח על התעניינות במה שעובר עליו. התמקדות בבן השיח במקום קפיצה לעניין שלשמו התקשרתם, מראה שאכפת לכם, ועשויה גם להפחית את מידת החרדה. פרידמן מוסיף: "מידת החרדה מופחתת משום שאנחנו מפנים את תשומת הלב לשותף לשיחה ולא לעצמנו. כך גם נרגיש טוב יותר וגם שותפנו לשיחה ייראה בנו מאזינים איכותיים".

העדיפו אותנטיות על פני שלמות
אחד הדברים שעשויים להלחיץ אותנו בטלפון הוא העובדה שאנחנו מצפים מעצמנו לשלוף את הדבר החכם והנכון ברגע הנכון בלי להתבלבל. "באופן מסוים, מה שעשו האימיילים והודעות הטקסט הוא להעלות את הרף של מה שנחשב ונתפס כשיחה טובה", אומר פרידמן, אבל מדגיש כי הציפיות האלו לא מציאותיות, במיוחד כשמדובר בשיחת טלפון.

"במקום לדמיין את השיחה המושלמת כדיאלוג מתוכנית טלוויזיה, בה כולם אומרים משהו שנון כל הזמן ובקצב מהיר, אנחנו צריכים לפתח ציפיות מציאותיות על התנהלותה של שיחה טובה ואותנטית, ולזכור ששיחה אינה הופעה", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully