דלק טבעי: 5 מזונות-על שכל רץ חייב להכיר

בקרב העוסקים בפעילות גופנית וריצה בכלל, אין עוררים על חשיבותם של תוספי תזונה לתפריט היומי, אבל אם כבר, מומלץ לצרוך את אלה הטבעיים שמעוררים את הגוף והנפש ותופסים מקום קבוע בתפריט של רצי העילית הקנייתים

גלית שלגי בשיתוף אדידס
ספירולינה. מזון העל האולטימטיבי לספורטאים (צילום: shutterstock)

מבט חטוף על תפריט התזונה של רצי העילית הקנייתים מעלה בעיקר התרשמות על רמת המסירות והאדיקות בכל הנוגע לבניית גופם כמכונת ריצה מושלמת. ההקפדה המדוקדקת על מה נכנס לגוף, כמה ומתי, לא מותירים מקום לספק: הדרך לתהילה מורכבת מפסיפס מאלף של רסיסי מידע, שמיד מעורר שאלות בסגנון "איך הם באמת עושים את זה"?

ובכן, בקרב העוסקים בפעילות גופנית וריצה בכלל, אין עוררים על חשיבותם של תוספי תזונה לתפריט היומי. אבל בעוד מרביתם מעדיפים לצרוך אותם באמצעות טבליות שנוצרו במעבדה, כדאי לדעת שיש כמה מזונות על שמשמשים כדלק טבעי נטולי מרכיבים רעים שבמשך אלפי שנים שימשו כדי לרפא את הגוף והנפש.

אבקת מאקה

שורש המאקה ממלא תפקיד חשוב בהגדלת האנרגיה והחיוניות הכללית ובמיוחד עוזר להרגיע מצבים של לחץ ומתח. את השורש גילו בני האינקה במרכז אמריקה לפני אלפי שנים לאחר שגדל בפסגות ההינדים ויכולתו לעמוד בתנאי גידול קיצוניים הפך אותו למזון על, שגם רצי עילית צורכים בקביעות, בעיקר בשל העובדה שהוא מאזן את המערכת ההורמונאלית ומסייע בהתחדשות מהירה של רקמת שריר. בדרך, הוא משפר את איכות השינה ומגביר את החשק המיני.

איך משתמשים? בצורת אבקה. הוספה יומית של 2 כפות אבקת מאקה לתוך שייק עם פירות תעשה את העבודה.

עוד באותו נושא

המזונות שירעננו לכם את הריצה

לכתבה המלאה

ספירולינה

ללא ספק מזון העל האולטימטיבי לספורטאים, שמכיל למעלה מ-65% חלבון מלא ועשיר המורכב מכל חומצות האמינו החשובות בעיקר להתאוששות מהירה ושיקום השרירים, הגידים ולבנייה מחודשת של רקמות ותחזוקה. לאצת הספירולינה אין דופן תא סיבית ולכן הספיגה שלה טובה וקלה יותר לגוף.

בנוסף, היא מכילה ריכוזים גבוהים של כלורופיל, בטא קרוטן ופיקוציאנין שהם נוגדי חימצון חזקים וצריכתו מתקיימת לא רק לפני או אחרי מאמצים קשים אל גם במהלכם.

הספירולינה מכילה כמויות גבוהות של סידן, אשלגן, זרחן, מגנזיום, אבץ, נתרן, כרום, מנגנז, מוליבדן ומיקרו אלמנטים נוספים שחיוניים לפעילות תקינה של הגוף, לסיוע בהתאוששות ולמניעת התכווצויות שרירים וכאב, וכמובן, ברזל ברמות גבוהות וויטמין B12 שחשובים מאוד לרצים צמחונים וטבעונים.

איך משתמשים? ניתן לרכוש את האצה כפתיתים ולפזרם על תבשילים אחרי הכנתם ולא תוך כדי הבישול או כאבקה להוספה בתוך תוך שייק או יוגורט עם גרנולה. מומלץ לשמור את האצה בקור כדי לא לפגוע בטריותה.

קקאו. משפר זרימת דם ואספקת חמצן (צילום: shutterstock)

פולי קקאו טבעיים

הקקאו הטבעי הוא ללא ספק אחד המזונות המדהימים ביותר שיש לטבע להציע. הוא עשיר בנוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים ומשמש מקור מרכזי למגנזיום, שמסייע בכאבי שרירים.

כמו כן, הוא הוא משפר זרימת דם ואספקת חמצן ומעביר נוטריאנטים (רכיבי תזונה) לכל מערכות הגוף. חשוב לציין שקקאו טבעי נחשב קקאו שלא חומם מעל טמפ' של 48 מעלות. הקקאו שמשתמשים בו בתעשייה לבישול ואפיה נחשף לטמפ' גבוהות ולכן משנה את טעמו, צבעו ואיכותו ונחשב לפחות בריא.

איך משתמשים: בנשנוש טבעי וכתוסף לגלידות, שייקים טבעיים ושאר קינוחים.

שמן קנאביס

אין לטעות ולייחס את השם "קנאביס" לצמח הנרקוטי מסוג קנאביס אינדיקה (מהמקור של אינדיה – הודו). שמן הקנאביס הוא זן אחר ומיוחד של הצמח, מסוג קנאביס סאטיבה אשר אינו מכיל את החומר הנרקוטי (THC), אבל הוא כן בעל השפעה מצוינת על הבריאות כי הוא מספק את כל חומצות האמינו וחומצות השומן שהשרירים צריכים כדי להיבנות מחדש אחרי מאמצים.

השמן עצמו משמש גם מקור מצוין לכלורופיל, סידן, מגנזיום, חומצה אסקורבית, בטא קרוטן, סיבים, ברזל, אשלגן, ריבופלבין, ניאצין תיאמין ומינרלים.

איך משתמשים? מערבבים שמן הקנאביס במים או עם שייקים ושותים. בנוסף, אפשר גם כתוסף רוטב לסלט או כל מתכון שניתן להוסיף לו שמן.

זרעי צ'יה. ריכוז גבוה של חומצות שומן (צילום: shutterstock)

זרעי צ'יה

כמה קטנים ככה גדולים. זרעי צ'יה מעולים לאצנים ולפעילות מאומצת משום שהם מכילים ריכוז גבוה של חומצות שומן המזרזות בניית שריר, ומונעים התכווצויות שרירים בשל כמות החלבון הגבוהה שיש בהם.

איך משתמשים? פשוט להוסיף לבקבוק השתייה לפני האימון 2 כפות זרעי צ'יה יחד עם לימון, ולשתות. זרעי הצ'יה יתנפחו ויסייעו לספיגת הנוזלים בגוף.

הכותבת היא נטורופתית ומומחית לתזונה בריאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/הלתנאי שימוש
    לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

    התרעות פיקוד העורף

      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully