פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מתכוננים למנגל? מחקר מצא שצמחונים חיים יותר

      סקירה מדעית רחבת היקף שכללה למעלה ממיליון נחקרים מצאה כי מי ששומר על תזונה צמחונית לאורך זמן, נהנה מחיים ארוכים יותר. למרות התוצאות החד משמעיות, יש מי שעדיין לא מתרשם

      מתכוננים למנגל? מחקר מצא שצמחונים חיים יותר
      צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

      בווידיאו: פרופסור פייר זינגר, מנהל המכון לחקר התזונה בבילינסון מסביר האם בשר מעובד גורם לסרטן?

      אכילת בשר אדום מעלה את הסיכוי למות, ויותר ויותר מחקרים מהעת האחרונה מחזקים את הטענה הזו. מטא אנליזה של המרכז הרפואי מאיו קליניק שבארה"ב סקר מספר מחקרים שנערכו על 1.5 מיליון נחקרים לאורך השנים. כותבי המאמר - שכותרתו "האם בשר הורג אותנו?" - מצאו כי תזונה טבעונית וצמחונית מורידה את הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם, מפחיתות לחץ דם ואף מורידות את הסיכון לחלות בסוכרת.

      הסקירה האחרונה, שפורסמה בכתב העת American Osteopathic Association, מצאה כי צריכה של בשר אדום, ובשר אדום מעובד בפרט, אכן העלתה את הסיכון לתמותה. הממצאים בקשר לדגים, עוף ובשר חזיר, לא היו חד משמעיים. לדברי החוקרים, הימנעות מבשר אדום מעובד, תזונה עשירה במזונות מהצומח שכוללת, פירות, ירקות, דגנים מלאים, אגוזים וקטניות היא המלצה רפואית מבוססת.

      חיים 3.6 שנים יותר בממוצע

      מחקר מ-2003 מצא "סיכון מופחת של 25 אחוזים עד קרוב ל -50 אחוזים של תמותה בקרב אלה שצריכת הבשר שלהם הייתה נמוכה מאוד לעומת אלו שצריכת הבשר הייתה גבוהה יותר", נכתב בסקירה. עוד נמצא כי תוחלת החיים של אנשים שהיו צמחונים במשך יותר מ-17 שנים הייתה גבוהה ב-3.6 שנים בממוצע מאשר אלה שאוכלים בשר או אפילו מאלה שהיו צמחונים לטווח קצר יחסית.

      "נתונים אלה מחזקים את מה שאנחנו יודעים כבר כל כך הרבה זמן - בתזונה יש פוטנציאל גדול לפגוע או לרפא", אמר פרופסור לורן ברוקשילד, אחד מעורכי המחקר, "מדובר על עדות קלינית מבוססת שיכולה לסייע לרופאים בייעוץ לחולים על התפקיד החשוב של תזונה ודיאטה".

      מסעדת על האש (נמרוד סונדרס)
      קבב על האש. בתזונה יש פוטנציאל גדול לפגוע או לרפא (צילום: נמרוד סונדרס)

      בחודש אוקטובר האחרון, בצעד שנוי במחלוקת, ארגון הבריאות העולמי הזהיר כי בשר מעובד גורם לסרטן. ההמלצה אז הייתה לצמצם את צריכת הבשר האדום ומשרד הבריאות בישראל פרסם המלצה לאכול בשר מעובד פעם בחודש. חלק מהגורמים הרשמיים אמרו כי הבהלה הייתה מוגזמת וכי בשר הוא מקור טוב לחלבון, ברזל, אבץ ומינרלים.

      גם במקרה הנוכחי, למרות התוצאות הברורות, מומחי התזונה עדיין אינם תמימי דעים. ד"ר קארי רוסטון, דיאטנית בוועדה המייעצת לממשלת אנגליה בנושא צריכת בשר אמרה כי "למרות שיש קורלציה סטטיסטית בין אכילה מרובה של בשר אדום וסיכון מוגבר לתמותה, הסיבה יכולה להיות בגלל גורמים תזונתיים אחרים מלבד בשר, כמו למשל, צריכת ירקות וסיבים נמוכה, פעילות גופנית מעטה וצריכת שומן גבוהה". לדבריה אלה שצורכים הכי הרבה בשר אדום מעובד נוטים להיות גברים, מבוגרים, מעשנים ושסובלים מעודף משקל, כך שיש להם הרבה גורמי סיכון אחרים. "אין מנגנונים מוסכמים שמצביעים על איך בשר אדום עלול לגרום מחלה או מוות", אמרה.