וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גן סגור: מהו חיידק השיגלה ולמה הוא מסוכן?

29.9.2016 / 15:00

בעקבות סגירת 3 גנים בשדרות מחשש של התפרצות חיידק השיגלה, הגורם לשלשולים והקאות – מה הופך דווקא את החיידק הזה למסוכן? מדוע הוא כל כך מדבק? ואיך אפשר לזהות את תסמיניו?

אמא מלווה את בתה ליום הראשון בגן. ShutterStock
זה לא נעים לראות גן סגור/ShutterStock

משרד הבריאות הודיע היום (חמישי) על סגירתם של 3 גני ילדים בעיר שדרות עקב התפרצות של מחלת השיגלוזיס (Shigellosis) שגרמה לעשרות ילדים בעיר לחלות ולפתח תסמינים, בהם שלשול, הקאות וחום.

תסמיני המחלה הנגרמת כתוצאה מחיידק השיגלה, מופיעים לרוב כיום או יומיים לאחר ההדבקה, והם כוללים שלשולים (שעשויים להיות גם ריריים או דמיים), חום גבוה, וכאבי בטן. משך המחלה נע בין חמישה לשבעה ימים. האבחון של המלה נעשה על ידי בדיקת צואה שמתבצעת בהתאם לשיקול דעתו של הרופא המטפל.

חיידק השיגלה פוגע בעיקר בילדים קטנים בגילאי שנה עד ארבע, ובדומה למחלות שלשול אחרות הוא אופייני לעונת הקיץ החמה. על פי נתוני משרד הבריאות, מדי שנה מאובחנים כמה אלפי מקרים של שיגלה בישראל. ישנם ארבעה מינים שונים של שיגלה, כאשר המין הנפוץ בארץ האחראי על 95 אחוזים מהמקרים הוא Shigella sonnei.

חיידק אי-קולי. ShutterStock
מחלה מאוד מדבקת/ShutterStock

כמו רוב מחלות השלשול, מדובר במחלה מאוד מדבקת, ולעתים, ובמיוחד כאשר יש ריבוי מקרי הדבקה כמו במקרה הנוכחי – יש צורך לנקוט בצעדים מיוחדים על מנת לעצור את התפשטות המחלה.

עוד באותו נושא

המגיפה של הקיץ: כך תתמודדו עם שלשולים אצל ילדים

לכתבה המלאה

חשוב להקפיד לשטוף ידיים

ההדבקה נעשית דרך מעבר של חיידקי צואה (אפילו בכמות קטנה מאוד) דרך הידיים לפה - ישירות, או דרך חפצים שלא חוטאו או נוקו כראוי. הדבקה יכולה להתרחש גם דרך מזון שלא בושל כראוי או אם אדם חולה שהכין אותו ולא שטף את ידיו לפני הבישול. לכן, אמצעי המניעה הטוב ביותר הוא הקפדה על היגיינה. יש לשטוף את הידיים עם מים וסבון (ולא להסתפק במגבונים) אחרי כל יציאה מהשירותים, ואחרי טיפול בילד שהיה בשירותים. יש לשטוף את הידיים עם מים וסבון גם לפני כל בישול או ארוחה.

שלשול הנגרם על ידי שיגלה בדרך כלל חולף ללא צורך בטיפול אנטיביוטי תוך 5 עד 7 ימים. במהלך מחלת השלשולים יש איבוד נוזלים ומלחים ובמקביל יש ירידה בתאבון ובחילות, לכן חשוב להקפיד על שתייה מספקת ומניעת התייבשות.

  • עוד באותו נושא:
  • שלשולים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully