פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      האם היום הארוך בשנה הוא גם המאושר ביותר?

      נהנים ממצב רוח טוב במיוחד לאחרונה? יכול להיות שהסיבה לכך היא שעות האור המתארכות – ששיאן היום, ביום הארוך ביותר בשנה. מומחים מסבירים מדוע אור השמש עושה לנו כל כך טוב

      שקיעה בחוף זיקים. פברואר 2016 (רויטרס)
      שקיעה בקיץ בחוף זיקים (צילום: רויטרס)

      21 ביוני הוא היום הארוך ביותר בשנה (בחצי הכדור הצפוני), שבו יש את מספר שעות האור הגדול ביותר. וכולנו יודעים שלאור השמש קשר הדוק למצב הרוח שלנו. אז האם היום הארוך בשנה הוא גם היום השמח ביותר?

      עוד בנושא:
      חורף עדיף על קיץ מבחינה רגשית?
      כך תביסו את דכדוך החורף בחמישה צעדים פשוטים

      "באופן כללי, ניתן לקבוע שאנשים מאושרים יותר בקיץ" – אומר פיליפ גרמן, מנהל-שותף של התכנית לרפואת שינה התנהגותית באוניברסיטת פנסילבניה. גרמן הסביר כי אור השמש משמש כזרז החזק ביותר שמפעיל את השעון הצירקדי (השעון הביולוגי הפנימי שלנו) שאחראי על הפעלת מחזורי השינה, תנודות הורמונליות וחום הגוף. השעון הצירקדי פועל בדפוסים של 24 שעות לערך.

      "אנשים נוטים להרגיש טוב יותר בחודשי הקיץ. אנחנו חווים התרוממות קלה במצב הרוח ואנשים מדווחים על יותר רגשות חיוביים בחודשים אלה", אומר גרמן. עם זאת, ההשפעה אינה תמיד אחידה, משום שהמקצבים הצירקדיים משתנים מאדם לאדם. "כמות החשיפה לאור שמש והתזמון שלה מיתרגמת להשפעות שונות על אנשים שונים", מסבירה ד"ר אירינה ז'דנובה, מרצה למדעי המוח באוניברסיטת בוסטון. כך למשל, אור הבוקר עלול להיות מטרד של ממש עבור אנשים שמקיצים מאוחר. ואולם, עבור המשכימים קום לאור השמש בבוקר יש השפעה מיטיבה, בעוד שאור היום בשעות הערב עשוי להציק להם.

      אישה משכימה בחדר השינה (ShutterStock)
      בימי הקיץ ישנה התאמה טובה יותר בין השעון הפנימי שלנו ובין שעות האור והחושך (אילוסטרציה: shutterstock)

      לדברי ד"ר ז'דנובה, הדבר דומה להבדלים בין הרגלי האכילה של אנשים שונים. "יש אנשים שאוהבים לאכול 3 ארוחות גדולות ביום, בעוד שאחרים מעדיפים לאכול 10 ארוחות קטנות", אמרה. "יש שעות ביום שבהן אור השמש משפיע בצורה חיובית ומרוממת על אנשים, בעוד שעל אחרים יש לו השפעה מעיקה והוא אפילו עלול לעצבן אותם".

      שעות האור המתארכות בימי הקיץ משפיעות על המקצב הצירקדי, תהליך שבמסגרתו השעון הביולוגי שלנו מתיישר לפי סמנים חיצוניים – כמו למשל, מחזור האור והחושך. לדברי ד"ר ז'דנובה, השעון הצירקדי מותאם בצורה טובה יותר לשעות האור והחושך בימי הקיץ, כאשר שעות האור ארוכות יותר, ויש לכך השפעה חיובית על הרגלי השינה ומצב הרוח של האנשים.

      עם זאת, גרמן אומר שקשה לקבוע האם השיפור במצב הרוח נובע מההתאמה של השעון הצירקדי והשיפור באיכות השינה, או שמא הוא קשור באופן ישיר לאור השמש.

      תהנו עכשיו, כי הימים ילכו ויתקצרו

      צדו השני של המטבע הזה, הוא שהפחתה בחשיפה לאור שמש, כפי שקורה בחודשי החורף, עלולה להוות אתגר – מסביר פרנק שיר, מנהל התכנית לרפואה כרונו-ביולוגית בבית החולים Brigham and Women's שבארה"ב. "להתארכות או התקצרות של שעות האור במהלך היום יש השפעות ברורות. בחורף, כשהימים קצרים יותר, קיימת סבירות גבוהה יותר שנתעורר כאשר עדיין חשוך בחוץ, ולפני שלשעון הצירקדי שלנו יש אפשרות להפעיל את התהליכים שגורמים לעוררות ולמצב רוח משופר".

      אז כדאי מאוד שתהנו ותמצו את המיטב מהשבועות הקרובים, שיספקו לכם שפע של שעות יום, משום שהחל מנקודת זמן זו הימים יחלו להתקצר אט אט.