וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחילים שנה מאושרת: 7 החלטות שכל הורה צריך לקבל

רונית דוייב

7.10.2016 / 7:27

חודש תשרי הוא בדיוק הזמן להתחיל בשגרה בריאה ומאושרת בבית - פחות מסכים, יותר ירקות, פחות ריבים, יותר טיולים. הנה כמה החלטות קלות ליישום שיבטיחו לכם שנה טובה

ילד שותה מים מבקבוק ספורט. ShutterStock
שנה טובה וירוקה/ShutterStock

הרבה מאוד אנשים מתחילים את השנה עם החלטות חדשות ועם הבטחות לעצמם על דברים שיעשו השנה, בדרך כלל מדובר בדיאטה חדשה או בשינוי מקום עבודה, אבל את השנה הזו אנחנו ממליצים לכם לפתוח עם החלטות פשוטות יותר, וחשובות יותר. כאלה שנוגעות לדבר שהכי חשוב לכם בעולם – הילדים. הנה 7 החלטות שיבטיחו שנה מאושרת יותר, לכולכם.

1. יותר זמן אחד על אחד
מחקרים רבים מראים שאם שואלים ילדים מהם זיכרונות הילדות האהובים עליהם, הם מתייחסים לסיטואציות שבהן זכו לזמן איכות עם אחד ההורים או עם שניהם - ללא האחים. ילד שיש לו אחים נאלץ לחלוק עם אחיו את תשומת הלב, היחס האישי שהוא מקבל, ההקשבה והרגישות לצרכיו ולרצונותיו, וככל שיש יותר אחים, כך גדלה החלוקה.

לא משנה כמה ההורים רגישים ומשתדלים לתת יחס שווה לכל האחים, אין כמו זמן של אחד על אחד עם הילד שלך, שבו אתה יכול להסתכל לו בעניים לאורך כל השיחה, לחבק, ללטף, לתת המון חיזוקים חיוביים ולהקשיב במלוא תשומת הלב. עשו לכם מנהג ופעם בחודש קבעו בילוי שכזה עם כל אחד מהילדים, זה יכול להיות שעתיים-שלוש, אין צורך יותר מזה. הילד ידע מראש למתי קבעתם, ולא תאמינו באיזו התרגשות הוא יחכה לכך.

אח גדול ואחיו התינוק. ShutterStock
אחים זה נפלא, אבל לפעמים צריך קצת זמן לבד/ShutterStock

2. פחות טלוויזיה, מחשבים וניידים
בעידן הדיגיטלי, ילדינו יכולים לרבוץ שעות מול מסכי המחשב או הטלוויזיה מבלי לצאת החוצה או לייצר אינטראקציה ישירה עם החברים. מעבר לחיי החברה הדלים שהילדים מאמצים, הם מאבדים מיכולות התקשורת שלהם, החשיבה היצירתית נפגעת וגם הכושר הגופני הופך לירוד.

הגבילו את השעות שבהן אתם מרשים לילדים להיות מול הטלוויזיה או המחשב, והגדירו זאת מראש כך שיהיה ברור לכם ולהם. כשהם עם חברים בחדר הציצו מדי פעם והציעו להם משחק קופסה, במקום שישחקו שעות מול האקס בוקס. וטיפ נוסף - כשיוצאים לטיולים משפחתיים החילו חוק שאסור לילדים להביא לפטופים/אייפדים/ניידים.

3. חוגים נכונים
חוגים זה דבר נפלא שכן הם חושפים את הילדים לתחומים חדשים, אבל יש לא מעט הורים ששולחים את הילדים שלהם לחוגים רק כי "כולם הולכים", או כי ברור שהבן חייב להיות בכדורסל והבת בבלט. השנה נסו להבין טוב יותר מה באמת מעניין את הילד, חישבו יחד איתם ואפילו התייעצו עם הגננת או המורה מהם הצרכים שלו ואילו נקודות או תחומים כדאי ורצוי לחזק. חשוב שהחוג שיהיה מאד מעניין ומהנה עבורו, אבל גם כזה שמפתח אצלו יכולות חשובות.

חשוב גם לוודא שהחוגים מתאימים לגיל וליכולת. ילד שקשה לו בספורט ואתם רוצים לשפר את היכולות הגופניות שלו, לא יכול מחר בבוקר להתחיל בחוג כדורגל, כי הוא עלול להיות מאוד מתוסכל. התחילו דווקא בחוג שעובד על שיפור היכולות הפיזיות, רק אחר כך עיברו לתחומים תחרותיים. בקשו להגיע לשיעור ניסיון, אפילו שניים, כדי שהילד ואתם תוכלו להתרשם מהפעילות ומהמדריך. והכי חשוב - אל תכריחו את הילד ללכת לחוגים אם הוא לא רוצה.

עוד בוואלה!

לשלם זול על חבילת הסלולר! עכשיו גם אתם יכולים

לכתבה המלאה
תינוק עם סמארטפון. ShutterStock
פחות מסכים, יותר טבע/ShutterStock

4. הסכם משותף עם הילדים
שנה חדשה היא זמן טוב להתחיל את מערכת היחסים בבית על צד ימין ולעבוד על הסכמים משותפים המקובלים על כולם. הטענה הרווחת מצד הורים היא כי הילדים לא מקשיבים להם ועושים מה שבא להם בלי טיפת משמעת. מצב זה מביא לאווירה עכורה בבית. הסכמים עם הילדים שנקבעו מבעוד מועד הם כלי מעולה לשיפור מערכת היחסים המשפחתית ונותן לשני הצדדים תחושה של שליטה במצב. בהסכם, ההורים בעצם מעניקים לילד סמכויות בכל הנוגע להחלטות המשפחה וההורים משדרים כבוד והערכה להחלטות אלה. הסכם זה עובד עבור שני הצדדים כאשר החלטה שההורים קיבלו חייבת להתקבל גם על ידי הילדים מאחר והוחלט על כך מראש. כבוד הדדי יוצר אווירה טובה יותר והרמוניה משפחתית.

5. טיולים משפחתיים
חשוב להוציא את הילדים משגרת היומיום ולהעניק להם כמה ימים של חופש משיעורי הבית וזמן איכות עם המשפחה. חופשה לא בהכרח נמדדת בעלייה למטוס או בלינה ממושכת מחוץ לבית. גם טיול בן יום אחד או סופשבוע בצפון יכול להיות פתרון נפלא לשבירת שגרה וטיול מגבש שיטעין מצברים.

לקראת היציאה לטיול, חשוב להכין את הילדים מראש ולספר להם מה צפוי. כדאי לעשות זאת מספר ימים לפני, ואם מדובר בטיול ממושך אז שבועיים -שלושה לפני. פעוטות וילדים אוהבים שיגרה, וכל שינוי שמגיע בהפתעה עלול לערער אותם. כדאי להסביר להם שהמשפחה צפויה לצאת לטיול והיכן יהיה הטיול ולתאר את החוויות הטובות שצפויות להם והיכן נישן בלילה. זה ייתן לילד תחושת ביטחון, רוגע וייצר ציפייה חיובית לקראת הטיול.

טיול משפחתי. ShutterStock
לטיול יצאנו/ShutterStock

זכרו שלא תמיד קל לילדים לישון מחוץ לבית. הציעו לילד לקחת איתו חפץ מוכר שהוא אוהב, בובה שיהיה לו נעים להירדם בחברתה או את הכרית שלו. בנוסף, תחלקו את האחריות למשימות השונות בחופשה בין כל בני המשפחה, כל הורה וילד (אפשר כבר מגיל שנתיים) יבחר על מה הוא אחראי.

6. ילדים שמחים הם ילדים בריאים
אנו נוטים לחשוב כי תזונה נכונה או שינה תקינה הם הגורמים העיקריים לבריאות ולחיזוק מערכת החיסונית של הילד, וזו טעות. בילויים משפחתיים המלווים בהרבה חיבוקים, צחוק, משחקי חברה ובעיקר חופש, מאוד תורמים לחוסן הגופני של הילדים. זכרו שהבעת רגשות, חיוביים או שליליים, חשובה עבור הילד, משחררת ומספקת אנרגיות. ילד מודאג, חרד, כועס או מתוסכל הוא ילד שיכול בהחלט לפתח תסמינים גופניים כתוצאה מזה. דקה לפני שאתם נרדמים שאלו את עצמכם לא רק אם הילד שלי אכל היום כמו שצריך, עשה שיעורים, התקלח וצחצח שיניים – אלא האם הוא היה שמח היום. לא כל הימים התשובה תהיה כן (כולנו בני אדם...) אבל השתדלו לוודא שבמרבית הימים בשנה הילדים שלכם שמחים.

7. חשפו אותם למזונות חדשים
לקראת השנה החדשה הציבו לעצמכם יעדים גם בתזונה. חשוב שתקפידו לתת לילדים את כל אבות המזון במהלך היום כדי למנוע חסרים תזונתיים לאורך תקופה ממושכת, כגון חלבון, ברזל, ויטמינים ומינרלים, שעלולים להשפיע על היכולות הקוגניטיביות שלהם. כדי לוודא שהילד יצרוך מגוון רחב של רכיבים תזונתיים תציעו לו כמה אופציות בכל קבוצת מזון: דגנים מלאים כגון אורז מלא או פסטה מחיטה מלאה, בשר דגים או עוף, ירקות טריים או מבושלים. הכי חשוב שתתנו להם להתנסות באופן עקבי במזונות חדשים וכך יגדל הסיכוי שהם יגלו עוד ועוד מאכלים שהם אוהבים. להתנסות ולגוון זה מסר חשוב לילדים – בתזונה ובכלל בחיים.

רונית דוייב היא מנהלת מדעית אבוט, יצרנית סימילאק

  • עוד באותו נושא:
  • הורות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully