לנחות על בטוח: מי באמת צריך מדרסים בנעליים?

כאבים בכף הרגל או באחת הברכיים? מספיק לקבל הפניה מאורתופד ולדלג לאחד ממכוני כף הרגל כדי להתאים מידות כמעט בחינם ולרפד את כף הרגל בתבניות גבס. השאלה למי זה עוזר ומה הפתרונות הטבעיים שמציע הגוף?

וואלה! NEWS בשיתוף אדידס
תפקיד המדרסים הוא להבטיח מנח טבעי של כף הרגל בתוך הנעל (צילום: אדידס)

עשרות זוגות נעליים כבר הוחלפו ומאות דגמים הוצאו משיווק אבל השאלה נותרה קבועה. "האם את/ה רץ/ה עם מדרסים"? מכירת נעלי ריצה היא כבר מזמן עסק למקצוענים ולא תמצאו חנות ריצה שמכבדת את עצמה שלא תבקש מרצים מתחילים לבדוק את כף רגלם באמצעות מכשור אלקטרוני טרם הבחירה.

הבעיה מתחילה כאשר רצים רבים משתכנעים שכף רגלם לא מתפקדת כראוי והם עצמם יוכלו לשפר זאת אם רק יתאימו לעצמם מדרסים.

עד לפני מספר שנים, היה מדובר בעניין יקר במיוחד שהיה שמור רק לכמה מומחים שחילקו לעצמם את כלל השוק. ואולם, הקדמה הטכנולוגית והגישה למידע הפכה את רכישת המדרסים לעסק פשוט יותר ובעיקר זול.

כאבים בכף הרגל או באחת הברכיים? מספיק לקבל הפניה מאורתופד ולדלג לאחד ממכוני כף הרגל כדי להתאים מידות כמעט בחינם. שבועיים לאחר מכן הנעל כבר תרופד היטב במדרס שאולי ישנה את כל המנח.

ואולם, כבר עתה כדאי לדעת שמדובר במוצר שנוי במחלוקת שהקונצנזוס עליו רחוק מלהתקיים. התומכים בו טוענים כי מדובר בתיקון הכרחי לכף הרגל שקורסת פנימה ויוצרת עיוות בדריכה שעשוי להוביל לכאבים ופציעות. המתנגדים לו, לעומת זאת, סבורים שמדובר בגימיק שיווקי נטול הוכחות שנוצר במוחם של בעלי עניין לצורך הגדלת רווחים וכי יש דרכים טבעיות וזולות יותר לטפל בבעיות ביו מכאניות בכף הרגל.

האמת נמצאת איפשהו באמצע. אבל נדמה שיותר מכך, קיים צורך מהותי להבין מה לא נכלל בהגדרת תפקידם של מדרסים. זה אולי יחסוך לא מעט כסף וכאבי ראש לרצים מתחילים ומנוסים כאחד. שנתחיל?

עוד באותו נושא

לרוץ על זה ולהרגיש נוח: 5 הכללים לבחירת נעלי ריצה

לכתבה המלאה
מומלץ לכל רץ לחשב היטב את צעדיו (צילום: אדידס)

מדרסים לא מתאימים לכולם

למרות הדעה הרווחת בקרב יצרני המדרסים שכל אחד עלי אדמות זקוק לפרי ייצורם, מומלץ לכל רץ לחשב היטב את צעדיו. תפקיד המדרסים הוא להבטיח מנח טבעי של כף הרגל בתוך הנעל כך שתתווך את מהלומות הקרקע באופן מקסימלי ותמנע לחצים על אזורים מסוימים כתוצאה מליקויים מבניים או תפקודיים בכף הרגל.

עם זאת, תהיה זאת טעות לחשוב שכל כאב בקשת כף הרגל מצריך מדרסים. לפיכך חשוב לאבחן היטב את סוג הכאב ותדירות הופעתו לפני שרצים לעצב את תבנית הגבס.

מהי מטרת המדרסים

הגדרת תפקיד המדרסים היא חשובה לאין ערוך גם עבור מי שלא סובל מכאבים בכף הרגל. אם המטרה היא להגביר את הנוחות בריצה ולשפר את המנח כף הרגל ברגעים של עייפות קיצונית, הרי שיש דרכים זולות וטבעיות יותר, שאינן דורשות התערבות חיצונית.

שינוי טכניקת הריצה כך שהנחיתה תתבצע על כריות כף הרגל ולא על העקב הוא אחד מהן. בנוסף, ניתן לבחון החלפת נעליים לדגם משכך פחות. זה אולי יכאב בפעמים הראשונות אבל אחר כך, הרגל תרגיש בבית בתוך הנעל.

סובלים מכאבי דורבן? תתפלאו מה יבריא אתכם

אין התניה גדולה ושכיחה יותר. בכל פעם שמאובחנת דלקת בכרית עקב כף הרגל - plantar fasciitis – או בשמה המוכר יותר "דורבן", ממליצים הרופאים לעבור מיד למדרסים. ובכן, בשנים האחרונות נשמע קול נוסף, שדווקא נופל על אוזניים קשובות יותר.

ריצה מינימלית על סוליה דקה יותר ללא בלמי זעזועים מסיליקון שאולי הולמים ביתר שאת בכף הרגל אבל גם מחזקים את הקשת והרקמות התומכות בה ומרפאים את הדלקת.

לא מדובר במוצר בעל חיי מדף נצחיים. (צילום: shutterstock)

מדרסים הם לא לכל החיים

גם אם החלטתם (או החליטו עבורכם) שאתם זקוקים למדרסים כדאי שתדעו שלא מדובר במוצר בעל חיי מדף נצחיים. זה אומר שאם נעלתם אותם לצורך החלמה מפציעה או התאוששות ארוכה ותקופה זו הסתיימה, כאן גם הסתיים תפקידם של המדרסים.

הסיבה לכך פשוטה: מדובר בתבנית גבס שנשחקת עם הזמן והשימוש ובמקרים רבים משנה את צורתה בעצם חוטאת לתפקיד הראשוני שלה.

סובלים מפלטפוס או גפיים א-סימטריות? תשקיעו באבחון

רצים שסובלים מפלטפוס (כף רגל שטוחה, ללא קשתות שתפקידן לשאת את משקל הגוף) הם קהל יעד מושלם למדרסים, כמו גם מי שסובל מאורך לא שווה ברגליים.

אלא שגם במקרים אלה מומלץ לבחון היטב את הצורך במדרסים. לעתים קרובות, מציאת הנעל המתאימה תמנע את הצורך בהם וגם אם לא, עדיף לרוץ עם מדרסים לתקופת ניסיון בטרם תרכשו מדרס קבוע.

הפציעות חוזרות? נחשו מדוע

נעליים לא גורמות לפציעות (אלא אם אינן מתאימות כלל במידה ובדגם). צורת האימון ועצימותו הן שיגרמו לרצים לעומס לא מבוקר שעלול להיגמר בהשבתה זמנית או קבועה, לא עלינו.

לפיכך, אין לתלות במדרסים תקוות מיותרות למניעת פציעות ובהקשר ספציפי זה, במקום להתייעץ עם המוכר בחנות הנעליים, מוטב להתייעץ עם מאמן ריצה מוסמך או פיזיותרפיסט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

    התרעות פיקוד העורף

      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully