וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע כל כך הרבה נשים מתות במהלך הלידה בארה"ב?

20.8.2016 / 7:21

למרות העובדה שבעולם המערבי שיעורי המוות בלידות הולכים ויורדים, בארה"ב המספרים דווקא עולים. למה זה קורה, מי נמצא בסכנה מוגברת, ומה מצב היולדות בישראל?

חדר לידה. ShutterStock
ישראל דווקא נמצאת במקום טוב/ShutterStock

ברוב העולם המפותח רואים פחות ופחות מקרים של נשים שמתות במהלך הלידה, אך דווקא בארה"ב המגמה הפוכה, והיקפיה של התופעה רחבים מתמיד. למעשה – כך על פי נתונים עדכניים של כמה גופי מחקר רפואי – ארה"ב היא המדינה המערבית שבה השיעורים הגבוהים ביותר של מיתות במהלך לידה – כ-16 מיתות לכל 100 אלף לידות חיות, נכון ל-2012 (על-פי פרסום עדכני של המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב, CDC). ב-1987, השנה הראשונה שבה החלה המדידה על ידי CDC, מדובר היה בשיעור נמוך בהרבה: 7.2 מיתות לכל 100 אלף לידות.

לשם השוואה, ביוון, המדינה שבה שיעורי המיתות במהלך לידה הם הנמוכים בעולם נכון ל-2015, מדובר בכ-3 מיתות לכל 100,000 לידות חיות (ירידה לעומת 5 מיתות ב-1990). ישראל, אגב, נמנית עם המדינות שבהן שיעור המיתות של נשים במהלך הלידה נמוך מאוד: כ-5 מיתות לכל 100,000 לידות. כל על פי נתוני הבנק העולמי.

לפי הבנק העולמי, מספר המיתות בארה"ב לכל 100 אלף לידות הוא 14. למעשה, ארה"ב גרועה יותר בתחום זה מכמה מדינות מתפתחות, כמו קזחסטן (12 מיתות) וערב הסעודית (12). חשוב להדגיש, כי על אף שיחסית מספר המיתות במהלך לידה בארה"ב הוא גבוה, בפועל מדובר במאורע שעדיין נחשב נדיר: 700 מיתות על כל 400 מיליון לידות חיות בשנה.

מצבה של ארה"ב לא תמיד היה כה גרוע. בראשית המאה ה-20, כאשר הרפואה המודרנית היתה מתקדמת פחות, מיתות של נשים במהלך לידה היו נפוצות יותר, ושיעורן ב-1915 היה 608 לכל מאה אלף לידות. במרוצות העשורים שלאחר מכן, ועד תחילת שנות ה-90, השיעור הזה ירד דרמטית.

סיבת המוות: מחלות לב

אך מה קרה בארה"ב ב-30 השנים האחרונות? מתברר כי בעוד בעבר הגורמים העיקריים למיתות במהלך לידה היו דימומים לא מבוקרים ושינויים בלחץ הדם, הרי שבארה"ב של 2016 מדובר בגורמים שונים, ובראשם נשים הסובלות ממחלות כרוניות כמו מחלות לב, לחץ דם גבוה, סוכרת והשמנה. כאשר מביאים בחשבון שארה"ב היא שיאנית עולם בתחלואה בסוכרת וששני שלישים מאזרחיה סובלים ממשקל יתר – התמונה מתחילה להתבהר.

בשורה התחתונה, מחלות כלליות – ולאחריהן מחלות לב – הן הגורם המוביל למקרי מוות במהלך לידה בארה"ב. לפני 30 שנה, רק אחת מכל עשר מיתות במהלך לידה התרחשה בגלל מחלות לב.

"אנחנו רואים גידול חד במספר מקרי המוות במהלך לידה שנובעים ממחלות קרדיווסקולריות (לב וכלי דם) ומחלות כרוניות", מסביר מנהל תחום הבריאות של האם והילוד ב-CDC, ד"ר וויליאם קלאגן. "לצערנו, מחלות לב שלא אובחנו הן נפוצות כיום, וכך גם סוכרת. אנחנו רואים לא מעט נשים הרות שמאחוריהן היסטוריה רפואית בעייתית".

מאחר שעל-פי מחקרים, אחד מכל שלושה מקרי מוות במהלך הריון היו ניתנים למניעה – רופאים וגורמי בריאות ממשלתיים בארה"ב משלבים כיום ידיים במטרה להבין טוב יותר מה בדיוק עמד מאחורי כל מקרה כזה.

נשים שחורות נמצאות בסכנה גדולה יותר

אמנם נשים אמריקאיות יולדות כיום בגילאים מבוגרים מבעבר, אולם רופאים לא חושבים כי יש לייחס את העלייה במקרי המוות במהלך לידה לסוגיית הגיל. "הריון נעשה מסוכן יותר ככל שגילן של נשים עולה, בעיקר לאחר גיל 35", מציין ד"ר ניקולס קסבאום ממרכז המחקר הרפואי בתחום הבריאות, IHME (Institute for Health Metrics and Evaluation). "אך נשים אמריקאיות לא יולדות בגילאים מבוגרים יותר מאשר במדינות מערביות אחרות".

עוד באותו נושא

האנטומיה של דור: כל מה שאתם צריכים לדעת על הלב

לכתבה המלאה
תינוק אפריקאי. ShutterStock
"הפער הזה הוא שגורם לנו להתעורר באמצע הלילה בדאגה"/ShutterStock

על-פי CDC, נשים שחורות בארה"ב מצויות בסיכון שגבוה פי שני שלישים למות מסיבוכי הריון, בהשוואה לנשים לבנות. הנתון אינו מפתיע, אם מביאים בחשבון ששחורים בארה"ב, ובעיקר נשים שחורות, מצויים בסיכון מוגבר למות מכל מצב רפואי שהוא בהשוואה ללבנים אמריקאים. "(הפער הזה) הוא שגורם לנו להתעורר באמצע הלילה בדאגה. אנו מנסים להבין אותו", אומר קלאגן. "הוא ככל הנראה הוא נובע מפערים בגישה לרפואה ובטיבה של הרפואה באזורים גיאוגרפיים שונים וכן מהבדלים במצב הבריאותי ככלל. אין לזה גורם אחד ויחיד".

  • עוד באותו נושא:
  • לידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully