וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רישיון להרעבה: למה אתם חייבים להתרחק מדיאטות הצום

14.3.2016 / 8:35

הן צוברות תאוצה בשנים האחרונות, ויש כאלה שטוענים שהם מסייעות לירידה במשקל ובאחוזי השומן. הדיאטנית שלנו מסבירה למה מדובר בטרנד מסוכן ומי צריך בעיקר להיזהר

צילום: עידו שחם

בווידיאו: השיטה החדשה שתבדוק אם אתם סובלים מעודף משקל

בתקופה האחרונה עולות לכותרות דיאטות המשלבות צום במשך רוב שעות היום ואפילו כוללות צום שנמשך ימים רצופים. אתם יכולים בטעות לחשוב שזהו פתרון נוח וקל: במקום להתמודד עם הפחתה בקלוריות או להתלבט באיזו מנה לבחור, יש פתרון קסם והוא פשוט להפסיק לאכול. איך לא חשבנו על זה קודם? אז זהו, שכבר חשבו על זה מזמן. טרנד הצום נמצא בעולם מזה אלפי שנים. עדות לכך ניתן למצוא גם בתנ"ך, שם הוא מופיע בדרך כלל כסוג של עונש או תוכחה ולא כיתרון בריאותי. דיאטות אלו לא הוכחו כתורמות לירידה במשקל בהשוואה לשיטות אחרות להרזייה ונמצא כי תהליך הצום אף עלול להסב נזק בריאותי באופן מיידי וגם לפגוע בגוף בטווח הארוך.

בדיאטות המשלבות צום לסירוגין (IF) לא מדובר על דילוג של ארוחה אחת ביום או על החסרת הפרי בארוחת הביניים. דיאטות אלו כוללות צום ממושך ברוב שעות היום (כ-18 שעות) או צום שנמשך ימים שלמים ורצופים (כ-36 שעות). בדיאטה הנקראת 5:2 ההנחיות כוללות אכילה נורמאלית או אכילה ללא הגבלה (אוכלים מה שרוצים) במשך חמישה ימים ולאחר מכן יומיים של צום הכוללים שתיית מים או משקאות ללא סוכר ותפריט מוגבל באופו קיצוני ל-400-600 קלוריות בלבד.

האם השיטה באמת מורידה במשקל בהשוואה לדיאטות אחרות?

התשובה היא לא. עדות לכך הינה מחקר שנערך במוסד הרפואי להשמנה, תזונה, פעילות גופנית והפרעות אכילה באוסטרליה ופורסם בשנת 2015 במגזין לאנדוקרינולוגיה מולקולרית תאית. המחקר סקר 40 מחקרים קלינים. שאלת המחקר היתה האם לדיאטה המשלבת צום לסירוגין יש יעילות פיזיולוגית בהשוואה לדיאטות מתמשכות לירידה במשקל. תוצאות המחקר הראו כי לדיאטות המערבות צום לא היה יתרון בירידה במשקל, ירידה במסת השומן או בשיפור איזון רמות הגלוקוז (סוכר) בגוף.

מדוע דיאטת הצום איננה בריאה?

הבסיס לשיטות הצום מסתמך על הפיזיולוגיה הגופנית כי קיימים בגוף מאגרי שומן שיכולים לתחזק את הגוף במשך שבועות ושריפת השומן היא שמעודדת ירידה במשקל. בנוסף, קיימות טענות כי דיאטות המשלבות צום לסירוגין יכולות לשפר את רמות הגלוקוז בצום ואת התנגודת לאינסולין. לטענות אלו אין בסיס מדעי רחב, ורוב המחקרים לא נוסו על בני אדם. בנוסף, חשוב לצייין כי ירידה במשקל (מכל סיבה) בשילוב עם פעילות גופנית יכולה לסייע בהפחתת התנגודת לאינסולין וכך לגרום לאיזון רמות הסוכר בדם.

אילוסטרציה. ShutterStock
דיאטת הצום עלולה לפגוע בחילוף החומרים הבסיסי ולגרום להשמנה בימים בהם חוזרים לאכול/ShutterStock

דיאטת הצום עלולה לפגוע בחילוף החומרים הבסיסי ולגרום להשמנה בימים בהם חוזרים לאכול. זהו אחד המנגנונים להתמודדות של הגוף עם צום ממושך ובו מספר הקלוריות שהגוף זקוק להן ביממה פוחת. בימים שחוזרים לאכול כמויות גדולות יותר של מזון, רוב הסיכויים שנעלה במשקל בגלל שהגוף כבר התרגל להתאים את קצב חילוף החומרים לרמות נמוכות.

חיסרון בריאותי נוסף בדיאטת הצום הינו ירידה במסת השריר. בזמן צום מתרחש תהליך הגלוקונאוגנזה (פירוק הגלוקוז) בקצב מוגבר. בתהליך זה מופקת אנרגיה בעיקר מחומצות אמינו המתקבלות מפירוק חלבוני השריר. הפרשת החנקן בשתן מוגברת אף היא וכתוצאה מתהליכים אלו מידלדלת מסת השרירים.

מה הן תופעות הלוואי?

ארגוני הבריאות מזהירים מפני דיאטות קיצוניות. ביניהם ארגון הבריאות באנגליה (NHS) הטוען כי בהשוואה לתוכניות אחרות לירידה במשקל, ההוכחות הקיימות לבטיחות וליעילות של דיאטת הצום הינן מוגבלות. בנוסף הארגון מוסיף המלצה להתייעץ עם רופא המשפחה לפני עשיית דיאטות קיצוניות.

מהן תופעות הלוואי האפשריות בטווח הקצר? חלק מתופעות אלה כולל התעלפויות, כאבי ראש, שינויים במצב ערות – הגורמים לחוסר שינה, סחרחורות, ירידה בריכוז, חולשה, התייבשות וירידה בלחץ הדם עקב התייבשות וחוסר במלחים. בנוסף, עשויה להיווצר הרגשת מתח, חרדה ועצבנות בשל הרעב וחוסר האכילה. במקרים של דיאטות דלות בפחמימה, אף עשוי להיווצר ריח רע מהפה.

לחולי סוכרת מסוג 1 ולחולי סוכרת מסוג 2 המטופלים באינסולין או בתרופות ממשפחת סולפניל אוריאה מצב הצום עלול לגרום לתופעות חמורות ואף להוביל למוות. שני המצבים המסכנים את חולי הסוכרת בזמן צום הינם ירידה משמעותית של רמות הסוכר בדם (היפוגליקמיה) ועלייה בריכוז גופי קטו בדם בעקבות פירוק של שומנים (קטואצידוזיס). מסיבות אלו הצום איננו מומלץ לחולי הסוכרת שצריכים להקפיד על תזונה מתאימה בהתאם לטיפול התרופתי.

כאב ראש. ShutterStock
חלק מתופעות הלוואי כוללות כאבי ראש, עייפות ואיפלו חרדה ועצבנות/ShutterStock

מלבד חולי סוכרת, דיאטת הצום מסוכנת לילדים מתחת לגיל 18 העלולים לסבול מהפרעות בגדילה ובהתפתחות, לאנשים מבוגרים מעל 65, לנשים בהיריון, למחלימים מניתוח או פרוצדורה רפואית, לאנשים שסובלים מכיב בקיבה או חיידק בקיבה, לאנשים הסובלים ממחלות המצריכות נטילת תרופות שיש ליטול עם המזון ועוד.

עלולה להוביל להפרעות אכילה קיצוניות

הפרעת אכילה הינה הפרעה נפשית המתבטאת בין היתר בהרגלי אכילה קיצוניים. מספר המאובחנים בהפרעה זו גדל בשנים האחרונות וכיום גדל גם מספר הנערים והגברים הסובלים מהפרעות אכילה בהשוואה לשנים קודמות. בדיאטת הצום קיימת אכילה שאיננה נורמטיבית הכוללת אובדן תחושת הרעב והשובע, הימנעות מאירועים חברתיים שיש בהם אוכל, אפשרות להתקפי אכילה בלתי נשלטים (כשחוזרים לאכול) ועוד. מצב זה עלול להוות סיכון להתפתחות הפרעת אכילה.
שורה תחתונה

ירידה במשקל היא תהליך מאתגר הכולל קשיים רבים. הפתרונות המהירים הם מפתים אבל לא בהכרח עוזרים ואף עלולים לגרום לנו נזק. דיאטה מאוזנת הכוללת את כל אבות המזון היא הבסיס לחיים איכותיים.

  • עוד באותו נושא:
  • דיאטה
  • צום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully