וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב האחרון: הכל על המחלה שגרמה למותו של מוחמד עלי

5.6.2016 / 10:00

לפני למעלה משלושה עשורים אובחן המתאגרף הכי מוכר בעולם כחולה בפרקינסון. מאז מיעט להופיע בציבור, אבל הצליח לתת כוח והשראה לאנשים רבים. איך מאבחנים את המחלה ומהם התסמינים? ד"ר עידן גורן עם התשובות

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

כשמוחמד עלי ניגש בזרועות רועדות להדליק את הלפיד האולימפי בשנת 1996 הוא פקח את עיני העולם למחלה שאז איש לא באמת הבין, והפך לגיבור מסוג אחר. עלי אובחן כחולה בפרקינסון בשנת 1984, רק שלוש שנים אחרי הקרב האחרון שלו.

אחרי שהיה במרכז תשומת הלב התקשורתית במשך יותר מ-20 שנה, הוא החל להופיע מעט מאוד בציבור. עד אותו יום בשנת 1996, אז הוא הדליק את הלפיד האולימפי על אף הרעד ששלט בו. הפעולה הזו העלתה באופן חסר תקדים את המודעות לפרקינסון, ונתנה כוח והשראה למיליוני אנשים שחיים עם המחלה הקשה הזו.

עוד בנושא:
האיש שסירב להכיר בגבולות: על חייו של מוחמד עלי האגדי
ארס דבורים נגד פרקינסון?
לגלות פרקינסון בעזרת חוש הריח

מוחמד עלי מת בגיל 74. AP
מוחמד עלי. העלה את המודעות למחלה יותר מכל אדם אחר/AP

פרקינסון היא מחלה נוירולוגית שפוגעת בעיקר ביכולת התנועה, מצב שמחריף עם הזמן ויכול להשפיע גם על תפקודי מוח אחרים, כמו יכולת ריכוז וזיכרון.

בשנים הראשונות למחלה, פרקינסון גורמת לתסמינים קלים בלבד, אולם הם מתגברים עם הזמן ומשפיעים על יכולתו של אדם לעבוד או לעשות פעולות יומיומיות. התסמינים המוכרים ביותר הם רעד, תנועות איטיות, פגיעה בהליכה ובשיווי משקל. בשלב מתקדם יותר, המחלה עלולה לגרום לאנשים מסוימים לפגיעה קוגניטיבית, לבעיות ראייה, שינה ובליעה.

פגיעות ראש הן אחד מגורמי הסיכון המשוערים להתפתחות המחלה למרות שהמנגנון המדוייק של קשר זה טרם זוהה. במחקר משנת 2013 שבחן למעלה מ-800 נבדקים נמצא כי פגיעות ראש, בייחוד כאלה שהובילו לזעזוע מח או לאיבוד הכרה העלו את הסיכון ללקות בפרקינסון פי 2 ופי 2.6 בהתאמה. הסיכון היה גבוה גם אם חלפו שנים רבות מאז החבלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

אין טיפול למחלה

אין מבחן או בדיקה חד משמעית למחלה כך שהאבחנה היא קלינית על סמך התסמינים בלבד. מרגע האבחון, ישנן תרופות שיכולות לשפר את התסמינים, חלקן אף מעכבות את החמרת התסמינים. אולם, למרבה הצער, אין היום טיפול שיכול לרפא את המחלה.

מעיף את ג'ורג' פורמן לקרשים ב"ראמבל אין דה ג'אנגל"/AP

מוחמד עלי התמודד עם פרקינסון במשך שנים רבות, אולם מת בעקבות סיבוכים נשימתיים של המחלה. חולי פרקינסון נמצאים בסיכון גבוה לסיבוכים ריאתיים כתוצאה מהמחלה עצמה וגם מתופעות הלוואי של התרופות. הפגיעה העצבית של המחלה עצמה עלולה להקשות על נשימה מסונכרנת ועל תנועת בית החזה בעת הנשימה. היא גם עלולה לפגוע ביכולת הבליעה, כך שהחולים נמצאים בסיכון מוגבר לאירועים של השתנקות וחנק כתוצאה של בליעת תוכן קיבה לדרכי הנשימה.

גם הטיפול לפרקינסון עצמו עשוי גם לתרום למחלות ריאות שונות, בייחוד טיפול יתר. דלקת ריאות הנובעת מסיבוכים נשימתיים אלה נותרה גורם משמעותי לתחלואה ולתמותה במחלת הפרקינסון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully