וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תשיגו שיניים לבנות לשנה החדשה

ד"ר ירון ברנשטיין

4.10.2016 / 8:31

מי מאיתנו לא רוצה שהשיניים שלו יהיו לבנות יותר? למרבה הצער, עם השנים השיניים של כולנו הופכות צהובות יותר, ואי אפשר להחזיר את הלובן של פעם רק בעזרת צחצוח שיניים. מה בכל זאת אפשר לעשות, בבית ובמרפאה, ומה הכי יעיל ובטוח?

אישה צוחקת. ShutterStock
החיוך שלנו הוא כמו כרטיס ביקור/ShutterStock

לא ברור למה, אבל מישהו החליט שהשיניים ישבו לנו ממש במרכז הפרצוף ויהיו הדבר הראשון שרואים כשאנחנו פותחים הפה. למרבה הצער, למרות שכולנו נולדים עם שיניים לבנות, הגיל, השינויים ההתנהגותיים ואפילו הגנטיקה, עושים את שלהם, ובשלב מסוים כמעט כולנו מוצאים את עצמנו עם שיניים כבר לא ממש לבנות, מנסים להחזיר לעצמנו את החיוך המושלם.

גוון השיניים שלנו משתנה עם השנים והלובן מאבד מקסמו. הסיבה העיקרית נעוצה בהתעבות הדנטין (שנהב בעל גוון צהוב) שהוא החומר שבונה את השן והוא נמצא מתחת לזגוגית השן. כיוון שלאורך השנים האימייל נשחק במקביל לעיבוי שכבת הדנטין, השיניים מצהיבות.

עוד בנושא:
המאכלים שישמרו על השיניים שלכם
כך צחצוח שיניים משפיע על המערכת החיסונית
כשרופא השיניים לא מספיק: מתי לפנות למומחה ברפואת הפה?

סיבות נוספות נעות בין עלייה בגיל, עד הרגלי האכילה שלנו ואף התרופות שאנחנו צורכים. מזונות המכילים פיגמנט צבע או שתייה חומצית למשל, 'נאחזים' על שכבת החיידקים הקיימת בפה וגורמים לצביעת השן. יין, קולה, צבעי מאכל, פירות, תה וקפה המכילים קפאין, כאשר הם נצרכים בכמויות גדולות עשויים לגרום ל'צביעת' השיניים. גם עישון גורם לצביעת הדנטין בשל הניקוטין הקיים בסיגריות.

תרופות שונות הנלקחות בגיל צעיר, עלולות אף הן לגרום להיווצרות פסים חומים בשיניים, וגם מחלת חום קשה בילדות יכולה לגרום לכתמים לבנים. ולבסוף, שחיקה מוגזמת עקב צחצוח אגרסיבי, שחושף את הדנטין במלוא הדרו.

אז מה עושים?

הבהרת שיניים (Teeth bleaching) פועלת לשינוי גוון הצבע בדנטין ואמורה להעניק תוצאה טובה וגוון בהיר הדומה למראה השיניים בגיל צעיר. התהליך עצמו מתבצע על ידי מריחת חומר פעיל על גבי שכבת השיניים החיצונית המגיע בצורת ג'ל ומכיל מי חמצן כחומר פעיל בריכוזים שונים.

את תהליך הבהרת השיניים ניתן לחלק לשתי שיטות עיקריות: הבהרה ביתית והבהרה במרפאה. שתיהן מתבצעות בליווי רופא שיניים ותחת פיקוחו.

ההבהרה הביתית מכילה חומר במינונים נמוכים, הבטוחים יותר לשימוש ועם פחות תופעות לוואי של מי חמצן. החיסרון - מדובר בתהליך ארוך יותר שנע בין שבועיים-לשלושה, מאחר והחומר פועל לאט יותר. במקרה זה המטופל מגיע לרופא השיניים שלוקח ממנו מידה להכנת סד ביתי שקוף לפי תבנית שיניו. המטופל, בזמנו החופשי, מכניס לסד כפי שהודרך על ידי הרופא את החומר הפעיל ומניח אותו על גבי השיניים למשך שעתיים-שלוש בכל יום. לאחר שבועיים-שלושה ניתן להבחין, ברוב המקרים, בשיניים 'לבנות יותר'.

עוד באותו נושא

יד ראשונה מרופא: שאלנו 5 רופאי שיניים איך הם שומרים על פה בריא

לכתבה המלאה
הלבנת שיניים. ShutterStock
ההבהרה הביתית אומנם לוקחת יותר זמן, אבל עם פחות תופעות לוואי/ShutterStock

שיטה נוספת שקיימת היא ההבהרה הנעשית במרפאת השיניים. במקרה זה הרופא מניח את חומר ההבהרה על השיניים, לאחר שהשיניים בודדו מחלל הפה באמצעים מיוחדים. החומר שנעשה בו שימוש בהבהרה מסוג זו הוא בריכוז גבוה יותר, כאשר לרוב נדרשת פעולת חימום החומר באמצעות מנורה מיוחדת. היתרון של שיטה זו הוא הבהרה בפגישה אחת בלבד, אך החיסרון הוא תופעות לוואי אפשריות בשכיחות גבוהה יותר כגון: צריבה ופצעים בחניכיים, רגישות בשיניים וכדומה.

מה לגבי סודה לשתיה?

כמו בכל דבר בחיים, גם כאן נדרשים שינויים בהרגלים ההתנהגותיים שלנו ובתחזוקה שוטפת: כך למשל, כדאי מאוד להמנע מעישון, שתיית משקאות ממותקים וכהים, צימצום צריכת מיצים המכילים צבעי מאכל. במקביל, חשוב לא להתפתות להשתמש בתרופות סבתא - אבקת סודה לשתייה אולי עוזרת בטווח הקצר, אך לאורך זמן גורמת לשחיקת השכבה החיצונית של השן.

רצוי לצחצח את השיניים פעמיים ביום ברגישות ובנחישות ולהשתמש במשחות שיניים המסייעות בהסרת כתמים ובהחזרת אפקט הברק לשיניים. כמו כן, הוסיפו לשגרת הצחצוח גם שטיפה במי פה, שלא רק מונעים ריח רע מהפה, אלא משלימים את תהליך הצחצוח, מונעים עששת, מעניקים ברק ומכילים פלואוריד.

בנוסף, רצוי לבקר אצל שיננית מדי 4-6 חודשים. השיננית מסירה את האבנית ועמה את המשקעים החיצוניים הנדבקים לשן, ופעולה זו עשויה למנוע את ה'צביעה' החיצונית.

מתי כדאי להתחיל?

ההמלצה הרווחת היא כי כל מי שהגיע לגיל 18 ומעלה ומבקש להבהיר את שיניו, לאחר שטיפול אצל שיננית לא פתר את הבעיה, יכול לעשות זאת.

חשוב להדגיש כי אפקט ההבהרה הוא אינדיווידואלי ומשתנה, ולעיתים ישנה נסיגה של תהליך. זה תלוי בשיניים שמשנות את צבען ככל שעולים בגיל וככל שיש הרגלים שממשיכים אתנו, כמו עישון וצריכת משקאות ממותקים וחמים, מה שבעצם מקצר את עמידות ההבהרה. מטעמי בטיחות, ההמלצה היא לדבוק בתהליך הביתי מאחר והוא פשוט יותר, פחות עוצמתי וכמעט ללא תופעות לוואי.


ד"ר ירון ברנשטיין הוא סמנכ"ל רפואה מכבידנט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully