וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לרוץ על זה ולהרגיש נוח: 5 הכללים לבחירת נעלי ריצה

1.8.2016 / 6:00

הנחת המוצא הראשונה היא שנעל ריצה לא צריכה להיות רק נוחה אלא מותאמת לאופי הריצה, אבל למצוא את הנעל האידיאלית זו משימה כמעט בלתי אפשרית. איך נמנעים ממבול של הוצאות ופציעות?

ריצה. אדידס, אדידס
בחירת הנעל האידיאלית לריצה היא משימה כמעט בלתי אפשרית/אדידס, אדידס

במבט ראשון זה נראה קל. קל מדי. בחנות הנעליים המבחן תמיד מצליח וכמה שניות אחרי המדידה הראשונית מתקבלת ההחלטה. זאת הנעל הנוחה והמתאימה ביותר. הדרך לקופה נראית אמנם בטוחה אבל לא כדאי למהר, שכן הבעיות מתעוררות אחרי 4-5 הריצות הראשונות, ברגע בו הנעל עומדת מול המבחן האמיתי.

בחירת הנעל האידיאלית לריצה היא משימה כמעט בלתי אפשרית. מדובר בתחושה אינדיבידואלית שמורכבת מכמה פרמטרים כמו צורך, משקל הגוף, סגנון הריצה, מבנה הרגל ואפילו תוואי הקרקע וזמן התוצאה הצפוי במרוץ הבא.

ובכל זאת, הרי צריך מתישהו לבחור, וכדאי לא להיכנס למבול של הוצאות ופציעות (כן, נעל לא מתאימה עלולה להוביל ללחץ על כף הרגל ומשם לפציעות).

הנחת המוצא הראשונה היא שנעל ריצה לא צריכה להיות רק נוחה אלא מותאמת לאופי הריצה – ריצות מהירות קצרות, ריצות סיבולת וכד' – ובעיקר לעומק בכיס.

באופן כללי, ההמלצה היא להחליף נעל ריצה בכל 600-700 ק"מ, מרחק בו מתחילות מערכות ההגנה על כף הרגל להתבלות ולהישחק, אבל יש רצים שסוגרים גם 1,200 ק"מ עם נעל ועדיין מרגישים בעננים. מדוע זה קורה? ואיך בוחרים את הנעל המתאימה?

לפני הכל, הכירו את המשתנים הפיזיולוגים

האם אתם נייטרלים או שכף רגלכם קורסת פנימה בעת הדריכה ואתם זקוקים לנעל שמצוידת עם מדרס פנימי שנועד לחזק את קשת כף הרגל (או בשפה המקצועית: נעל מתקנת)? ומהו משקל הגוף שלכם ואיך הוא משפיע על מנח כף הרגל? כמו כן, האם אתם דוחפים קדימה עם העקב או עם כריות כף הרגל?

את כל המשתנים הללו כדאי להכיר לפני שבוחרים את הדגם המומלץ. נעל שלא תעמוד בכל המשתנים הללו תאבד מיעילותה במקרה הטוב, ותפעיל לחץ על הרגל במקרה הרע. הבשורות הרעות הן שכדי לענות על השאלות הללו צריך לא מעט ניסיון והרבה טעייה. אבל הבשורות הטובות הן שאחרי שזיהיתם את הצרכים הללו, לא תסבלו עוד לעולם מכאבי הסתגלות ארוכים.

ריצה. אדידס, אדידס
אם נוח לכם בדגם מסוים, תמשיכו לרוץ עליו/אדידס, אדידס

הכירו את הדגמים השונים

פעם, זה היה הרבה יותר קל. נעל ההתעמלות שימשה את כל החלומות הספורטיביים והבחירה ביניהן הייתה בין 5-6 דגמים. כיום, היצע הדגמים על המדפים הוא כמעט בלתי נגמר והבלבול גדול, אבל כלל אחד חייבים לזכור: נעל ריצה חייבת למלא את ייעודיה ומי שחושב שיוכל להסב נעל טניס או סניקרס כדי לרוץ לאורך זמן, צפוי להתאכזב.

חברות הספורט הגדולות אמנם מוציאות מדי שנה מספר דגמים חדשים לשוק, אבל אם נוח לכם בדגם מסוים, תמשיכו לרוץ עליו ואל תתפתו להחליף כדי לעמוד בצו האופנה. עם זאת, לא פעם מוצעים שדרוגים של אותו דגם ואותם בהחלט כדאי לשקול.

מצאתם נעל מתאימה, נסו אותה לפני הרכישה

יהיה זה נאיבי לחשוב שתוכלו להוציא את הנעל מהחנות לריצת ניסיון אבל תשמחו לדעת שחנויות הספורט המובילות, שמתמחות בציוד ריצה, מציעות מסלול ריצה ממוחשב שמסייע בבחירה והתאמה של נעל הריצה.

עוד לפני המדידה הראשונית, עולים על המסלול המכאני ומתחילים ללכת. בעת ההליכה כף הרגל מצולמת וכל נקודות הדריכה והתנועה מנותחות במחשב כדי לדעת איזה נעל אתם זקוקים. אחרי המדידה ובחירת הדגם, כל מה שנותר הוא רק לרוץ על המסלול המכאני ולוודא שפגעתם בול.

ריצה. אדידס, אדידס
הכלל הוא לרכוש נעלי ריצה בחצי מידה גבוהה יותר/אדידס, אדידס

מה הדרופ המועדף עליכם?

"דרופ" הוא המרחק בין הקצה הקדמי של הנעל לעקב והוא זה שלמעשה יקבע את סגנון הריצה שלכם. הדרופ נמדד במילימטרים אבל הוא חשוב ויכול למנוע כאבים ושאר צרות אחרות במפרקים וברקמות.

ההשפעה של הדרופ באה לידי ביטוי בעת הנחיתה על כף הרגל. כך למשל רץ שמעדיף נעליים עם דרופ נמוך (0 עד 8 מ"מ) נוחת על קדמת כף הרגל ולא נזקק לבולם זעזועים מלאכותי, בעוד רץ שבוחר דרופ גבוה יותר (9-12 מ"מ) נוחת על העקב ונזקק לכריות סיליקון שמתווכות עבורו את המגע עם הקרקע.

והכי חשוב, מה המידה שלכם?

נדמה לכם שאתם יודעים מהי מידת הנעליים שלכם? ככל שמדובר בנעלי ריצה כדאי לדעת שיש חוקים אחרים. בעת מאמץ פיזי בכלל ובריצה בפרט, כלי הדם בגוף מתרחבים וכף הרגל הקטנה והעדינה שלכם הופכת פתאום למעין סנפיר נפוח שמאיים לפרוץ את גבולות הנעל.

לפיכך, הכלל הוא לרכוש נעלי ריצה בחצי מידה גבוהה יותר מהמידה הרגילה ולזכור שהנוחות היא שקובעת. גם אם אתם רגילים לרכוש נעליים במידה קבועה, זכרו שבהחלט ייתכן שינוי בעת מעבר בין דגם אחד למשנהו, והמספר הרגיל הוא לא יותר מחותמת גומי על הסוליה.

וואלה! NEWS בשיתוף אדידס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully