וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מוליכים שולל את המשתמשים": האגודה למלחמה בסרטן נגד סיגריות אלקטרוניות

26.12.2016 / 12:02

נייר עמדה של האגודה למחלמה בסרטן טוען כי סיגריות אלקטרוניות מעודדות עישון ולא ממגרות אותו. לדבריהם, הסיגריה האלקטרונית המכילה ניקוטין, ממכרת ומזיקה ממש כמו סיגריה רגילה, רק שבניגוד אליה היא בעלת דימוי נקי

צילום מסך

בווידיאו: תיעוד של סיגריה אלקטרונית מתפוצצת בתיק

האגודה למלחמה בסרטן פרסמה היום (שני) נייר עמדה בנושא סיגריות אלקטרוניות והדגישה כי על פי הנתונים המחקריים הקיימים היום סיגריה אלקטרונית היא המצאה מדאיגה. בנייר העמדה מצוין כי אין הוכחות מדעיות ליכולתה לסייע בגמילה, ויתרה מכך, היא אף מעודדת עישון במקום למגר אותו. "עצם קיומה של הסיגריה האלקטרונית מסכן עשורים של התקדמות בצמצום שיעורי העישון", נכתב.

מדיווחים ברחבי העולם עולה כי במדינות בהן הסיגריה אלקטרונית נפוצה, זינק באופן משמעותי היקף המעשנים, לאחר עשרות שנים של ירידה בשיעורי עישון סיגריות. המראה "הנקי" לכאורה ונטול הטבק והעשן מטעה ומוליך שולל את המשתמשים, שכן לא רק שלא מדובר באמצעי גמילה למעשנים, אלא שהסיגריה האלקטרונית מהווה אמצעי כניסה של צעירים לעולם העישון.

עוד בנושא:
מומחי בריאות: סיגריות אלקטרוניות הן איום בריאותי
נזקי הסיגריות ישארו בדנ"א שלכם גם 30 שנה אחרי שתפסיקו לעשן

"ממכרת כמו סיגריה רגילה"

האגודה למלחמה בסרטן מדגישה בנייר העמדה, כי על פי כל העדויות המדעיות, סיגריה אלקטרונית המכילה ניקוטין, היא מוצר ממכר כמו סיגריה רגילה. לדבריהם, סיגריות אלקטרוניות עלולות לחשוף את המשתמשים לכימיקלים, כולל ניקוטין, תרכובות קרבוניל ותרכובות אורגניות נדיפות, הידועות כבעלות השפעות בריאותיות מזיקות.

עוד באותו נושא

מחקר: סיגריה אלקטרונית לא פחות מזיקה מסיגריה רגילה

לכתבה המלאה
סיגריה אלקטרונית. ed andrieski, AP
חומר ממכר ומזיק, גם אם הוא מגיע בסיגריה אלקטרונית/AP, ed andrieski
"אסור לשכוח כי עשרות שנים הכחישה תעשיית הטבק ושיקרה ביחס לעובדה שהניקוטין שבטבק הוא חומר מממכר ומזיק"

בנייר העמדה לא הסתפקו בביקורת על המוצר, ויצאו גם נגד חברות הטבק: "אסור לשכוח כי עשרות שנים הכחישה תעשיית הטבק ושיקרה ביחס לעובדה שהניקוטין שבטבק הוא חומר מממכר ומזיק". עוד נכתב כי רק בשנת 1996 הכריז מנהל המזון והתרופות של ארצות הברית (FDA) על הסיגריה כ"מתקן להעברת סם" (Drug Delivery Device), והסם המועבר הוא ניקוטין, שכאמור הוא החומר הממכר שבסיגריה.

לדברי האגודה למלחמה בסרטן, מנגנון ההתמכרות לניקוטין דומה למנגנון ההתמכרות לסמים קשים, כגון הרואין וקוקאין. הניקוטין, כך נכתב, הנספג בגוף בתוך שבע שניות, גורם לשחרור חומר הנקרא דופאמין, היוצר תחושה זמנית של עונג, ועם הזמן המעשן זקוק ליותר ניקוטין, ובתדירות גבוהה יותר, כדי ליצור את אותה תחושה. זו הסיבה שמעשנים קבועים צורכים יותר ויותר סיגריות על מנת להמשיך ולהרגיש את אותה תחושת עונג, בדיוק כמו המכורים לסמים אשר במרוצת הזמן צריכים להשתמש בכמויות סם גדולות יותר על מנת להשיג את אותה תחושה.

"מעשנים חפיסה שלמה ברצף"

עוד נכתב בנייר העמדה כי בניגוד לשאר תחליפי הניקוטין הנמכרים בבתי המרקחת כאביזר מסייע לגמילה מעישון, כמו מדבקות, משאפים ומסטיקים שבהם המינון מדוד, ידוע ומוגבל בזמן, במקרה של הסיגריות האלקטרוניות אין הגבלה, וניתן לעשן חפיסה שלמה ברצף ובכך לצרוך כמויות גבוהות ומסוכנות של ניקוטין. יתרה מכך, יש עדויות מדעיות שהשפעה התמכרותית יכולה להגביר את הסיכון להפרעות קשב ולמידה, אימפולסיביות והפרעות במצבי רוח.

בשוק קיימים מספר סוגים של סיגריות אלקטרוניות, שחלקן משווקות על ידי חברות טבק גדולות הטוענות כי הסיגריה האלקטרונית מסייעת בגמילה מעישון. בנייר העמדה נכתב כי ברחבי העולם משתמשות חברות אלו בטקטיקות שנועדו לפתות משתמשים צעירים להאדרת הסיגריות האלקטרוניות בניסיון להפוך אותן אטרקטיביות לצעירים. לסיכום, נכתב כי "מכיוון שהמוצר חדש יחסית, עדיין אין נתונים ממחקרים ארוכי טווח על המשתמשים בסיגריה אלקטרונית, או הנחשפים לעישון פסיבי של הסיגריה, ולכן אנו צופים שהמדיניות, החקיקה וההמלצות ישתנו בהתאם לראיות המדעיות שייחשפו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully