וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מתקנים ליבידו נשי שהלך לאיבוד?

יאן גרינברג

22.6.2016 / 15:00

לא צריך להגיע לגיל הבלות כדי לאבד את החשק המיני, מסתבר שזה קורה הרבה יותר מוקדם. מה הסיבות שהליבידו יורד בתקופות מסויימות, ואיך ניתן לטפל בזה?

אישה עייפה שוכבת במיטה. ShutterStock
כואב לך הראש?/ShutterStock

אם כבר תקופה ארוכה את משתמשת בתירוצים כמו "כואב לי הראש" ו"אני עייפה", או פשוט אומרת את זה חד וחלק "לא בא לי", כשבן הזוג מנסה לעשות מהלך, אולי יש בעיה. לא שקיים תמיד סינכרון בין בני הזוג בכל מה שנוגע למיניות, אבל אם את מרגישה שהליבידו שלך נמוך, ואת לא בטוחה איך להסביר את זה, יכול להיות שיש סיבות שלא נתת עליהן את הדעת.

ליבידו, או יצר מיני, הוא בכלל מאפיין של תפקוד רגשי. הליבידו מסמל משיכה, תשוקה ורצון וכשמדובר בנשים, במקרה שהוא ירוד, נפגעת לעיתים גם היכולת לצור קשרי זוגיות. ליבידו מופחת הוא לא בהכרח רע, שכן מדובר על עוד דרך של הטבע להגביל זמנית את תפקוד הרבייה והרצון לזוגיות בתקופות מסוימות כמו לאחר לידה או בזמן מחלה. אך עם זאת, במרבית המקרים ירידה בליבידו היא לא סימן טוב.

קיימים מספר גורמים לירידה בליבידו הנשי:

גורמים פיזיולוגיים
אחד הגורמים החשובים בהפחתת הליבידו הם שינויים הורמונליים המתרחשים בגוף האישה. כידוע, האחראי על משיכה מינית הינו ההורמון טסטוסטרון (הורמון מין גברי), שמיוצר אומנם בשני המינים, אך בגברים בכמות גדולה יותר. אם פעם ניתן היה לצפות לירידה ברמות הטסטוסטרון אחרי גיל 35, כיום הרמה הנמוכה של טסטוסטרון נצפית גם בגילאי 25. בנוסף, בירידה של החשק ניתן להאשים גם את הורמון הפרולקטין, המיוצר על ידי הגוף אישה בזמן ההנקה.

שינויים הקשורים לגיל יכולים גם הם לגרום להפחתת הרצון לקרבה. הפסקת מחזור בשל גיל הבלות קשורה לעובדה שהשחלות מפסיקות לייצר ביציות ואסטרוגן. כתוצאה מכך, בנרתיק לא נוצרת סיכה טבעית ויחסי מין עלולים להיות כואבים. לעיתים זה מה שגורם לאישה להימנע מיחסים ומדכא את הליבידו שלה, שדועך עם הזמן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מורידה את החשק. הנקה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם עישון ואלכוהול עלולים להיות בעלי השפעה שלילית על הליבידו. זאת בנוסף לירידה בתשוקה המינית אצל נשים בשל מחלות כגון סוכרת או מחלות לב וכלי דם, דלקות בדרכי השתן ודלקות ווגינאליות או הפרעות בתפקוד בלוטת התריס.

גורמים פסיכולוגיים
ישנם מצבים שבהם רמת הורמוני המין תקינה, אנחנו לא חולים ולא טיפחנו הרגלים רעים – ועדיין אין תשוקה מינית. זה יכול לקרות כאשר אישה נמצאת במצבי מתח קבועים או סובלת מהפרעות שינה. מצבי דיכאון, חוסר ביטחון עצמי, דאגות, חרדות, משברי "אמצע החיים" – כל אלה עלולים להוריד ליבידו. בנסיבות האלה, לגוף אין מספיק כוחות ואינסטינקט לשימור עצמי שחזק יותר מהיצר המיני. בנוסף, במקרים מסויימים יתכן שטיפול תרופתי במצבים נפשיים, כגון דיכאון, יוריד גם הוא את הליבידו.

גם שינוי בסגנון החיים יכול גם להשפיע על היצר המיני. לדוגמה, לאחר הלידה נשים רבות לא מעוניינות לקיים יחסים, לאו דווקא בשל העובדה שהן כבר לא נמשכות לבני הזוג, אלא פשוט מפני שהתקופה הראשונה לאחר הלידה קשורה במטלות רבות ומלווה במחסור בשינה ולעיתים פשוט לא נשאר כוח ליחסי מין.

אז איך מטפלים?

קיימים מספר אמצעים יעילים לשיפור וטיפול בליבידו הנשי הירוד:

שינוי תודעתי: לעתים בעיית הליבידו מתעוררת כאשר אישה לא מרוצה מאיך שהיא נראית: גוף, תסרוקת, תווי פנים, וכן, גם חוסר שביעות רצון מהמשקל. עליכן לפתח אהבה ופרגון עצמי. להסתכל במראה, ללמוד את גופכן ולמצוא את הדרך להדגיש את הנקודות החזקות ולהסתיר את החלשות.

פעילות גופנית: 30 דקות הליכה יומית, ריצה, שחייה או כל סוג אחר של פעילות גופנית יועילו מאוד, כשהדבר החשוב ביותר הוא להתמיד בפעילות יומיומית וקבועה. אימון פעם בשבוע לא ייתן את התוצאות הצפויות.

גיוון בתפריט: תזונה מאוזנת ידועה כמסייעת בפתרון בעיות רבות וזה לא פוסח גם על הליבידו הירוד. ישנם מזונות מעוררי תשוקה כמו סלמון וצדפות מסוגים שונים. לא אחת נאמר כי שוקולד מריר משפר משיכה מינית, אבל דווקא מזונות המוכרים לנו כמו בננות, אבוקדו, מנגו, תאנים, אגוזים, כבד וביצים נחשבים למעוררי תשוקה. בנוסף לכך לתבלינים רבים יש השפעה על הליבידו שלנו ביניהם פלפל, בצל, שום, ג'ינג'ר, קינמון, שומר, הל, אניס, כורכום וחזרת.

עוד באותו נושא

אוכל שמח: 7 מאכלים שיגרמו לכם להרגיש טוב

לכתבה המלאה
צדפות. ShutterStock
מעוורות תשוקה. אויסטרים/ShutterStock

צמחי מרפא ותוספי תזונה

עלי דמיאן (Damiana): צמח הידוע כמעורר החשק המיני אצל נשים. המקור שלו הוא באזור מקסיקו והעלים של הצמח שימשו במשך מאות שנים כאפרודיזיאק, נגד דיכאון וחרדות. היתרון של הצמח הוא בכך שהוא אינו משפיע על המערכת ההורמונאלית.

קוהוש שחור (Black Cohosh): צמח זה מסוגל להשפיע בדומה להורמון האסטרוגן. האינדיאנים השתמשו בשורשים שלו כדי לטפל בכאבי מחזור ובתסמיני גיל המעבר.

אשווגנדה (Ashwagandh) מסורתית: צמח הודי זה משמש לשיפור חשק מיני אצל נשים ולתפקוד תקין של מערכת הרבייה הנשית. כמו כן הצמח עוזר להפחית את רמת הקורטיזול הידוע בשמו "הורמון הלחץ", המחליש את החשק המיני. לאלה הרוצות לשפר סיכוי להרות - צמח האשווגנדה יכול לשפר את כמות ואיכות הזרע של בן הזוג.

גינקו בילובה (Ginkgo biloba): מקורו של צמח הגינקו בילובה הוא מסין. העלים שלו מכילים פלבנואידים - נוגדי חמצון, ששומרים על המערכת העצבית, הלב, כלי הדם ועל העיניים מפני נזקם של רדיקלים חופשיים. העלים יכולים להרחיב כלי הדם ובכך להגדיל את זרימת הדם. גינקו בילובה יכול לסייע להפחית את ההשפעה השלילית של תרופות מסוימות על הליבידו, כמו כאלה למניעת דיכאון.

תרופה המבוססת על צמח הגינקו בילובה. ShutterStock
גינקו בילובה. צמח מרפא סיני/ShutterStock

אנג'ליקה (Angelica): ביכולתו של צמח זה להגביר את החשק המיני אצל נשים והוא משמש גם לסיוע בתופעות קדם וסת. צמח האנג'ליקה, שמכונה גם ה"ג'ינסנג הנשי", יכול לעזור לאזן את מערכת ההורמונלית של אישה ובכך לשפר את הליבידו.

אלאוטרוקוק (Eleutherocóccus ): השם הנוסף לצמח זה הוא "ג'ינסנג סיבירי". הצמח יכול להשפיע בדומה לאסטרוגן ובכך לשפר גם את הליבידו הנשי. בנוסף, הוא ידוע גם ביכולתו להפעיל את המערכת החיסונית ולהגביר את החיוניות, ולזה, ללא ספק, יש השפעה חיובית על חיי המין של אישה.

יאן גרינברג הוא מנהל תחום טבע ב"טלפארמה", בית המרקחת המקוון המוביל בישראל. המידע אינו המלצה ו/או התוויה לטיפול רפואי, בכל מקרה של בעיה רפואית יש להיוועץ ברופא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully